Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Grönöga skrev: Men vad tror ni om chokladpulver och någon alkohol? :hmm: Alltså lite irish coffee inspirerat eller något? Vad kan man ha för alkohol ihop med varm choklad? vad är gott? Rom? Om man t ex skulle göra chokladpulvret med polkagrissmak?

:help:
Minttu!!! 6 cl minttu, häll på varm choklad i ett irish coffeeglas (eller vinglas) toppa med lättvispad grädde o sikta över lite..hmm... kanel? kakao?

Bild
Rom i varm choklad är jättegott!!

De gånger vi har varit i fjällen brukar vi alltid dricka lite varm choklad och rom i backen :D
Grönöga skrev:Ok, nu behöver jag lite råd här, har hela tiden sedan jag kom på att barnen skulle få måla muggar till farföräldrarna tänkt att "och så nånting mer som jag ska tänka ut sen". Nu är det nog sen, i allra högsta grad! :roll: Funderade på chokladdryckspulver men det fick de ju förrförra året också och hemgjort godis och annat ätbart känns konstigt då vi har knytis på julafton och vi står för bl a godisdelen. Sylt, bröd och dyl brukar jag och svärmor ofta göra tillsammans, eller iaf dela med oss av det vi gjort så det känns också för "vanligt".

Men vad tror ni om chokladpulver och någon alkohol? :hmm: Alltså lite irish coffee inspirerat eller något? Vad kan man ha för alkohol ihop med varm choklad? vad är gott? Rom? Om man t ex skulle göra chokladpulvret med polkagrissmak?

:help:
Om man gör lite mindre söt choklad är det jättegott med punsch i :)
Av Sia
Morotsmarmelad
500gr Morötter
2st Citroner
4dl Vatten
1 påse (1kg) Syltsocker

Skölj, skala och riv morötterna fint.
Borsta citronerna och riv av skalet, halvera frukterna och pressa ur saften.
Blanda morötter, citronskal, saft och vatten i en kastrull, koka ca. 10 min tills morötterna är mjuka.
Tillsätt syltsockret och koka utan lock i ca 5 min. Skumma väl.
Häll upp marmeladen på varma burkar, skruva på locket och ge bort i julklapp.
Smultronbarn skrev:Håller på med en lila amigurumi-katt som sonen önskat, samt en råtta till ett grannbarn. Vad stoppar ni sånt med? :hmm:

Muttväskan var ju helt underbar! "Mycket naturtrogen" som det brukar heta... :wink: Måste tipsa en kompis om den, då hon ett år bakade "muttkakor" till julen (pepparkakor med typ samma utseende som väskan). :fnissa:
Mina första små försök stoppade jag med (försök att inte skratta nu) upprivna t-shirtar, dvs jag har suttit och dragit loss trådarna tyget är vävt med, fanns nog även från strumpor. :wink:
Nu har jag införskaffat (offantligt mycket för mycket) stoppningsvadd. Jag köpte stora påsar på tygaffären här i Haninge, en kompis köpte på Panduro (mindre påse och jag slår vad om att hon betalade mer för påsen).

På påsen står det:
Kristinedals Fabriker
Allergitestat Kuddstopp av de finaste hålfiber

Finns i olika storlekar för det är olika alternativ längst ner och ikryssat 500g på min (köpte tre st :Hahaa: )
200g, 250g, 300g, 500g, 1 kg

Hoppas du hittar! Troligtvis behöver du inte så mkt så någon i närheten kanske har lite över? Eller en billig kudde på Ikea som innehåll?
little_me skrev:
FrokenG skrev:Jag behöver sista-minuten-tips på något sonen på snart 2,5 år kan pyssla till gammelmorföräldrar!
Rita på disktrasor eller måla på kaffemuggar med porslinsfärg.
Eller gör kott-tomtar: en kotte, limma fast en träkula. Gör luvor av filt eller virka + röd halsduk eller skägg av bomull. Rita ögon och fäst en tråd i luvan som man kan hänga upp tomten med. :tumup:
Tänkte föreslå just att rita på disktrasor med textilpennor. Det gjorde våra på julaftons morgon förra året och gav bort till bland annat sina gammelmorföräldrar och det var väldigt uppskattat! Dock skulle de inte våga använda trasan sa de trots att vi försökte intyga att de är tvättbara och färgäkta osv. :wink:
Tack för råd om disktrasor och muggar :tumup: Tog en tripp till Panduro men kom ut med trähjärtan istället :hmm: Ett stort platt som jag målade med snöfärg och ett mindre bulligt som sonen fick måla med stämpeldynor och pensel. Ska sätta ihop dem idag, tror det blir jättefint!

(Disktrasetipset ska sparas i minnet, superbra!)
Tack på tipsen med alkohol! Ska skicka maken med era instruktioner till systemet så får han bestämma. Men det får bli chokladpulver och sprit till hans bror med kopp istället. Svärföräldrarna gör vi nog en enorm specialchokladpulverburk till och så önskade sig svärmor syhjälp i julklapp på onsdag då hon har blivit sjukskriven för ryggen. (och det bästa av allt, maken får sy då, för jag är ju gravid och klarar inte sånt :tumup: )

Annars så börjar klapparna bli klara:
Ärt/vetepåsar till lillebror här och en kusin
Scarves i tunt ylletyg som barnen målat på, klart till två kusiner, ska göras till två kusiner till.
Alla muggar/koppar målade äntligen, ska bara bränna de sista.
och så ska jag tova en nalle till minsta kusinen och sticka klart Ms tröja som han väntat på "JÄÄÄÄÄTTElänge nu FAKTISKT, mamma! :nono: :wink:

Inte överdrivet stressad, men visst börjar det kännas en aning att inte all tid i världen finns längre.. :roll:
Grönöga skrev:Smultronbarn: Tänker precis som filijox på att slakta en kudde om det inte finns något annat, just nu kanske ni inte behöver alla soffkuddarna t ex? :wink:
Jag tog en kudde och öppnade lite på sidan, tog ut fyllningen jag behövde och sydde igen. :tumup:
puppan skrev:
Grönöga skrev:Smultronbarn: Tänker precis som filijox på att slakta en kudde om det inte finns något annat, just nu kanske ni inte behöver alla soffkuddarna t ex? :wink:
Jag tog en kudde och öppnade lite på sidan, tog ut fyllningen jag behövde och sydde igen. :tumup:
:tumup: så brukar jag också göra! :lol:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?