Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tofka
Jag har en massa ganska små härvor med tunt ullgarn som jag har loppisfyndat, och de ska bli sjalar :app: Jag skulle vilja ha tips på mönster som man stickar från spetsen, så att man inte riskerar att garnet tar slut innan man har nått spetsen. Jag har sett nånstans att Skiraste Sjalen går att sticka så, men hur gör man då? Och finns det fler? Helst trekantiga...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
tofka skrev:Jag har en massa ganska små härvor med tunt ullgarn som jag har loppisfyndat, och de ska bli sjalar :app: Jag skulle vilja ha tips på mönster som man stickar från spetsen, så att man inte riskerar att garnet tar slut innan man har nått spetsen. Jag har sett nånstans att Skiraste Sjalen går att sticka så, men hur gör man då? Och finns det fler? Helst trekantiga...
Jag håller på med en sån (Birch från spetsen och upp). Jag stickar efter den här beskrivningen:
http://www.ravelry.com/patterns/library ... m-up-birch
Den är superenkel, man lär sig rapporten på nolltid, perfekt när man blir avbruten hela tiden.
Användarens profilbild
Av tofka
Tack :vågen: Det var framförallt Birch jag letade efter. Du som kan kanske kan förklara några saker i bottom-up-mönstret?

1. Det står, om jag fattar rätt, att man ska lägga upp 5 maskor, sen sticka ett avigt varv, sedan börja med diagrammet. Men varv 1 på diagrammet har 7 maskor. Ska jag alltså öka på det aviga varvet?

2. "ssk or sl 1, k 1, psso" Jag vet vad det betyder, men vad blir det för skillnad om man gör det ena eller det andra?

3. "sl 1, k2tog, pass sl st" Jag ska alltså dra den lyfta maskan över de två jag har stickat ihop, dvs "pass sl st" är samma som "psso"?
Av mly
Nu har jag inte läst mönstret men tassar här genom att försöka svara på dina frågor.
1 Det är inte så att du gör två omtag på varv ett i diagramet så att du då har sju maskor?

2 ssk och sl 1 k1 psso är det ingen skillnad på men du bör välja en av dem och använda hela tiden, däremot ssk och k2tog blir ihoptagningarna på olika håll och blir därför olika i mönstret.

3. Japp, du minskar två maskor genom att göra så...

Hoppas verkligen att jag har rätt nu så att jag inte hjälper dig fel...
Användarens profilbild
Av tofka
emmy_ackevik skrev: 1 Det är inte så att du gör två omtag på varv ett i diagramet så att du då har sju maskor?
Jo :duh: Det fattade jag ju när jag började sticka :)
emmy_ackevik skrev: 2 ssk och sl 1 k1 psso är det ingen skillnad på men du bör välja en av dem och använda hela tiden, däremot ssk och k2tog blir ihoptagningarna på olika håll och blir därför olika i mönstret.

3. Japp, du minskar två maskor genom att göra så...

Hoppas verkligen att jag har rätt nu så att jag inte hjälper dig fel...
Tack!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?