Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
KattenFindus skrev:Liten fråga till er spinn kunninga, kan Angoragets ull bli "för gammal'" för att göra något med?
Hittade i går att jag hade en säck ull kvar sen vi hade getter, men den är ju några år (och ullen är ju inte så ren :oops: ), bara att slänga eller? :hmm:
Jag är ingen expert, men ull i sig tror jag inte kan bli för gammal. Däremot kan det gå mal och ohyra i det, så jag skulle kontrollera det i första hand. Verkar den skadefri skulle jag tvätta upp en del och se hur den verkar sedan. :)
Användarens profilbild
Av solängel
:this: Åtminstone fårull kan bli för gammal om den är otvättad. Lanolinet i ullen bryter ner den, processen börjar efter ungefär sex månader, efter 1½-2 år är det bara att slänga, den blir för skör för att hålla på med. Passar bra som gödning dock, lägg i botten på gropen när buskar ska planteras om. :tumup: "Smutsig ull blir mull, ren ull blir gull", säger min ull- och fårförsäljare...

Hur det är med ull från angoragetter är jag dock osäker på. Men den ullen är väl också lite fet, eller?
Användarens profilbild
Av CAKirre
solängel skrev::this: Åtminstone fårull kan bli för gammal om den är otvättad. Lanolinet i ullen bryter ner den, processen börjar efter ungefär sex månader, efter 1½-2 år är det bara att slänga, den blir för skör för att hålla på med. Passar bra som gödning dock, lägg i botten på gropen när buskar ska planteras om. :tumup: "Smutsig ull blir mull, ren ull blir gull", säger min ull- och fårförsäljare...

Hur det är med ull från angoragetter är jag dock osäker på. Men den ullen är väl också lite fet, eller?
Åh, det visste inte jag! :oops:

Tack för informationen! :tumup:
Ska vidarebefodra det till svärmor som har får och sparar en del ull
Användarens profilbild
Av solängel
KattenFindus skrev:Ok tack för era svar :D
Jag får titta över den annars får den väl förmulta på dyngkasen kanske :P
Kolla med någon som kan angoragetter innan du slänger. Jag vet ju inte hur det är med lanolin på getter, om de har nåt. Sedan, när det gäller getull, har jag förstått det så att killingarna har bäst ull, alltså första klippningen, och att den sedan blir grövre och grövre, och då blir den mindre mjuk också. Men, jag är ingen expert på getter. Googla?
Av KattenFindus
solängel skrev:
KattenFindus skrev:Ok tack för era svar :D
Jag får titta över den annars får den väl förmulta på dyngkasen kanske :P
Kolla med någon som kan angoragetter innan du slänger. Jag vet ju inte hur det är med lanolin på getter, om de har nåt. Sedan, när det gäller getull, har jag förstått det så att killingarna har bäst ull, alltså första klippningen, och att den sedan blir grövre och grövre, och då blir den mindre mjuk också. Men, jag är ingen expert på getter. Googla?
Det dög ialla fall till tomteskägg :fnissa:

Tror inte det är nått att spinna av kanske, men pyssel borde man ju kunna ha det till om man tvättar resten :mrgreen:
Användarens profilbild
Av erisara
Vet någon var man kan få tag i en lämplig slända för att tvinna garn på (och gärna råd om hur stor som är lämplig för att tvinna tvåtråddigt ullgarn)?
Jag är snart klar med den andra hälften av det jag tänkt tvinna ihop och inser att min slända är för lätt för att tvinna dem på (mot slutet blir det tungt för den att klara av när jag spinner entrådigt nu, gissar att det då blir alldeles för tungt med tvåtrådigt). Det jag har är en prova-på-slända jag köpte från Spinspiration när det fanns.
Användarens profilbild
Av ellla
Idag hade jag ett garn på garnvindan för att det skulle torka. -: Har du gjort det, frågar sambon, det är ju så fint.

Öhhh... Tack? Kanske?
Användarens profilbild
Av solängel
ellla skrev:Idag hade jag ett garn på garnvindan för att det skulle torka. -: Har du gjort det, frågar sambon, det är ju så fint.

Öhhh... Tack? Kanske?
:fnissa:
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:
ellla skrev:Idag hade jag ett garn på garnvindan för att det skulle torka. -: Har du gjort det, frågar sambon, det är ju så fint.

Öhhh... Tack? Kanske?
:lol: :heart:
Användarens profilbild
Av melon
melon skrev:
solängel skrev:

Öhhh... Tack? Kanske?
:lol: :heart:

"Wow, det ser ut som riktigt garn!" - det brukar jag få höra.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:Denna falklandfläta i Busterfärger från FCK

Bild

…blev ett kedjetvinnat garn…

Bild

…som tillsammans med petrolfärgat Jitterbug blev en kofta. Mönstret är überbraiga Henrietta Maria Cardigan.

Bild
Så underbart snygg!!!!
Garnet blev så fint!
*svimmar av hänförelse*
Användarens profilbild
Av solängel
Koftan blev verkligen jättesnygg!

Men åååå vad jag vill ha en ny spinnrock. Inte så att det är något fel på min gamla, men allt går onekligen fortare på en nytillverkad... Och en kardmaskin... Inte blev det bättre av att jag i går fick erbjudande om att ta med mig en spinnrock hem och dela upp betalningen...
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:Koftan blev verkligen jättesnygg!

Men åååå vad jag vill ha en ny spinnrock. Inte så att det är något fel på min gamla, men allt går onekligen fortare på en nytillverkad... Och en kardmaskin... Inte blev det bättre av att jag i går fick erbjudande om att ta med mig en spinnrock hem och dela upp betalningen...
Tack!!

Det går inte fortare, nu lurar du dig själv :wink: Kardmaskin går inte heller fortare säger de som har en... Men visst är det roligt med nya saker! Vad är det för spinnrock du fått lust på?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?