Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lando
Jag är ok på att sticka. Kan lite av varje. Men nu har jag gått i stå och kommer inte någon vart, lär mig inget nytt på egen hand. Tycker det är svårt att läsa stickbeskrivningar och har ingen som kan visa hur man gör t ex raglanärm ihopstickad med fram- och bakstycke och mycket annat.

Ni som gillar att sticka, var har ni lärt er det ni kan? Har ni haft någon som visat er?
:dansar:
Av Ponyo
Min mamma lärde mig grunderna, sedan lärde jag mig läsa mönster på syslöjden i högstadiet. Sedan stickade jag inte på 15 år. Började igen och stickade efter svåra mönster på engelska. Då googlade jag fram alla konstiga termer och såg på illustrationer för att fatta. Nu på sista tiden har jag lärt mig nya saker på youtube.
Av Enid
Jag har lärt mig sticksätten, uppläggning, avmaskning och ja, grunden helt enkelt av mamma när jag var barn. Sen tittade jag mycket i mammas stickböcker, jag kunde inte läsa men jag tittade på bilderna och försökte lista ut hur man gjorde det som fanns på bilderna. När jag lärde mig läsa ordentligt (i 15-års åldern) började jag sticka efter enkla mönster men tröttnade snabbt så jag fortsatte att mest sticka på fri hand utifrån bilder.

Sen exploderade stick-bloggarna och då exploderade också min kreativitet igen! :vågen: Där jag har lärt mig massor!! :app:
Mest tittar jag på bilder, klurar ut så långt jag kommer själv, googlar på beskrivningar av moment jag inte förstår (gärna filmer eller bilder när det finns) eller så stickar jag provlappar efter momentbeskrivningar.

Boken Sticka mera! har också varit en stor inspiration och kunskapskälla! Tack vare den lärde jag mig sticka spetsmönster :mrgreen: .
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har också lärt mig grunderna av mamma. Sedan har jag lärt mig själv på något vis, stickar det mesta på frihand. Jag har säkert tre hyllmeter handarbetslitteratur som jag bläddrar i och inspireras av. Och så tittar jag på andras alster (även smygspanar bland okända...) och försöker göra själv.
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag lärde mig i slöjden men sen när jag tog upp det igen på 90-talet så läste jag böcker med stickningen i händerna. Tittade på bilder, läste beskrivningar och gjorde exakt så som det stod. Jag satt i spärr i tbanan så jag hade hela nätterna på mig. :-)

Nu senast har jag lärt mig nya saker på stickcaféer genom att fråga andra och även från filmer på youtube. Stickcaféerna har varit det roligaste sättet att lära sig, alla kategorier. Så det kan jag rekommendera.
Användarens profilbild
Av Lando
Men då har ni ju lärt er precis som jag bara det att ni varit vetgirigare vad gäller att hitta svar på hur man lär sig mer. :lol:
Jag lärde mig också grunderna av mamma när jag var 7-8 år och lade sedan stickandet på hyllan tills jag blev över 25.
I väntan på första barnet blev det en hel del kläder men allt på frihand. Det skulle var en rejäl utmaning att klara av att följa ett mönster eller stickbeskrivning.

Tack för alla svar!
Nu skall jag kolla upp böcker och länkar som ni tipsat om. Och stickbloggar!
Och kom gärna med mer tips! :vågen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?