Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shpongle
Jag vill lära mig sticka!! Och har tänkt börja med en halsduk till min syster.
Jag har bara en bild, men om jag vill sticka en halsduk som ser ut såhär?
Vad kallas det? Kan man göra så? Vad är namnet så jag kan söka mer info?

Bild

Funkar det att sticka en bra halsduk i den sticksättet med Lovikka-garn från Morjärvs ullspinneri? Eller blir det dåligt?
Garnet ser ut såhär iaf:
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
På bilden är det slätstickning. Till en halsduk har den två nackdelar: Det blir en rät- och en avigsida och den kommer att rulla ihop sig till en korv.

Garnet ser mysigt ut, det blir en riktigt tjock halsduk. Se till att ha tillräckligt stora stickor så den blir följsam.
Användarens profilbild
Av Shpongle
"Jag har ett mönster från Morjärv, och där rekommenderas stickor nr 12.
Garnåtgång 200g.
Bredd: 20cm, längd 2m.
Man stickar bara 2m tills, 1omslag hela tiden."

Fick jag höra av hon som sålde, 1 omslag hela tiden? Betyder?
Användarens profilbild
Av Åsa K
Shpongle skrev:"Jag har ett mönster från Morjärv, och där rekommenderas stickor nr 12.
Garnåtgång 200g.
Bredd: 20cm, längd 2m.
Man stickar bara 2m tills, 1omslag hela tiden."

Fick jag höra av hon som sålde, 1 omslag hela tiden? Betyder?
Jag tolkar det som att du stickar 2 maskor tillsammans, 1 omslag, 2 maskor tillsammans, 1 omslag osv.
Användarens profilbild
Av Shpongle
aah, nu fattar jag omslagsgrejen :tumup:

Får plöja igenom sidan och se sen om jag kaaaaaanske klarar en halsduk ;-)
Användarens profilbild
Av Shpongle
Fryle skrev:På bilden är det slätstickning. Till en halsduk har den två nackdelar: Det blir en rät- och en avigsida och den kommer att rulla ihop sig till en korv.

Garnet ser mysigt ut, det blir en riktigt tjock halsduk. Se till att ha tillräckligt stora stickor så den blir följsam.

Moss Stickning då? Kan det funka? Det ser fint ut på Drops instruktionsvideor och känns hyfsat överkomligt som nybörjarstart-projekt.
Användarens profilbild
Av Grönöga
Shpongle skrev:
Fryle skrev:På bilden är det slätstickning. Till en halsduk har den två nackdelar: Det blir en rät- och en avigsida och den kommer att rulla ihop sig till en korv.

Moss Stickning då? Kan det funka? Det ser fint ut på Drops instruktionsvideor och känns hyfsat överkomligt som nybörjarstart-projekt.
Ja mosstickning är fint, men samtidigt tänker jag att du skulle kunna sticka vanlig rätstickning också, det "enklaste" alltså. Det blir riktigt snyggt i tjockt garn tycker jag. Och det är verkligen ett skönt nybörjarprojekt, inget behov att räkna maskor och hålla reda på om du ska sticka aviga eller räta.
Användarens profilbild
Av Shpongle
Nu har har jag grävt fram lite gammalt garn och stickor från makens stickperiod och sitter med instruktionsvideor och försöker lära mig aviga maskor..... hmmmm....
Användarens profilbild
Av sofin
Hejja hejja!! Du vet väl att vi har Stick-café på kvällen, några Sjalbarnare i Stockholm varannan vecka? Jag kan bjuda in dig till gruppen om du vill :) Då kan du få live-hjälp!
Användarens profilbild
Av sofin
sofin skrev:Hejja hejja!! Du vet väl att vi har Stick-café på kvällen, några Sjalbarnare i Stockholm varannan vecka? Jag kan bjuda in dig till gruppen om du vill :) Då kan du få live-hjälp!
Och med gruppen menar jag Facebook-gruppen som vi har där vi organiserar oss :D
Användarens profilbild
Av Shpongle
Nu har jag lärt mig aviga maskor!! ooohoooo! och har testat på slätstickning och mosstickning. med halvdassigt resultat ;-)

sofin skrev:
sofin skrev:Hejja hejja!! Du vet väl att vi har Stick-café på kvällen, några Sjalbarnare i Stockholm varannan vecka? Jag kan bjuda in dig till gruppen om du vill :) Då kan du få live-hjälp!
Och med gruppen menar jag Facebook-gruppen som vi har där vi organiserar oss :D
gärna :-) även om jag tänkte försöka lära mig basgrejer via instruktionsvideor först :tumup:
Användarens profilbild
Av Shpongle
Nu har jag frågor igen om någon orkar tipsa :help:

Det här om att byta garn, jag har gjort så som jag hittat förklaring på någon av stickskolorna ni länkade.
Problemet är dock när man väl gjort bytet, hur gör man med trådarna? Det står bara att man ska göra något jag inte fattar vad.
Nu ser det ut såhär?

Bild

Och sen resten ser ut såhär, finns det något jag missar för att få det snyggare? Tycker speciellt kanterna är fula.

Bild

Jag stickar enligt det här mönstret från en blogg jag hittade:

"Den rostfärgade har 39 m och den svarta 43. De är båda stickade i tjockt garn på stickor nr 8. Har gjort en tidigare åt en 2-åring i tunnare garn som finns i ett tidigare inlägg.

Mönstret är enkelt ska vara delbart med 4 + 3 m

Sticka 2r, 2 a och sluta varvet med 2 r, 1 a fortsätt lika alla varv så lång du vill ha sjalen."
Användarens profilbild
Av Shpongle
Kan man göra så alltså? Det står ju att man måste sticka slutet på varje varv med två räta och en avig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?