Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
CAKirre skrev:
kvarnvik skrev:
CAKirre skrev:
kvarnvik skrev:
emmy_ackevik skrev:Inte en aning, men jag har ett par häften från svarta fåret du kan få låna om du vill..
Tack, men jag måste köpa, ska ha till mina elever.
På Atelje margaretha kan du om du vill köpa svarta fårets kakhäfte. Sedan finns det ett gratis kakhäfte att ladda ner från http://www.craftscoats.se Jag har det och tycker det är rätt bra. :)
Om craftscoats har lagt upp det gratis på sin hemsida så ska du väl inte behöva betala för det? Eller? :hmm:
Jo dem kan jag såklart använda, bara det att just detta var så jättefina och inspirerande, det var jättemånga kakor i det och inte så dyrt heller, nån hundring bara.
Jo, det kan jag förstå, nu gör du även mig nyfiken på detta häfte! ;) Var häftet på engelska, eller svenska?
Kan det vara dessa du hade fastnat för?
Användarens profilbild
Av tweed
CAKirre skrev:
CAKirre skrev:
kvarnvik skrev:
CAKirre skrev:
kvarnvik skrev:
emmy_ackevik skrev:Inte en aning, men jag har ett par häften från svarta fåret du kan få låna om du vill..
Tack, men jag måste köpa, ska ha till mina elever.
På Atelje margaretha kan du om du vill köpa svarta fårets kakhäfte. Sedan finns det ett gratis kakhäfte att ladda ner från http://www.craftscoats.se Jag har det och tycker det är rätt bra. :)
Om craftscoats har lagt upp det gratis på sin hemsida så ska du väl inte behöva betala för det? Eller? :hmm:
Jo dem kan jag såklart använda, bara det att just detta var så jättefina och inspirerande, det var jättemånga kakor i det och inte så dyrt heller, nån hundring bara.
Jo, det kan jag förstå, nu gör du även mig nyfiken på detta häfte! ;) Var häftet på engelska, eller svenska?
Kan det vara dessa du hade fastnat för?
JAA! :vågen:
Av mly
Jag har virkat en matta av trasor, har virkat in alla ändar som jag har kunnat men nu har jag startänden och slutänden kvar, hur gör jag för att fästa dem?
Av Sofie
emmy_ackevik skrev:Jag har virkat en matta av trasor, har virkat in alla ändar som jag har kunnat men nu har jag startänden och slutänden kvar, hur gör jag för att fästa dem?
Kan du inte fästa och trä in med en grov nål?
Av mly
Sofie skrev:
emmy_ackevik skrev:Jag har virkat en matta av trasor, har virkat in alla ändar som jag har kunnat men nu har jag startänden och slutänden kvar, hur gör jag för att fästa dem?
Så jag hade tänkt, men det känns inte som att det blir enkelt, tänkte att det kanske fanns något knep jag inte hade tänkt på...
Användarens profilbild
Av puppan
sofie: :urule: Har du inget litet tips eller mönster även om du har gjort på fri hand?
Min 4åring blev svårt avundsjuk. :roll: :wink:
Av Sofie
puppan skrev:sofie: :urule: Har du inget litet tips eller mönster även om du har gjort på fri hand?
Tja, jag utgick ifrån "recept" på virkad boll till alla delar. Huvudet är ju lite platt så där höll jag ökningarna på två sidor snarare än jämnt fördelat. Skrev upp allt jag gjorde till huvudet så att jag kunde hålla det symmetriskt.
Ska se om jag kan hitta den lappen iaf.
Och länken till bollreceptet. :tumup:
Av Sofie
Sofie skrev:
puppan skrev:sofie: :urule: Har du inget litet tips eller mönster även om du har gjort på fri hand?
Tja, jag utgick ifrån "recept" på virkad boll till alla delar. Huvudet är ju lite platt så där höll jag ökningarna på två sidor snarare än jämnt fördelat. Skrev upp allt jag gjorde till huvudet så att jag kunde hålla det symmetriskt.
Ska se om jag kan hitta den lappen iaf.
Och länken till bollreceptet. :tumup:
Jag läser ju inte så mkt beskrivningar, så jag har väl ett säreget sätt att skriva egna anteckningar :lol: men här, fråga om det är svårförstått:
Virkad Hello Kitty

