Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sinain
Min Bums är 13 månader och strax 11 kg skulle jag tippa på. Har inte burit i någonting ute på en månad, utan kört med vagn. Har lite dåligt samvete. Men till saken hör att jag fick så ont i höfterna av att bära, riktigt fibro-ont typ. Nu när jag hållit upp, så har jag inte haft ont alls.

Men det känns ju så ruttet att inte bära! :(
Av mammatillE
:| vad trist. Jag får mer foglossning om jag bär för mycket nu när bebisen är 11 månader. Det är skräp. Dessutom är progonsen för foglossningen bättring två år efter avslutad amning.. Gött liksom. Särskilt när jag tänkte amma nåt år till.. :roll:
Det jag inte fixar numera när hon är tyngre är att ha henne på ryggen vid all dagsömn plus all innebärning plus all utebärning. Så jag får nog rikta in mig på att sömnen är i sängen för det mesta, men får väl prova med vagn som komplement till bärandet om det inte funkar så heller. De blir ju tyngre och tyngre. Eller så får hon lära sig gå :lol:

Är det foglossning du har eller är det en fibromyalgi som spökar? :heart:

Är också lite nyfiken på hur andra sjalmammor löst problemet med foglossning och bärande.. Finns det bättre o sämre bärdon? Bättre o sämre knytningar?
Användarens profilbild
Av Sinain
Jag vet inte riktigt vad det är. Det är hormonellt, kanske foglossning i kombination med annan ledpåverkan. Har läst någonstans att fibromyalgi kan börja med ont runt höfterna, stod beskrivet precis så som jag känner det.

Ahh, jag tänker ju också amma ett tag till...

Undrar också om bästa knytningar och bärdon för detta problem!

Jag har provat att justera på höften på alla möjliga sätt. Högre, lägre, hårdare, lösare, mer stoppning, men får ändå ont.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Man kan få ont i höfterna av väldigt många anledningar, så det behöver inte alls vara något som förebådar fibromyalgi.

Får jag fråga om ni tränar knipmusklerna, sätesmusklerna och bålstabiliteten någonting? Om ni inte gör det så skulle jag råda er att börja med det, så fort som möjligt och varje dag :D Plankan och ryggliggande höftlyft både tvåbens och enbens är bra övningar. Tänk på att suga in magen och spänna rumpan så hårt ni kan under övningarna.

Vid graviditet faller ofta svanken framåt och det är lätt att man fortsätter svanka efteråt (väldigt vanligt att folk svankar för mycket redan innan graviditet). Då tippar också bäckenet framåt (övre kanten) vilket får höfterna att bli lite utåtroterade. Utåtrotatorerna djupt inne i rumpan kan då bli väldigt irriterade, ömma och hårda. Genom att suga in magen och spänna till skinkorna lite lätt så tippar man överkanten av bäckenet bakåt och minskar svanken. Så ska man alltid vara, oavsett om man går, står eller sitter :tumup:

Andra muskler som brukar vara ömma och retade hos de flesta är abduktorerna, dvs de muskler som lyfter benet rakt ut åt sidan. De musklerna sitter på utsidan av höften, men breder också ut sig både framåt och bakåt runt höften. De ser till att höften INTE åker ut åt sidan när man har tyngden på ett ben (tänk dig hur det ser ut när en mannekäng går, de vickar då ut höfterna rejält, med flit). Tränas lätt genom att ligga på sidan och lyfta det övre benet rakt upp. Extra viktigt att orka hålla emot sidokrafterna när man bär på 11 kg barn och inte bara sig själv :D
Användarens profilbild
Av Sinain
Tack för tips! :D

Men tror inte att mitt problem är att jag är för otränad i musklerna eller har felaktig hållning (känner till olika övningar etc. vad som är bra för kroppen eftersom jag tränar kampsport). Känns som detta är mer hormonellt och inget som jag kan träna bort tyvärr. Håller med om att det alltid är bra att vara stark och smidig och röra sig rätt, men detta känns som sagt på ett annat sätt än du beskriver.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Tränar du kampsport så borde du ha koll :D Men jag har masserat iallafall en F&S-instruktör med triggerpunkter i gluteus medius/minimus (sidohöftmusklerna), så bara för att man tränar mycket så behöver man inte ha koll på allt :D Just det där med enbensträning missas oftast. Har man besvär med foglossning är ju tyvärr inte enbensträning något att rekommendera heller, inte i första läget.

Och förvånansvärt många som tränar mycket har ingen riktig koll på vad som är normal svank, utan svankar för mycket.

Prova att gå och få en massage, iallafall rygg och rumpa, med fokus på ländrygg och sätesmuskler. Om du inte redan testat det. Man kan få bra info om muskulär status genom att hitta vilka muskler som är ömma/stela/fulla med triggerpunkter. Bara för att utesluta att det är muskulärt.
Användarens profilbild
Av Sinain
Jag har önskat mig presentkort på massage i julklapp. Ska nog försöka gå efter jul. Men det är ju jättesvårt att veta vilken massör man ska gå till. Verkar vara en djungel det där!

Du verkar ju vara en riktig massör! Ska man massera även om man har foglossning, det är inte risk att det blir värre? Kanske bara är bra.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Man får gå på vad andra säger om vilken som är bra eller inte, det är lite en djungel! Sen är det väldigt olika vad folk vill ha för typ av massage också, jag är ingen spa-massör direkt :D Jag jobbar mycket behandlande.

Det ska iallafall vara en certifierad massör du ska gå till, då har man någon slags kvalitetsstämpel. Du kan söka på www.kroppsterapeuterna.se, där hittar du certifierade och försäkrade massörer (och andra terapeuter).

Ibland kan det tex vara svårt att skilja på foglossning och en trilskande piriformis (finns någon tråd om det här på forumet, en som råkade ut för just det). Triggerpunkter uppe i muskelfästen på nedersta revbenen kan också ge smärtor nere i SI-leden (leden mellan korsben och bäcken). Men foglossningen blir ju aldrig sämre av att musklerna får lite bättre status. Muskler fulla av triggerpunkter kan inte göra sitt jobb ordentligt.

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?