[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 8652278
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Klippa ljusmanschetter *BILD på äppelljusstake* - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Åh, ett julträd! :tumup:

Finns julträd i Skåne också? Jag tycker mig bara ha sett dem i Blekinge, men så långt är det ju inte mellan landskapen. 8) Ditt var väldigt fint och lite ovanligt. Ingen fågel i toppen tex! :D
Jag hade inte tid att vänta på svar från dig :lol: så jag googlade själv. :lol:

Om någon annan är intresserad av julträd så lägger jag in en del av Blekinge Museums info om dem:
Belkingemuseum skrev:Julträd är ett slags julljusstake prydd med äpplen, som förekommer i stora delar av södra Sverige. Men ingen stans är
julträden så vackra och varierade som i Blekinge. En mängd olika figurer som hästar, fåglar, blommor och blad pryder träden. Julträdens historia är höljd i dunkel. De äldsta träden som vi med säkerhet kan datera i Blekinge är från 1870-talet, men de har säkert förekommit tidigare.

De julträd vi känner till är tillverkade under 1800-talets senare del och 1900-talets början. Det var också då de var som mest populära i hemmen även om intresset i våra dagar också är stort. Seden att använda julträd har dock aldrig upphört i Blekinge, och än idag är traditionen levande bland både äldre och yngre människor

Speciellt för julträden i Blekinge är deras varierade och fantasifulla utseende. Det kan vara en enkel stomme som kläds med kulört papper och konstgjorda blommor, eller ett mästarstycke i trä med 100-tals detaljer. Om man i tanken skulle konstruera ett "medeljulträd" skulle det kunna se ut så här:
Foten består av fyra hästar. I mitten en svarvad eller skuren stam i vilken äppelpinnar och ljusarmar är fästade. Högst upp sitter en tupp och vakar.
Bild
morgon skrev:
Kotten skrev:Vilken vecka! Hittills har jag lärt mig både smörtax och julträd.
Smörtax - är det en sån där liten ställning att lägga smörkniven på , formad som en tax?
Ja, precis. De kan se ut både som riktiga taxar och som cavaletti.
morgon skrev:Jaså, är det ett julträd det är? :shock: :lol: Det förklarar ju att jag inte fick så många träffar när jag sökte.
I min familj har den alltid kallats för äppelljusstaken, vad jag kan minnas. Men efter att mina föräldrar hade skilt sig hade min pappa "äppelljusstaken" där vi hade brukat ställa julgranen.

Min mamma bodde i blekinge som liten (hennes föräldrar var från början från Norrland) men hade ljusstaken varit hennes hade hon säkert plockat den med sig när hoin flyttade ut.
:tumup: Julträden i min familj har fyra hästar som fot (Odinstake), men så smyckar ju blekingarna sina träd mera enligt Blekinge Museum. 8) Om du stavat det lite annorlunda hade du kanske fått träff!
Blekingemuseum skrev:"Äpplastaken" - en ställning för äpplen utan ljus förekom åtminstone under 1700-talet i Blekinge. Eftersom tiden då julträden blev riktigt populära sammanfaller med tiden då julgranen på allvar gjorde sitt intåg i hemmen, kan man mycket väl tänka sig att julträdet
är en korsning mellan julgran och "äpplastake". Med inspiration från granen fästes ljus på äpplastaken. Det finns också flera julträd som pekar på ett sådant sammanhang.
Bild

Repeterar: Smörtax, smörtax, smörtax.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?