Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Fryle skrev:
ellla skrev:Jag har stickat med både ljus och mörk karamell. Det är mycket gosigare än de flesta ullgarn men färgerna är finare i kauni och ännu hellre schoppelwolles frische fische.
Jag vet att tillverkning av garn är ett hantverk som kan bli lite olika från gång till gång, men hur mycket kan det skilja sig från härva till härva? Jag köpte två samtidigt och det skiljer sig så mycket att jag undrar om den ena är mörk och den andra ljus karamell. Den ena saknar helt gult och har nästan inget blått. Ska fixa en bild när det ljusnat.
De är bog mörka båda två.. Jag brukar välja härva mycket noggrant...
Användarens profilbild
Av Fryle
ellla skrev:
Fryle skrev:
ellla skrev:Jag har stickat med både ljus och mörk karamell. Det är mycket gosigare än de flesta ullgarn men färgerna är finare i kauni och ännu hellre schoppelwolles frische fische.
Jag vet att tillverkning av garn är ett hantverk som kan bli lite olika från gång till gång, men hur mycket kan det skilja sig från härva till härva? Jag köpte två samtidigt och det skiljer sig så mycket att jag undrar om den ena är mörk och den andra ljus karamell. Den ena saknar helt gult och har nästan inget blått. Ska fixa en bild när det ljusnat.
De är bog mörka båda två.. Jag brukar välja härva mycket noggrant...
Jag beställde från Garnkorgen, så jag kunde inte välja själv. Men jag har skrivit till henne och hon erbjuder mig en ny härva. :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
Idag har jag varit och hamstrat lite garn på drops alpacka-rea :D Deras ull-alpackablandningar är så härliga att sticka i, har lagt upp till en mössa i Lima och har garn till en väst i Andes också :lol: Och nu ångrar jag att jag inte köpte ett par nystan baby alpacka silk också, så jättemjukt.
Användarens profilbild
Av tweed
Undrar förresten varför jag tycker att 1+1 resår är det tråkigaste som finns, men att mosstickning är helt ok, det är ju typ samma sak :hmm:

Är det någon som vet någon dropsåterförsäljare som har fast, låg frakt? :floet2:
Användarens profilbild
Av tweed
pulibus skrev:
kvarnvik skrev:Undrar förresten varför jag tycker att 1+1 resår är det tråkigaste som finns, men att mosstickning är helt ok, det är ju typ samma sak :hmm:

Är det någon som vet någon dropsåterförsäljare som har fast, låg frakt? :floet2:
http://www.syosticka.se/ Fast frakt iaf, 39:-
De verkade inte ha baby alpaca silk som jag vill ha, stod inget om rean heller vad jag kunde se.
kvarnvik skrev:
pulibus skrev:
kvarnvik skrev:Undrar förresten varför jag tycker att 1+1 resår är det tråkigaste som finns, men att mosstickning är helt ok, det är ju typ samma sak :hmm:

http://www.syosticka.se/ Fast frakt iaf, 39:-
De verkade inte ha baby alpaca silk som jag vill ha, stod inget om rean heller vad jag kunde se.
Jag tror inte hemsidan är så uppdaterad, men tjejen som driver butiken är trevlig, skicka ett mail och fråga?
Användarens profilbild
Av Moson
Fick beslutsångest så det blev inget garn från Strikk :(
Däremot har jag äntligen stickat klart tröjan till E som jag hållit på med hela hösten. Den blev kort och bred men det är å andra sidan hon också :wink:

Nu är det nog dags att sticka något till mig själv, hyfsat snabbstickat. Inte stickor 3 igen på ett tag alltså.
Gärna en kofta eller liknande eftersom min favvo skulle behöva gå i pension.

Något tips?
Varför tar det så lång tid och är så trist att maska av? Det är verkligen hur långt som helst runt min möbius (och så många maskor har jag inget minne av att det var på varven när jag stickade, har de förökat sig nu sista varvet)? :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har ett brunt ullgarn (12m/10cm) som jag vill sticka en jackliknande kofta med dragkedja fram i. Efter femtioelva tant-kofta-försök ger jag upp, har ni tips på någon? Det närmaste jag kommit är denna, som jag skulle kunna modifiera lite:

Bild
Ok då skall jag också göra en Aviatrix men jag förstår inte denna del

Wrap and turn .. skall den göras på de sista fem maskorna?
binaem skrev:Ok då skall jag också göra en Aviatrix men jag förstår inte denna del

Och en fråga till ... jag har ett nystan Zuberball 420 m = 100 g stickor 2-3 .. vilken av instruktionerna skall jag lämpligast använda då? ... Sportweight?

Eller är det för tunnt garn?
erisara skrev:Varför tar det så lång tid och är så trist att maska av? Det är verkligen hur långt som helst runt min möbius (och så många maskor har jag inget minne av att det var på varven när jag stickade, har de förökat sig nu sista varvet)? :hmm:
För att man ska lära sig ödmjukhet gentemot sin stickning så klart ;)
binaem skrev:Ok då skall jag också göra en Aviatrix men jag förstår inte denna del

Nej bara på den maskan du är på. Jag brukar lyfta nästa maska, dra fram garnet framför stickningen, lyfta tillbaka maskan som du nyss lyft, vända på stickningen och sticka tillbaka på nästa varv...
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 291

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?