Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
emindy skrev:
Ketronya skrev:
Grönöga skrev:
Ketronya skrev:Borde man inte kunna sticka inlägg i ull som man filtar lite? Visst borde det väl funka?
Jo men visst borde det. Ullen värmer ju även om den blir blöt så det borde ju vara utmärkt om man inte kan byta direkt också! :)
Jag ska prova minsann! :D
Jag har i merinoull som var jättesköna men jag hade mina vanliga innerst som uppsugande för även om det inte blir kallt blir det ju fuktigt...
Så nästa omgång skall jag definitivt göra fler av gamla tröjor, det var en toppenidé!
Aha, stickade du av helt vanlig merinoull som du sen filtade lite? Vad hade du för några innerst?
Av lsofial
Enid skrev:Jag har sytt med PUL och med ull som spärrskikt. Velour, fleece eller flanell mot huden. Frotté eller collagetyg som uppsugande kärna.

14cm stora gjorde jag dom och så sydde jag av en tårtbit för att få dom kupade (tårtbiten gick från mitt i inlägget och var ca 1½cm som bredast i kanten).

Kanten OLade jag men det går bra att sy med fusk-OL-söm på vanlig maskin också, det har jag gjort på bindor för att testa o det blev bra.
Jag har precis som du använt pul, frotte och fleece men när jag vändsydde så blev kanterna så tjocka att det syns igenom tröjan. Zickzacka blir inte riktigt lika snyggt tycker jag...vad menar du med fusk ol?
Användarens profilbild
Av glis
Perfekt tråd! Precis vad jag har gått och tänkt på.

Fusk-OL: en söm som finns på många hushållsmaskiner, ser ut ungefär så här: LLLLLLLL eller ibland 77777777777 (fast från andra hållet då) Syr raksöm "innåt" och kastar kanten samtidigt som sömmen håller sig elastisk.
Användarens profilbild
Av emindy
Ketronya skrev:
emindy skrev:
Ketronya skrev:
Grönöga skrev:
Ketronya skrev:Borde man inte kunna sticka inlägg i ull som man filtar lite? Visst borde det väl funka?
Jo men visst borde det. Ullen värmer ju även om den blir blöt så det borde ju vara utmärkt om man inte kan byta direkt också! :)
Jag ska prova minsann! :D
Jag har i merinoull som var jättesköna men jag hade mina vanliga innerst som uppsugande för även om det inte blir kallt blir det ju fuktigt...
Så nästa omgång skall jag definitivt göra fler av gamla tröjor, det var en toppenidé!
Aha, stickade du av helt vanlig merinoull som du sen filtade lite? Vad hade du för några innerst?
Det var köpes men bestod av vanlig merinoull men ganska tunt och i flera lager. Inte filtat vad jag kan se. Jag la mina flanellinlägg innerst och sedan ullinläggen ytterst för värme och fuktspärr.
Användarens profilbild
Av glis
Sitter här och pular med mina inlägg, jag har PUL på utsidan, ett lager gammal frottéhandduk i mitten och bambuvelour innerst. Det är knappt att min OL orkar med och jag får sy så att den skär av en hel del från vad jag klippt. Nästa gång blir det att klippa till större...
Användarens profilbild
Av glis
Jag får inte till det med OL:en. Jag tror att det är PULen som ställer till det, när jag syr så fäster inte vänstra nåltråden. Tjockleken är nog inga problem för jag får samma fel när jag syr av tårtbitar. Har provat med både stretch- och vanlig nål men det är ingen skillnad.
Om jag däremot sicksackar på vanliga maskinen blir det utmärkt. Orkade inte byta tråd så jag har just gjort med ett läckert karamellrosa inlägg med röd kant :P
Användarens profilbild
Av glis
Jag ritar cirklar med våra dessertskålar som mall, ett lager PUL, ett lager "sug"=gammal frottéhandduk, ett lager "mys", i de jag har gjort är det bambuvelour, men den är slut nu så jag skall testa med bomullsvelour sedan.

När cirklarna är urklippta syr jag av tårtbitar från mitten till kanten så att det dubbelvikta kanske är 1-2 cm längst ut.
Sedan nålar jag ihop alla tre lager och sicksackar ihop kanten men en dekorativ färg.
Användarens profilbild
Av tuviluvis
Jag har sytt en del amningsinlägg som jag använder flitigt nu :D , men jag struntade i att göra tårtsömmen, och det har fungerat bra! De formar sig efter brösten. Mina är dock inte lika stora, kanske 10 cm i diameter, jag tog en cd-skiva och måttade efter den :tumup:
Användarens profilbild
Av Grönöga
Hrm. nu är det väl hög tid om något att fixa amningsinlägg här, men jag fundera - har inte PUL hemma, men visst borde det funka med plastad frotté också? För det har vi visst massor av :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?