- sön dec 04, 2011 19:35
Sedan är det mycket lättare att bara sticka mönster från rätsidan, jag stickar alltid runt runt och klipper sedan upp. Avigsidan är skitpillig
Vad stickar du på för nåt?
CAKirre skrev:Det är svårt att beskriva i text tycker jag, mycket lättare att visa, men jag brukar vara noga med 2 saker. 1: att maskorna på höger sticka (som jag nyss stickat) är utsträckta så att de inte är ihopklumpade. 2: när jag tar garn (och det är detta som är svårt att beskriva) så drar jag i garnet så att garnet som kommer på stickan är ifrån nystanet och inte från tråden som kommer från den förra stickade maskan. Speciellt när jag hoppat med tråden och den ska löpa på baksidan. Förstår du alls vad jag menar?HPe skrev:Jo, jag håller nog med dig där. Sockar och vantar är det nog inga större bekymmer med, men jag håller naturligtvis på med en kofta.sofin skrev:CAKirre skrev:Någon som kan ge mig lite tips?Jag är ingen expert alls på det och mina stramade lite också, men sen kollade jag lite på Youtube och nästa gång ska jag försöka mig på att hålla trådarna så här. Känns som om det skulle funka bättre.
Jag har stickat en hel del och många invecklade mönster, men det är först nu jag vågar mig på att sticka med 2 färger. Jag får till mönstren och att hålla ordning på trådarna, men det verkar som om de partier av stickningen som har färgmönster blir tajtare/fastare än de partier som stickas med slätstickning i bara bottenfärg. Detta trots att jag försöker sticka lösare över mönsterpartierna och hårdare över slätstickningen...
Känner mig lite nedslagen, vill ju inte att mönstrenpartierna ska "strama"...
Hjälp någon?
http://www.youtube.com/watch?v=jsP63A_nsfw
Beror lite på vad man stickar, också, tycker jag.
Ex vantar och sockor "går ut sej" efterhand och stramas åt/släpps efter aldeles rätt när man använt dem lite, tycker jag. Får dessutom bättre passform.
En tröja däremot är det ju lite kinkigare med redan från början...
Jag håller en färg på pekfingret och en på långfingret, tycker det är smidigast.
För mej blir det ofta tight på fel ställen i början, så man ska egentligen sticka nåt annat först, tills man kommer in i det för när man vant sej blir det som lagom direkt.Jag stickar inte runt, utan fram och tillbaka. Har gjort om en fyra gånger nu och tror jag fått in klämmen. Fast jag ska ju inte ropa hej för tidigt.
Sedan är det mycket lättare att bara sticka mönster från rätsidan, jag stickar alltid runt runt och klipper sedan upp. Avigsidan är skitpillig

Vad stickar du på för nåt?