Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
Jag tror eskimo är för tunnt och polaris för tjockt tyvärr.
Lovikka känns som det skulle klia något hiskeligt?

Det här skulle vara perfekt men då skulle det bli nudlar resten av månaden :wink:
http://www.strikk.se/garn/ull-alpacka/aquarella/
Eller
http://www.strikk.se/garn/ull-alpacka/gruesa/
Eller
http://www.strikk.se/garn/ull-alpacka/rasta/
Användarens profilbild
Av tweed
hmm, jag sa till melon igår att en mössa borde jag ju klara av att sticka efter drops mönster (jag brukar inte fatta hur de menar) men jag kan meddela att det kan jag visst inte :Hahaa: Jag kommer ju att reda ut detta ändå, för minskningarna kan jag ju göra och avsluta och så. Men jag är väldigt osäker på hur de menar att man ska sticka det sista på mössan :roll:
MÖSSA:
Arb stickas runt på strumpst/rundst. Lägg upp 110-120 m på rundst 3 med Lima och sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår = 1 rm, 1 am. När resåren mäter 4-4 cm byts det till rundst 3,5. Sticka MOSST - se förkl ovan - SAMTIDIGT som det ökas 10-8 m jämnt fördelat på varv 1 = 120-128 m. NNär arb mäter 21-22 cm stickas det 1 v rätt samtidigt som det minskas 30-28 m jämnt fördelat = 90-100 m på v. Byt till strumpst och sticka färdigt med RÄTST - se förkl ovan - SAMTIDIGT sätts 9-10 markörer runt på nästa aviga v med 10-10 m mellan varje. Sedan minskas det så här på nästa räta v: 2 rm tills efter varje markör - upprepa minskn på varje räta v (dvs vartannat v) tills det återstår 9-10 m. Drag tråden genom alla m och drag åt. Fäst trådarna.
Jag ser ju att man ska gå över på rätstickning när man börjar göra minskningarna, och sen ser jag att man ska minska på de räta varven, men det står ju eg. ingenstans att man ska sticka vartannat varv rätt och vartannat avigt, men det är väl det jag ska göra :hmm:
Användarens profilbild
Av tweed
emmy_ackevik skrev:Det står nog i förklaringen ovan om rätstickning på rundsticka, då är ju vartannat varv rätt och vartannat varv avigt...
Jahaa! Ja, det var ju det där om att förklara saker INNAN själva mönstret börjar :roll:
Av mly
kvarnvik skrev:
emmy_ackevik skrev:Det står nog i förklaringen ovan om rätstickning på rundsticka, då är ju vartannat varv rätt och vartannat varv avigt...
Jahaa! Ja, det var ju det där om att förklara saker INNAN själva mönstret börjar :roll:
Ja visst är det toppen...
Nu sitter jag här med en spetsscarf igen, och funderar på hur mycket den kommer växa i blockningen. Den är ganska bred, så det blir nog inte jättebra att vira den varv på varv om den blir för lång... (men sen tror jag att jag bara försöker övertala mig att avsluta den här scarfen så jag får börja på nästa projekt :) )

Men med tanke på att den i nästan osträckt tillstånd är ca 1.60, så borde den bli tillräckligt lång efter blockning tycker jag.
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Ja alltså Drops..... :roll: Du vet vad jag tycker.
kvarnvik skrev:Jaha, nu är mössan klar, stor som ett hus, bara att ta upp :roll:
Provar du inte under tiden du stickar? Synd att du behöver ta upp.
Jo, den var helt ok i muddkanten, men själva mössdelen var svår att få uppfattning om medan den satt på stickan. Fast i slutet misstänkte jag att den skulle vara stor, men då kändes det som att jag lika gärna kunde sticka klart och se hur det blev. Det var i vilket fall inte snyggt att avsluta med rätstickning, antar att det var för att det skulle bli lätt att avmaska utan att det krånglade till sig med mosstickningen, men det måste ju gå att göra på något sätt, avm två m i taget så att mossen stämmer ändå kanske?
Ja gud, jag blir helt snurrig av Drops mönster. De är verkligen konstigt skrivna. Inte för att jag är van att sticka efter mönster alls, men jag tycker ändå att de verkar rörigare än andra :lol:

En fråga - Nu har jag kommit ner till benen på min overall. Hur brukar man sticka byxor? Brukar man göra någon kil eller nåt i grenen eller stickas de "platta" om ni förstår hur jag menar? I ett overallmönster jag kikat lite på för vägledning verkar de avmaska några maskor i grenen som de sen bara syr ihop. Ska jag bara göra så eller finns det bättre sätt?
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Ja alltså Drops..... :roll: Du vet vad jag tycker.
kvarnvik skrev:Jaha, nu är mössan klar, stor som ett hus, bara att ta upp :roll:
Provar du inte under tiden du stickar? Synd att du behöver ta upp.
H tyckte att det var kul att veva upp den på nystvindan iaf :lol:
Maddemoa skrev:Tänkte göra en mössa till maken i födelsedagspresent. Någon som har något fint mönster? Han vill nog ha en ganska enkel.
Den här har blivit makens favorit, jag har redan fått sticka två till honom. :D Den sitter verkligen superbra, men kanske är den för enkel?

Bild

http://www.ravelry.com/patterns/library ... guy-beanie
Ketronya skrev:
Maddemoa skrev:Tänkte göra en mössa till maken i födelsedagspresent. Någon som har något fint mönster? Han vill nog ha en ganska enkel.
Den här har blivit makens favorit, jag har redan fått sticka två till honom. :D Den sitter verkligen superbra, men kanske är den för enkel?

Bild

åh, den var snygg! ska sticka mössa till dottern borde väl inte vara så svårt att "sno" avmaskningen
Användarens profilbild
Av ellla
Björklöv skrev:
Ketronya skrev:

Bild

åh, den var snygg! ska sticka mössa till dottern borde väl inte vara så svårt att "sno" avmaskningen
Ehhh nej, jag har spiralavmaskat sen 97 utan att se det där mönstret så det är nog inte stöld att göra det :)
  • 1
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 291

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?