Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
När jag syr över och klipper en redan overlockad söm (tänk syr innersömmen på byxbenen från fot till fot och syr över grensömmarna fram och bak) så brukar det sluta med att de sömmar som blivit klippta tvärs över går upp. Vad gör jag för fel?

När jag sytt klart en söm brukar jag ta en stoppnål och trä tillbaka alla trådar ner under den sydda sömmen (i sömsmånen). Jag knyter alltså inget.

Just nu har jag sytt i raglanärmar och då blev det lite fel i halslinningen på så sätt att jag skulle behöva klippa bort lite tyg i halslinningen. Men gör jag detta, så klipper jag av den OL:ade ärmsömmen och jag är rädd att den då kommer att gå upp.
Användarens profilbild
Av rithelo
Vad tror du om att knyta ändarna istället och istället för att kapa med kniven så kör du lite snett utanför precis där du syr över sömmen?
Användarens profilbild
Av rithelo
Men det hjälper såklart inte om du måste klippa bort en del vid felsyning... :hmm:
Användarens profilbild
Av Stark
rithelo skrev:Men det hjälper såklart inte om du måste klippa bort en del vid felsyning... :hmm:
Nä, det är just det att jag vill använda OL:en till att klippa bort lite sömsmån osv. Just nu kör jag med kniven precis utanför sömmen och klipper alltså inte i den, alternativt syr om där jag måste klippa och fäster om trådarna, men det vill jag ju slippa.
Användarens profilbild
Av äpple
Jag är lat så jag brukar nästa aldrig fästa overlockssömmar. 8)
När går den korsande sömmen upp? Direkt när du syr över den eller efter ett tags användning av plagget? Du skulle ju kunna förstärka sömmen lite genom att sy en liten bit med en hushållsmaskin i sömmen innan du syr den korsande sömmen :hmm: Blir det likadant med både 3 och 4-trådig overlockssöm?
Användarens profilbild
Av Stark
äpple skrev:Jag är lat så jag brukar nästa aldrig fästa overlockssömmar. 8)
När går den korsande sömmen upp? Direkt när du syr över den eller efter ett tags användning av plagget? Du skulle ju kunna förstärka sömmen lite genom att sy en liten bit med en hushållsmaskin i sömmen innan du syr den korsande sömmen :hmm: Blir det likadant med både 3 och 4-trådig overlockssöm?
Är svaret jag vet inte bra? :oops: Det var så himla länge sedan jag klippte sömmen för jag vågar inte göra om misstagen. Sömmen går i vart fall upp efter ett tags användande och inte på en gång. Jag tror det är även med 4-trådig söm, men det är här jag inte riktigt vet. När maskinen var ny körde jag mycket med 3-trådig söm. Numera blir det nästan bara 4-trådig.

Och jag har förstärkt sömmarna med den vanliga maskinen (speciellt när de går upp), men då förtar man ju lite av nyttan med en OL. Mest gör jag som så att jag inte klipper just när jag ska över sömmarna. Det funkar bra, men är ju lite irriterande när jag vill förminska vad jag gjort.
Användarens profilbild
Av äpple
Det svaret funkar :-) Jag håller med att det förtar lite av nöjet med OL om man måste springa till den vanliga maskinen titt som tätt. Hm, ja som sagt jag fäster oftast inte ens mina sömmar så jag är ingen expert.
Kanske är sömmen inte nog elastisk eller tråden för svag? Nu spånar jag bara... Det tråkiga är ju att man har ju oftast inte tid att experimentera fram vad som kan vara problemet. För man vill ju producera på den lilla korta tid man har på sig, eller hur?
Användarens profilbild
Av Stark
Precis! Och så vill man ju att det man syr ska utsättas för normalt slitage för att man ska kunna se vad som blir fel. Så jag skulle behöva sy något som används för att se om det går sönder. Inte så himla kul.
Användarens profilbild
Av tesoj
Jag har upplevt att när jag använt 3-trådig overlocksöm så har den ibland gått upp där man kör över tråden såsom du beskriver, men jag har inte upplevt det med 4-trådig overlocksöm.
Användarens profilbild
Av Stark
tesoj skrev:Jag har upplevt att när jag använt 3-trådig overlocksöm så har den ibland gått upp där man kör över tråden såsom du beskriver, men jag har inte upplevt det med 4-trådig overlocksöm.
Jag får helt enkelt leta upp det jag sytt som jag vet gått upp och kolla om det var tre eller fyrtrådig söm.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?