Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mosan
MuuM skrev:Nån som ska med? :bryn:
Prima unikt till salu
Sanslösa fynd, rariteter, prima 1700-talskattun i nytryck. varor och unika material till Sverigedräkten:
överraskande bra priser.
Kom och köp – lagom till jul! Handvävda tyger av lin, bomull och ull ur dräktlagret.
Stick-, väv- och broderigarner. Kan–själv-förpackningar, bl.a. bunkabroderi. Mönster. Färdigbroderat & påbörjat. Dräktknappar och -smycken. Band och spetsar.
• 2 barndräkter,
• materialsatser.
Böcker. Årgångar av tidskrifter: Hemslöjden, FORM m.fl.
Bruno Mathssonstolar Mia. Gobelängvävstol, Glimåkra. Hörselkåpor.
PLUS mycket annat. Kontant betalning.
14 november kl 18–21 på Idungatan 6
Stockholms läns hemslöjdsförening
Mamma ringdecigår och tipsade om det men jag har både träning och är bjuden på barnkalas men det verkar ju toppen. :app:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har fått hem garb till den här koftan nu http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se
I mönstret är den stickad fram och tillbaka, men jag tänkte sticka runt och klippa upp, vad behöver jag tänka på? Lägga till några m för klippet mitt fram? och sen när jag ska göra knäppkanten, hur göra då, hur vet man hur många m man ska plocka upp, så det inte blir för många, det har hänt :roll:
Användarens profilbild
Av Ebboba
kvarnvik skrev:Jag har fått hem garb till den här koftan nu http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se
I mönstret är den stickad fram och tillbaka, men jag tänkte sticka runt och klippa upp, vad behöver jag tänka på? Lägga till några m för klippet mitt fram? och sen när jag ska göra knäppkanten, hur göra då, hur vet man hur många m man ska plocka upp, så det inte blir för många, det har hänt :roll:

Jag hade också stickat fram och tillbaka om jag var du, ändrar alltid om i mönsterstickade mönster så att det blir "steeks". Har du läst Eunny Jangs "The steeking chronicles" på hennes gamla blogg, http://eunnyjang.com/knit/2006/01/steek ... hould.html? Där finns all info du behöver veta om steeks.
När du stickar det enfärgade behöver du inte tänka så mycket, då är det bara att sticka på, men när du kommer till mönstret ska varannan extramaska stickas med färg 1, och varannan med färg 2, antingen så att det blir randigt eller schackrutigt. Om du ska lägga upp ett jämnt eller ojämnt antal extramaskor beror på hur du ska förstärka dina extramaskor innan du klipper, vilket i sin tur beror på vad du har för slags garn. Jag brukar använda mig av virkning som förstärkning, tycker att det fungerar toppen. Väljer du det sättet ska det vara ett ojämnt antal maskor.

När det gäller knäppkanten tycker jag att det är det som är det svåra, jag har tyvärr ingen bra tumregel där, men brukar väl plocka upp 2 av 3 maskor, eller 3 av 4. Det beror lite på...
Användarens profilbild
Av tweed
Ebboba skrev:
kvarnvik skrev:Jag har fått hem garb till den här koftan nu http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se

Jag hade också stickat fram och tillbaka om jag var du, ändrar alltid om i mönsterstickade mönster så att det blir "steeks". Har du läst Eunny Jangs "The steeking chronicles" på hennes gamla blogg, http://eunnyjang.com/knit/2006/01/steek ... hould.html? Där finns all info du behöver veta om steeks.
När du stickar det enfärgade behöver du inte tänka så mycket, då är det bara att sticka på, men när du kommer till mönstret ska varannan extramaska stickas med färg 1, och varannan med färg 2, antingen så att det blir randigt eller schackrutigt. Om du ska lägga upp ett jämnt eller ojämnt antal extramaskor beror på hur du ska förstärka dina extramaskor innan du klipper, vilket i sin tur beror på vad du har för slags garn. Jag brukar använda mig av virkning som förstärkning, tycker att det fungerar toppen. Väljer du det sättet ska det vara ett ojämnt antal maskor.

