Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

solängel skrev:
Jennelii skrev:
emmy_ackevik skrev:
Jennelii skrev:Amanda skulle behöva lite hjälp "fråga på sjalbarn mamma!" =) Hon har stickat en tröja, upp till ärmarna där dom ska börja + att hon stickat klart ärmarna. Nu vet hon inte hur hon ska göra längre. Jag trodde bara att det var att sy fast ärmarna, alltså jag trodde hon stickat klart precis allt men så var det inte... Går det att förklara? Måste vi ha hjälp av någon närmare? =)
Finns mönstret på nätet?
Hm.. jag vet inte, ska kolla med henne då hon vaknar =)
Är det inte så att hon ska sätta ihop ärmarna + bak- och framstycke och sticka oket i ett?

Ni är välkomna hit om ni behöver lite handfast hjälp! :wink:
Ja det skulle vi verkligen behöva, vart var det ni flyttat nu igen?
Juliusdotter skrev:Min Britta är färdig, bara för det blev det lite varmare igen, men mössan åker på, måste ju visas upp :) Bild
FIIIIN! :love:
Jag har precis köpt garn till Karins kurbits! :vågen:
Av Enid
Jennelii skrev:Amanda har rundstickat upp till armhålorna... men inget mönster har hon :roll:
Har hon kvar alla maskorna för ärmar och bålen på stickor eller har hon maskat av? Jag utgår från att hon stickat även armarna runt?

Om hon har maskorna på stickor (eller uppträdda på en tråd):
Lättast är att göra en ragglanärm. Då delar man upp maskorna på bålen med två stickmarkörer (metallgem funkar bra som stickmarkör :tumup: ) så att hälften av maskorna är på ena sidan och hälften på andra sidan. De två markörerna symboliserar ärmhålens/armhålans placering.

Sätt också en stickmarkör på vardera arm, dessa symboliserar armhålan. Maska av 4-5 cm på vardera ärm där markören sitter (lika många maskor på vardera sida markören och 4-5cm totalt på varje ärm). Sticka vidare till till du kommer till avmaskningen. Det går bra att klippa av garnet men kom ihåg att lämna ca 30cm, med den tråden ska hålet som bildas i ärmhålan sys ihop.

Sen stickar man fram till en markör, maskar av 4-5 cm och stickar vidare till nästa markör, maskar av lika många maskor som på andra sidan. Sticka vidare fram till avmaskningen på andra sidan.

Nu finns en bål med avmaskning för ärmhålen och två ärmar med en avmaskning för vardera ärmhål. Ta bort markörerna, de behövs inte längre.

Nästa steg är att sticka ihop ärmarna och bålen så att oket kan stickas. Ta fram bålen och ena ärmen. Nu finns två alternativ:
1. Om ärmens maskor sitter trädda på en tråd plockar man upp alla ärmens maskor på vänster sticka om man stickar så de nystickade maskorna alltid är på höger sticka (tvärt om om man vänsterhandstickar). Sedan stickar man ärmens maskor direkt efter senaste maskan man stickade på bålen och med samma tråd som bålen är stickad med. När alla ärmens maskor är stickade fram till avmaskningen fortsätter man att sticka bålen på andra sidan avmaskningen som nu "täcks" av ärmen. Gör lika på andra sidan.
2. Om ärmens maskor sitter på en egen sticka så stickar man på ärmen på bålen på samma sätt men utan att föra över maskorna till bålens rundsticka. Gör likadant på andra sidan.

Nu är båda ärmarna och bålen ihopsstickade och det börjar se ut som en tröja ...typ :wink: .

Nu ska man sätta tillbaka de där fyra markörerna på stickan men istället för att sätta dom i ärmhålet ska de sitta på de fyra ställen där ärmarna möter bålen. De maskor man har kommer troligen att vara uppdelade i 4 ungefär lika stora delar (med ögonmått mätt i alla fall :wink: ).

Sticka ett helt varv (drygt) och stanna mitt fram. Markera på något sätt att detta är fram. OBS! Det måste vara lätt att skilja från stickmarkörerna vid ärmhålen(!!). Lättast är att "sy" med ett garn i avvikande färg längs mittfram-linjen.

Hädan efter ska vart annat varv minskas med 8 maskor (de andra varven stickas bara runt som ärmarna och bålen). Minskningarna gör man på var sida om de fyra stickmarkörerna vid ärmhålen genom att "stanna stickningen" 3 maskor innan markören, sticka ihop två maskor, sticka 1 maska, flytta över stickmarkören, sticka 1 maska, sticka ihop två maskor. Sedan stickar man vidare som vanligt och stannar igen 3 maskor innan nästa markör och gör samma sak igen. Så gör man 4ggr totalt till man gjort det en gång för varje markör.
Nästa varv stickas bara runt.
Nästa varv minskas på samma sätt igen.
Nästa varv stickas bara runt. Osv.

När huvudhålet blivit så litet man vill ha det så maskar man av och tröjan är färdig :tumup: . Nästan... för det kommer finnas trådar att fästa och hålen i ärmhålet måste sys ihop.

Man kan göra olika finesser runt uringningen också:

Om man inte vill att kanten ska rulla sig är det lättaste man kan göra att sticka vart annat varv räta och vart annat varv aviga de sista 12 varven.

Om man vill ha en muddkant stickar man de sista 9 varven runt urringningen med resorstickning. Då stickar man var annan maska rät och var annan maska avig eller två maskor räta och två maskor aviga runt hela.

Om man vill vika in kanten och sy fast på baksidan stickar man så långt man vill ha urringningen och sen stickar man ett varv aviga maskor innan man fortsätter med räta runt i 5-9 varv (bara runt, inga minskningar här!) och avmaskar. Sen viker man in så att det aviga varvet kommer mitt i vikningen och syr fast. OBS! Detta är överkurs :wink: .
Av Enid
Jennelii skrev:Shit, vilken beskrivning.. får skriva ut det... OCH fara till Solängel ;)
Jag har stickat måååååånga koftor och tröjor enligt den "beskrivningen" både för att det är ett väldigt lätt sätt att göra och för att det blir rätt oavsett vilken storlek på stickor och tjocklek på garn man har :tumup: .
Kan man kanske få hjälp med att hitta ett mönster :) Jag vill sticka en mössa i entrelac och hittar inte nått... Har inte bestämt garn ännu så det får jag anpassa när jag väl hittat ett mönster...

Edit: Haha, jag antar att jag behövde skriva det här för att äntligen hitta ett :Hahaa:

http://www.ravelry.com/patterns/library ... ret-l10502
Användarens profilbild
Av HPe
Björklöv skrev:nu när jag äntligen fått telefonen kan jag visa upp telefonväskan jag stickade för ett tag sedan :tumup:
Bild
Måste ta mej för att sticka nåt litet fodral till min också....
Fin, fin! :tumup:
Av Ponyo
Min stickglädje har varit borta länge. Men nu är den tillbaka. Jag bara älskar att sticka på min upprepade svart-vita tröja. Nu ska den bli i hundtandsmönster, och den är så rolig att sticka på. Faktiskt första stickningen som jag njuter av att sticka. Annars ser jag bara målet framför mig.
  • 1
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 291

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?