Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev:
zmurfan skrev:Jag vill sticka pulsvärmare. Och om möjligt vill jag sticka båda två samtidigt.
Magic loop har jag sett folk som lovprisat. Har hittat en youtubefilm som kör 2 sockar samtidigt men det är ju på 2 rundstickor?! Jag trodde man hade bara en rundsticka vid magic loop. Vilket sätt är enklast?

På det sätt hon i videon gör så skulle man ju kunna använda 2 vanliga stickor med känns det som. Fast såna utan stopp i änden.
En riktigt lång rundsticka behövs, sen lägger man upp med två nystan, först ena halvan av den första, sen hela den andra, vik vajern på mitten och dra ut så att mitten på vajern sticker ut i mitten på den andra värmaren, lägg sen upp andra halvan av den första, blev det begripligt? En bild kanske inte skulle skada :hmm:
Näe, det blev inte begripligt för mig. En bild vore bra. Och hur funkar det sen när man stickar?
Användarens profilbild
Av MuuM
zmurfan skrev:
kvarnvik skrev:
zmurfan skrev:Jag vill sticka pulsvärmare. Och om möjligt vill jag sticka båda två samtidigt.
Magic loop har jag sett folk som lovprisat. Har hittat en youtubefilm som kör 2 sockar samtidigt men det är ju på 2 rundstickor?! Jag trodde man hade bara en rundsticka vid magic loop. Vilket sätt är enklast?

På det sätt hon i videon gör så skulle man ju kunna använda 2 vanliga stickor med känns det som. Fast såna utan stopp i änden.
En riktigt lång rundsticka behövs, sen lägger man upp med två nystan, först ena halvan av den första, sen hela den andra, vik vajern på mitten och dra ut så att mitten på vajern sticker ut i mitten på den andra värmaren, lägg sen upp andra halvan av den första, blev det begripligt? En bild kanske inte skulle skada :hmm:
Näe, det blev inte begripligt för mig. En bild vore bra. Och hur funkar det sen när man stickar?
Sätt dig med en lång rundsticka och lägg upp tio maskor. Ta ett nytt nystan och lägg upp 20 maskor. Räkna sen 10 maskor från slutet, där viker du kabeln och drar ut den mellan maska 10 och 11. Nu har du kabeln vikt på mitten och 10'+10 maskor på ena sidan och 10 på andra.

Ta nu tråden från det första nystanet och fortsätt lägga upp på andra sidan, dvs precis efter de första 10 på den sidan av vikningen. När du lagt upp tio maskor har du båda sockarna/vantarna/värmarna eller ärmarna färdigt upplagda.

Du måste nästan sätta dig ner och prova, det är enklast. Ska försöka hitta en film men sitter på bussen. Ursäkta stavfel, mao. ;)
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
zmurfan skrev:
kvarnvik skrev:

Sätt dig med en lång rundsticka och lägg upp tio maskor. Ta ett nytt nystan och lägg upp 20 maskor. Räkna sen 10 maskor från slutet, där viker du kabeln och drar ut den mellan maska 10 och 11. Nu har du kabeln vikt på mitten och 10'+10 maskor på ena sidan och 10 på andra.

Ta nu tråden från det första nystanet och fortsätt lägga upp på andra sidan, dvs precis efter de första 10 på den sidan av vikningen. När du lagt upp tio maskor har du båda sockarna/vantarna/värmarna eller ärmarna färdigt upplagda.

Du måste nästan sätta dig ner och prova, det är enklast. Ska försöka hitta en film men sitter på bussen. Ursäkta stavfel, mao. ;)
Jag sökte på "magic lopp two at a time" och hittade denna filmen som förklarar det väldigt bra:
http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... N2pzj4Y3GU
MuuM skrev:
zmurfan skrev:
kvarnvik skrev:

Och så kommer jag som motvalls-kärringen här (fast ellla gör också så här) och säger att det går lika bra att lägga upp hela första och hela andra sockan/vanten/pulsvärmaren och sedan dela på maskorna och vika vajern i varje sida. Tycker till och med att det blir enklare när man stickar vantar, det är liksom lättare att sätta tummarna på rätt plats då. Och har man inte självrandande garn och vill göra exakt likadana så kan man ta en tråd inifrån och en tråd utifrån, så trasslar det mindre.

