Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SaraLj
oooh! Här borde jag också hänga! Spinner erbarmligt bubligt och övertwistat garn än så länge men jag blir bättre och bättre.
Har ett par värdelösa kardor och en gammal enkeltrampad spinnrock samt ett gäng egentillverkade sländor.
fibrer som just nu väntar på att bli behandlade är:
5-10 kg brun/svart finfårhårs ull
1 kg toppsband
och ca 200 g vit ull av okänd härkomst
Funderar på att köpa en kanin som kan förse mig med mer ull....
Användarens profilbild
Av solängel
melon skrev:
solängel skrev:Koftan blev verkligen jättesnygg!

Men åååå vad jag vill ha en ny spinnrock. Inte så att det är något fel på min gamla, men allt går onekligen fortare på en nytillverkad... Och en kardmaskin... Inte blev det bättre av att jag i går fick erbjudande om att ta med mig en spinnrock hem och dela upp betalningen...
Tack!!

Det går inte fortare, nu lurar du dig själv :wink: Kardmaskin går inte heller fortare säger de som har en... Men visst är det roligt med nya saker! Vad är det för spinnrock du fått lust på?
Fast... jag har ju provat både ny (elllas Julia) och gammal (min egen gamla blåa) och jo, det går fortare på en ny. Faktiskt ganska mycket fortare. Dessutom har en ny andra fördelar, som att det finns flera spolar och att den har fler inställningsmöjligheter.

Och en kardmaskin går definitivt fortare än att handkarda, vilket jag vet av erfarenhet, jag har en hemma nu som jag fått låna på lite obestämd tid.

Det är en Louët S10 DT jag är sugen på. Och en Louët Elite kardmaskin.
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:
melon skrev:

Men åååå vad jag vill ha en ny spinnrock. Inte så att det är något fel på min gamla, men allt går onekligen fortare på en nytillverkad... Och en kardmaskin... Inte blev det bättre av att jag i går fick erbjudande om att ta med mig en spinnrock hem och dela upp betalningen...
Tack!!

Det går inte fortare, nu lurar du dig själv :wink: Kardmaskin går inte heller fortare säger de som har en... Men visst är det roligt med nya saker! Vad är det för spinnrock du fått lust på?
Fast... jag har ju provat både ny (elllas Julia) och gammal (min egen gamla blåa) och jo, det går fortare på en ny. Faktiskt ganska mycket fortare. Dessutom har en ny andra fördelar, som att det finns flera spolar och att den har fler inställningsmöjligheter.

Och en kardmaskin går definitivt fortare än att handkarda, vilket jag vet av erfarenhet, jag har en hemma nu som jag fått låna på lite obestämd tid.

Okej, men om du spinner lika tjockt garn på båda så går ju samma utväxling lika snabbt, alltså det har samma indrag i förhållande till tvisten. På en nyare spinnrock kan du få till lägre växlar och snabbare indrag, och spinna tjockare garn. Då går det ju fortare fast du får ett helt annat garn. Tänker jag rätt nu?

Jag har ingen kardmaskin så jag vet inte, men enligt de med kardmaskin på ravelry går det ibland till och med fortare med handkardor eftersom man måste tesa all ull som ska in i kardmaskinen och på handkardor kan man stoppa på otesade ullockar och karda ut dem. Om man bara kardar ihop redan kardade fibrer så går det jättefort på kardmaskin tydligen, det kanske är det du gjort?
Användarens profilbild
Av melon
SaraLj skrev:oooh! Här borde jag också hänga! Spinner erbarmligt bubligt och övertwistat garn än så länge men jag blir bättre och bättre.
Har ett par värdelösa kardor och en gammal enkeltrampad spinnrock samt ett gäng egentillverkade sländor.
1 kg toppsband
Är det på spinnrocken som garnet blir överspunnet (övertvistat)? Då tror jag att du spinner för tjockt garn till den utväxlingen, prova att drafta tunnare så blir det bra tvist!

Vad många roliga fiberhögar du har som väntar på att få bli spunna! 1 kg topsband! :shock: Ska du färga dem? Och flera kg finull! Jisses. Min ullåda är rätt tom för tillfället, men jag funderar på vad jag ska göra härnäst.
Användarens profilbild
Av solängel
melon skrev: Okej, men om du spinner lika tjockt garn på båda så går ju samma utväxling lika snabbt, alltså det har samma indrag i förhållande till tvisten. På en nyare spinnrock kan du få till lägre växlar och snabbare indrag, och spinna tjockare garn. Då går det ju fortare fast du får ett helt annat garn. Tänker jag rätt nu?

Jag har ingen kardmaskin så jag vet inte, men enligt de med kardmaskin på ravelry går det ibland till och med fortare med handkardor eftersom man måste tesa all ull som ska in i kardmaskinen och på handkardor kan man stoppa på otesade ullockar och karda ut dem. Om man bara kardar ihop redan kardade fibrer så går det jättefort på kardmaskin tydligen, det kanske är det du gjort?
Nä, det tror jag inte, jag upplever att jag spinner både tunnare och fortare på en ny. Men det har väl en del att göra med min gigantiska spole på gammrocken... :lol: Ska prova att sätta dit en av de mindre nån dag.

