- fre jan 13, 2012 00:56
Jag har ärvt min farmors jacka som hon när jag var liten alltid hade i sommarstugan och som har ett stort affektionsvärde för mig. Min barndoms farmor VAR den där jackan, den finns med i alla mina mentala bilder av henne. Den har ett speciellt batikat mönster med stora rundlar (så där 15-20 cm i diameter) i starka gröna/turkosa/lila färger på marinblå grund.
När jag fick hem jackan tänkte jag att jag skulle handtvätta den försiktigt eftersom den varit en slitjacka senaste åren och blivit lite smutsig, särskilt på ärmarna. Då visade de sig att färgen inte var vattenbeständig.
Jag har funderat på att kemtvätta, men färgen på ena armen har ju liksom fällt av.
Dessutom tror jag inte jag kommer använda en jacka som inte tål regn.
Men jag vill använda den. Finns det något man kan sy?
Jag har tänkt på tygkasse, men den måste ju också tåla lite blöta liksom... Kudde passar den nog inte riktigt som i vårt hem...
Hjälp ni kreativa!
När jag fick hem jackan tänkte jag att jag skulle handtvätta den försiktigt eftersom den varit en slitjacka senaste åren och blivit lite smutsig, särskilt på ärmarna. Då visade de sig att färgen inte var vattenbeständig.
Jag har funderat på att kemtvätta, men färgen på ena armen har ju liksom fällt av.

Men jag vill använda den. Finns det något man kan sy?
Jag har tänkt på tygkasse, men den måste ju också tåla lite blöta liksom... Kudde passar den nog inte riktigt som i vårt hem...
Hjälp ni kreativa!