Du får stoppa i dig allergimedicin och ta med dig en stickning hit, Zmurfan! :tumup:
Kaffemoster skrev:
Björklöv skrev:F'låt Kaffemoster att jag höll på att köra på dig och din väninna med vagnen i Solna centrum idag vid lunch. F'låt att jag härmed ger mig tillkänna men jag kopplade inte förrän det var försent att säga hej!

F'låt för helt OT ;)

Vill sticka men nu när julklappsstickningen är färdig så finns det annat som måste göras (sy färdigt julkläderna till mig och barnen)
Kolla! Du som sa att du bara kände igen mig på flätan, det var ju uppenbarligen helfel! :)

Trist att du kom på det för sent, jag kommer inte ens ihåg någon nästan-krock med någon barnvagt - så du hade nog tillräckliga säkerhetsmarginaler, hade vi varit nära att krocka hade jag kanske sett dig och kunnat hälsa :).

Jag har precis promenerat hem och pratat med syrran i telefon, och vi kom faktiskt fram till att jag skulle prioritera hemma-slö framför garninköp på min lediga torsdag! (för att krysta in något som är remotely OnT)
Det var nog ffa din väninna som höll på att krocka med vagnen när hon (och du) kom runt hörnet vid Wamas.

Jag började på en Aviatrix till A igår kväll, fast jag borde prioritera annat. Den var lättare och snabbare att sticka än vad jag trodde
Användarens profilbild
Av Moson
glis skrev:Jag håller med solängel, lägg upp alla makor tillsammans!

Björklöv: visst är den lättstickad, Aviatrixen? jag har stickat fem de sista veckorna...
Me too
solängel skrev:
MuuM skrev:
zmurfan skrev:
kvarnvik skrev:

Och så kommer jag som motvalls-kärringen här (fast ellla gör också så här) och säger att det går lika bra att lägga upp hela första och hela andra sockan/vanten/pulsvärmaren och sedan dela på maskorna och vika vajern i varje sida. Tycker till och med att det blir enklare när man stickar vantar, det är liksom lättare att sätta tummarna på rätt plats då. Och har man inte självrandande garn och vill göra exakt likadana så kan man ta en tråd inifrån och en tråd utifrån, så trasslar det mindre.

Du får stoppa i dig allergimedicin och ta med dig en stickning hit, Zmurfan! :tumup:
Nu tänkte jag göra pulsvärmare utan tummar (så avancerad är jag inte ännu, och sen har jag ett mönster som är utan) och jag har självrandade garn. Jag måste nog sätta mig och prova hur jag ska göra. Fasen jag har ju alldeles för många ufon redan. Jag behöver ju inte ett till. Inte nu när jag försöker sticka julklappar.

Solängel, får jag inte till det här så kanske jag måste komma och hälsa på dig efter nyår. :) Eller så preppar jag mig en vecka innan och kommer efter nyår ändå.
i väntan på att det svarta garnet till min tröja dyker upp tänkte jag att jag skulle göra ett fodral till min nya leksak... Galaxy S II. Från början var planen fair isle, men det blev för långsamt. Nästa tanke var att göra enfärgad flärp och spralränder, men det blev inget snuggt. Så det får bli enfärgat.
Användarens profilbild
Av MuuM
AnkaVanka skrev:i väntan på att det svarta garnet till min tröja dyker upp tänkte jag att jag skulle göra ett fodral till min nya leksak... Galaxy S II. Från början var planen fair isle, men det blev för långsamt. Nästa tanke var att göra enfärgad flärp och spralränder, men det blev inget snuggt. Så det får bli enfärgat.
Jag har en ny Galaxy Nexus att göra en tröja åt. :) Visa gärna vad det blir. Jag funderar på tovat.
Användarens profilbild
Av tweed
Idag har mina nya stickor kommit :vågen: Ännu bättre är att maken säger att jag får dem i julklapp :D Han påstår att han har kollat här på sb för att försöka stalka rätt på vad han skulle köpa, men inte lyckats hitta några ledtrådar. Han kan inte ha hittat den här tråden :roll: Men nu har jag visat honom garnkorgen.se, så nu vet han var han ska leta i fortsättningen :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
emmy_ackevik skrev:
Fryle skrev:
emmy_ackevik skrev:Vad är det för något?
Är det aviatrix du undrar över?
Bild
Ja precis, mössa?
Mössa! :tumup:
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 291

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?