Alltså... man _måste_ ju inte tesa ullen innan kardning i kardmaskin heller. Iaf inte jättenoga. Man kör den en extra gång, bara. 8) Men även om jag tesar så går det fortare att använda kardmaskin, i alla fall för mig. Jag kardar mest ny ull, eftersom jag har egna får. Och mina handleder skulle aldrig klara av att karda allt för hand, tyvärr.
Användarens profilbild
Av solängel
kvarnvik skrev:Varför tjuvläser jag här? Och varför tassade jag just tråden? :roll: :lol:
Passa dig, snart sitter du också och suktar efter olika fibrer och spinnrockar och.... :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
solängel skrev:
kvarnvik skrev:Varför tjuvläser jag här? Och varför tassade jag just tråden? :roll: :lol:
Passa dig, snart sitter du också och suktar efter olika fibrer och spinnrockar och.... :lol:
Jag veeet. Jag har ju liksom redan lite planer på att släntra in på second handbutiken och spana lite på spinnrockar :floet2:
Som tur är vet jag inte vilka delar det ska vara för att det ska vara komplett.
Användarens profilbild
Av solängel
kvarnvik skrev:
solängel skrev:
Jag veeet. Jag har ju liksom redan lite planer på att släntra in på second handbutiken och spana lite på spinnrockar :floet2:
Leta efter en som ser välanvänd ut, de som är ommålade kan ofta också vara fastmålade i vitala delar... Och kolla så att spolen är hyfsat stor, är den väldigt liten är den avsedd för lingarn främst och det kan vara trixigt att spinna ull på en sån (den går mycket fortare).
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
solängel skrev:
melon skrev:

Tack!!

Okej, men om du spinner lika tjockt garn på båda så går ju samma utväxling lika snabbt, alltså det har samma indrag i förhållande till tvisten. På en nyare spinnrock kan du få till lägre växlar och snabbare indrag, och spinna tjockare garn. Då går det ju fortare fast du får ett helt annat garn. Tänker jag rätt nu?

ja, rent matematiskt borde det ju gå lika fort med en ny som med en gammal, men, jag har mycket högre växel på min nya :) Fast eftersom jag upplever att det blir lösare spunnet på julian kanske det egentligen beror på at jag kan sköta indraget på ett annat sätt?? Sen spinner vi ganska olika jag och solängel... Och stickar väldigt olika med :)
Det jag gillar mest är att man kan fylla olika spolar och tvinna direkt från Lazy kate. Då blir det så mycket mindre trassel än när jag först nystar garnet och tvinnar med de olika ändarna :)

Och kardor/kardmaskin- vi får väl tävla nån gång? Ta nåt hekto gotland var och undersöka saken helt enkelt!
Användarens profilbild
Av ellla
SaraLj skrev:oooh! Här borde jag också hänga! Spinner erbarmligt bubligt och övertwistat garn än så länge men jag blir bättre och bättre.
1 kg toppsband
Välkommen!
Tur att det är roligt att öva! Och så mycket ull du har att öva på!
Användarens profilbild
Av ellla
Välkommen!
Tjuvläsa kan man alltid göra! Men är det inte så att du har smekt lite på melon spinrocl med? :this:
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
kvarnvik skrev:
solängel skrev:
Leta efter en som ser välanvänd ut, de som är ommålade kan ofta också vara fastmålade i vitala delar... Och kolla så att spolen är hyfsat stor, är den väldigt liten är den avsedd för lingarn främst och det kan vara trixigt att spinna ull på en sån (den går mycket fortare).
fast nu menar Solängel vingen tror jag....

Jaa, kolla på blocket! Ibland kommer det ut riktiga finingar! Jag höll på att köpa en riktigt fin spinnrock i höstas (en ganska ny, men väldigt billig :) ), men då kunde de inte skicka upp den åt mig.
Kolla att alla delar snurrar, att hjulet är välbalanserat.
Helst vill du att den har många vingar och spolar i olika storlekar. Kolla att spolarna snurrar fritt från vingen (vissa spinnrockar har fått nya vingar för syns skull, som är ospinnbara)
Prova att trampa på den. Du vill att den ska snurra jämt och fint.

Och hittar du en du blir kär i så betänk att den som gjorde den inte ens använde elverktyg, de delar som saknas kanske går att få tar i eller fixa till.
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
melon skrev: Okej, men om du spinner lika tjockt garn på båda så går ju samma utväxling lika snabbt, alltså det har samma indrag i förhållande till tvisten. På en nyare spinnrock kan du få till lägre växlar och snabbare indrag, och spinna tjockare garn. Då går det ju fortare fast du får ett helt annat garn. Tänker jag rätt nu?

Nä, det tror jag inte, jag upplever att jag spinner både tunnare och fortare på en ny. Men det har väl en del att göra med min gigantiska spole på gammrocken... :lol: Ska prova att sätta dit en av de mindre nån dag.
Alltså... man _måste_ ju inte tesa ullen innan kardning i kardmaskin heller. Iaf inte jättenoga. Man kör den en extra gång, bara. 8) Men även om jag tesar så går det fortare att använda kardmaskin, i alla fall för mig. Jag kardar mest ny ull, eftersom jag har egna får. Och mina handleder skulle aldrig klara av att karda allt för hand, tyvärr.
Och så tänker jag att det garn du gärna spinner, mår bra av en långsam utväxling, vilket kan vara svårt att få till på en gammal rock.
Användarens profilbild
Av solängel
Nu har jag bytt snöre på min rock! Får se hur länge det håller, tog vanligt hushållssnöre. Tror att jag ska ta och tvinna ihop ett reservsnöre, för att sitta och tvinna för hand... näe, det är jag för lat för :-)

Och så har jag börjat spinna av det här kardbandet:
Bild

Tunt och fint, ska bli tvåtrådigt sjalgarn, tror jag. En eld-sjal :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?