Huvud
( med "två i en" menar jag att jag ökat -dvs virkat två maskor i en maska.
Med "enkla" menar jag en maska i en maska.
Med "två till en" från varv 24 menar jag minskning.
Fastmaskor genomgående)
V 1 * 6 fm i magisk ring
V 2* Två i varje -12 fm
V 3 * Två i en, en enkel - 18 fm
V 4* Två i en, två enkla - 24
V 5* Två i en, tre enkla - 30 fm
V 6 * Börjar varvet med tre enkla fm för att förskjuta ökningarna:Två i en, fyra enkla - 36 fm
V 7 * två i en, fem enkla -42 fm
V 8* två i en, sex enkla, två i en, tretton enkla, två i en, sex enkla, två i en, tretton enkla, -
V 9* två i en, sju enkla, två i en, femton enkla, två i en, sju enkla, tretton enkla -49
V 10* två i en, tre enkla, två stolpar, tre enkla, två i en, sexton enkla, två i en, tre enkla, två stolpar, tre enkla, två i en, fjorton enkla -
V 11* två i en, fyra enkla, två i en, fyra enkla, två i en, sexton enkla, två i en, fyra enkla, två i en, fyra enkla, två i en, sexton enkla, -60
V 12* två i en, fem enkla, två i en, fem enkla, två i en, sjutton enkla, två i en, fem enkla, två i en, fem enkla, två i en, sjutton enkla - 66

V 13 till 23* 66 enkla. x 11

V 24 *Två t 1, fem enkla, två t en, fem enkla, två t en,  sjutton enkla, två t en, fem enkla, två t en, fem enkla, två t en, sjutton enkla
V 25* två t en, fyra enkla, två t en, fyra enkla, två t en, sexton enkla, två t en, fyra enkla, två t en, fyra enkla, två t en, Sexton enkla - 54
V 26* tre enkla, två t en, tre enkla, två t en, nitton enkla, två t en, tre enkla, två t en,  arton enkla, 50??
V 27* två t en, två enkla, två t en, två enkla, två t en, femton enkla, två t en, två enkla, två t en, två enkla, två t en, femton enkla -
V 28* två t en, en enkel, två t en, en enkel, två t en, fjorton enkla, två t en, en enkel, två t en, en enkel, två t en, fjorton enkla

Här slutar anteckningarna... Antagligen bara fortsatt minska, eller om det var färdigminskat, tills det var en springa kvar, fyllt och sytt igen.
Av Luva
emmy_ackevik skrev:
Sofie skrev:
Så jag hade tänkt, men det känns inte som att det blir enkelt, tänkte att det kanske fanns något knep jag inte hade tänkt på...
Åh,det här har jag varit starkt sugen på att testa, vilken storlek på virknål använde du när du virkade med trasorna? Och hur breda remsor använde du?
Av Sofie
Länk till bollreceptet som jag virkade två bollar av innan jag gick lös på Kitty:http://www.crochetspot.com/how-to-crochet-a-sphere/
Det är små såna jag börjat på för att göra tassar, men med inslag av klumpvisa ökningar med stolpar för att forma tummarna osv.
Sedan fortsatt som en tub för att forma arm. Minskat lite ensidigt uppemot axeln för att få en plan yta som vätte mot kroppen.
Fötterna är började som avlånga ovala plattor, sedan en par varv utan ökningar och sedan minskningar tvärt på ena "änden" av ovalen för att forma tå och sedan bara fortsatt en tub upp för ben.
Av Sofie
Garn och nål är väl inte så noga men jag lyxade till med baby merino och tog dubbelt garn och en tillräckligt smal nål för att få det tätt så inte fyllningen skulle krypa ut.
Av mly
Luva skrev:
emmy_ackevik skrev:
Sofie skrev:
Åh,det här har jag varit starkt sugen på att testa, vilken storlek på virknål använde du när du virkade med trasorna? Och hur breda remsor använde du?
Ca 1,5 cm breda remsor, klippte inte så noga så ibland blev de bredare och ibland smalare. Virknål nr 8. Det va jobbigt men blev bra, nu har jag fäst ändarna med den största nålen jag kunde hitta och börjat på en ny...
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Luva skrev:
emmy_ackevik skrev:
Sofie skrev:
Jag virkar fram och tillbaka, nål 15 tror jag, 1.5-2 cm breda remsor...
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?