lilla trasdockan skrev:Ska göra en kjol är det tänkt med dolddragkedja i bak. Hur gör jag det snyggt? Eller ska jag sätta dragkedjan i sidan så den inte syns så lätt?
Har inget mönster hemma att kika på för tips och idéer heller
Har du mönster till själva kjolen eller vill du veta hur du syr allt? Gäller det bara knepet att sy i en osynlig dragkedja så syr du ihop kjolen som vanligt i mitten bak upp nerifrån och upp. Du måste mäta hur lång dragkedjan är och sluta sy ihop sömnsmånen (minst 1 cm) mitt bak när du kommer upp till hur lång dragkedjan är. Dvs är dragkedjan 15 cm syr du ihop sömmen mitt bak men lämnar öppet de översta 15 cm där blixtlåset ska in. Du pressar sen isär sömsmånen hela vägen, dva även de översta 15 cm (som kommer att vara ett väldigt smalt V). Du nålar sedan fast dragkedjan i V:t och ser till att tyget hela tiden möts mitt över blixtlåset och på så sätt döljer det. Du byter pressarfot till blixtlåspressarfot och börjar sy på ena sidan (jag tycker det är lättast att ha blixtlåset på höger sida) syr hela vägen ner till botten på V:t och lite till (tänk på att du måste öppna alt stänga blixtlåset för att ta dig förbi den där draggrejen). När du kommit till botten på V:t stannar du med nålen nere, lyfter pressarfoten och syr över blixtlåset, sätter ner nålen och lyfter pressarfoten igen och vrider tyget så att du kan fortsätta upp mot linningen igen. Även här får du öppna/stänga blixtlåset för att ta dig förbi draggrejen. Sy hela vägen upp och avsluta.
Fattar du och var det detta du ville ha? Googla också på osynligt blixtlås så får du kanske upp bilder på hur du ska göra...
Singelmamma till Stora och Lilla. Ammade Stora i 2 år 10 månader, 3 veckor och 4 dagar! Lilla i precis 4 år!