Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Buj
Jag är tråkig och väljer nästan alltid grå ull när jag stickar. Men nu vill jag hitta det ultimata garnet som passar till allt! Mjukt och icke-kliigt, lättstickat, noppar minimalt... Har ni några tips?

Obs! Helst nystade garn. :)
Av Smultronbarn
Eskimo ullgarn (från Drops) kliar inte, är tjockt och mjukt och kommer i nystan. Finns en härlig mörkgrå färg vill jag minnas. :tumup:
Av Ponyo
Smultronbarn skrev:Eskimo ullgarn (från Drops) kliar inte, är tjockt och mjukt och kommer i nystan. Finns en härlig mörkgrå färg vill jag minnas. :tumup:
Men noppar sjukt mycket. Och filtar sig. men mjukt och fint är det.
Likadant med Lucca. Toppenfina gråa färger. Men noppar förskräckligt.
Semilla verkar vara poppis. men det noppar kanske det med? :hmm:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Eskimo ullgarn (från Drops) kliar inte, är tjockt och mjukt och kommer i nystan. Finns en härlig mörkgrå färg vill jag minnas. :tumup:
Ja, noppor är trist. Eskimo tycker jag är väldigt tungt att sticka i också då det är så tjockt. Men det är ju kul att det går fort.
Av majo0322
Buj skrev:Ni som köper härvor - hur nystar ni?
Nystvinda, knäna eller sambo. Beror på tid på dygnet, annan sysselsättning och antalt närvarande barn.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
Semilla är toppenbra och noppar inte alls.

Både Eskimo och Visjö är lite sticksigt, om man är känslig. Om du vill vara säker på att det är osticksigt ska du leta efter merino eller alpacka, de flesta tycker de fibrerna är supermjuka.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag är verkligen inte grå, men jag tycker ändå att de flesta av Drops-garnerna finns i fina grå toner. Kolla in Lima och Nepal. Lagom på stickor 5 och väldigt mjuka. Andes är lika tjockt som Eskimo, men tvåtrådigt och hårdare spunnet, så det bör inte noppa lika mycket (och vara svårare att tova).
Användarens profilbild
Av Buj
melon skrev:
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Både Eskimo och Visjö är lite sticksigt, om man är känslig. Om du vill vara säker på att det är osticksigt ska du leta efter merino eller alpacka, de flesta tycker de fibrerna är supermjuka.
Jag är inte så känslig för sticksigt, men jag gillar inte alltför tjocka och bylsiga plagg (samtidigt som jag gärna vill att det ska gå fort när jag stickar :lol:) så merino och alpacka är jättebra. Men jag behöver också ett rätt så tåligt garn som ger lite styvare plagg som inte går sönder för minsta lilla, så kanske inte den allra mjukaste babyalpacan.
Användarens profilbild
Av melon
Buj skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Både Eskimo och Visjö är lite sticksigt, om man är känslig. Om du vill vara säker på att det är osticksigt ska du leta efter merino eller alpacka, de flesta tycker de fibrerna är supermjuka.
Jag är inte så känslig för sticksigt, men jag gillar inte alltför tjocka och bylsiga plagg (samtidigt som jag gärna vill att det ska gå fort när jag stickar :lol:) så merino och alpacka är jättebra. Men jag behöver också ett rätt så tåligt garn som ger lite styvare plagg som inte går sönder för minsta lilla, så kanske inte den allra mjukaste babyalpacan.
Det handlar ju om tätheten på det stickade tyget också, desto mindre stickor desto styvare, tätare och mer hållbart tyg får du.
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:
Semilla är toppenbra och noppar inte alls.

Både Eskimo och Visjö är lite sticksigt, om man är känslig. Om du vill vara säker på att det är osticksigt ska du leta efter merino eller alpacka, de flesta tycker de fibrerna är supermjuka.
Skoj! Då ska jag testa det vid tillfälle.
Användarens profilbild
Av Fryle
Buj skrev:Ni som köper härvor - hur nystar ni?
En garnvinda och en nystmaskin! :tumup:
Barnarbete tillåtet. :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?