När det gäller knäppkanten tycker jag att det är det som är det svåra, jag har tyvärr ingen bra tumregel där, men brukar väl plocka upp 2 av 3 maskor, eller 3 av 4. Det beror lite på...
:urule: :tackar: Jag återkommer när jag har läst inlägget :D
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag tänkte ta mig dit ikväll, ivrigt påhejad av Kvarnvik. Någon annan?
Prima unikt till salu
Sanslösa fynd, rariteter, prima 1700-talskattun i nytryck. varor och unika material till Sverigedräkten:
överraskande bra priser.
Kom och köp – lagom till jul! Handvävda tyger av lin, bomull och ull ur dräktlagret.
Stick-, väv- och broderigarner. Kan–själv-förpackningar, bl.a. bunkabroderi. Mönster. Färdigbroderat & påbörjat. Dräktknappar och -smycken. Band och spetsar.
• 2 barndräkter,
• materialsatser.
Användarens profilbild
Av tweed
MuuM skrev:Jag tänkte ta mig dit ikväll, ivrigt påhejad av Kvarnvik. Någon annan?
Prima unikt till salu
överraskande bra priser.
• 2 barndräkter,
• materialsatser.
:app:
Juliusdotter skrev:Har rester av drops Delight som jag tänkte kunde bli pulsvärmare. Nån som har förslag på ett par . Googlat runt men det finns för mycket, behöver hjälp att begränsa mig.
Dessa är en av mina absoluta favoriter:

http://www.ravelry.com/patterns/library ... st-warmers

Jag la till pärlor på ett par av mina:
Bild
Ketronya skrev:
Juliusdotter skrev:Har rester av drops Delight som jag tänkte kunde bli pulsvärmare. Nån som har förslag på ett par . Googlat runt men det finns för mycket, behöver hjälp att begränsa mig.
Dessa är en av mina absoluta favoriter:

http://www.ravelry.com/patterns/library ... st-warmers

Jag la till pärlor på ett par av mina:
Bild
De var fina får kolla närmare på mönstret
Användarens profilbild
Av glis
Solängel: Vad snyggt!!! Passar ju även till lite mer heltäckande spetsmönster typ heartland och de där... Min älskade Gothic revival hade blivit fin i det men jag vet inte hur mycket garn det gick åt...
Användarens profilbild
Av Mosan
solängel skrev::help: Vad ska jag sticka för sjal av det här?

Bild

393 meter, drygt 200 g. Cirka 185 m/100 g om jag minns rätt (jag hittar inte vågen nu, men metrarna kommer jag ihåg).
Vilket vackert garn! :love:
glis skrev:Solängel: Vad snyggt!!! Passar ju även till lite mer heltäckande spetsmönster typ heartland och de där... Min älskade Gothic revival hade blivit fin i det men jag vet inte hur mycket garn det gick åt...
Tack. :D Jag skulle vilja göra en Laminaria, men jag tror inte det räcker. Då skulle jag låtit det vara entrådigt och entrådig merino... nja, tror inte det blir så bra. Inte så tunt i alla fall.
Mosan skrev:
solängel skrev: :help: Vad ska jag sticka för sjal av det här?

Bild

393 meter, drygt 200 g. Cirka 185 m/100 g om jag minns rätt (jag hittar inte vågen nu, men metrarna kommer jag ihåg).
Tack! :D Men, vad ska jag göra av det då? Jag kan ju inte bara sitta och klappa på det, särskilt inte nu när jag nystat det, för det är inte lika fint då...

Efter allt trassel med det här garnet vill jag göra nåt bra, nåt snyggt. Men VAD? :hmm:
solängel skrev:
Mosan skrev:
solängel skrev: :help: Vad ska jag sticka för sjal av det här?

Bild

Tack! :D Men, vad ska jag göra av det då? Jag kan ju inte bara sitta och klappa på det, särskilt inte nu när jag nystat det, för det är inte lika fint då...

Efter allt trassel med det här garnet vill jag göra nåt bra, nåt snyggt. Men VAD? :hmm:
Om du har användare på Ravelry så kan du söka mönster efter mängden garn som beräknas gå åt! :tumup:
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 291

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?