Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
Det kanske inte är nybörjarknutar men mina favoritknutar och sjalar av de jag testat är
* Jordans back carry med Ellevill karma, absoluta favvosjalen. Mjuk, lättknuten och stadig trots att den är tunn. Jag har en 4,7m.
* Double hammock med Ellevill Zara 5,2m. Bästa knytningen, den skulle nog vara optimal med en karma 5,2m den kortare funkar men det är precis på mig om jag inte får det helt rakt 8)
* Som snabbt bärande och om jag vill ha en sjal med som får plats i handväskan bär jag afrikanskt i Kanga.

Jag bär nästan uteslutande på ryggen då jag bär och har broddar när det är halt.

E har sitt finger istället för napp och om mössan åker av ber jag om hjälp.

Ibland försöker jag stoppa in huvudet om hon somnar men hon sover som en stock även om jag inte lyckas :D
Tack Moson och alla ni andra!
Nu har jag beställt en Ellevill Zara Niike. Tycker att den är såå snygg :). Får se om denna länken funkar:

http://www.ellevill.com/ds_product_info ... anguage=en

Det var tydligen en utgående produkt, så den var lite billigare än de andra sjalarna. 4,6 meter beställde jag.

Återkommer med rapporter (och kanske fler undringar) om ryggbärandet när jag har fått sjalen! Längtar efter den! Hoppas att norrmännen är snabba.
Av FrokenG
Jag bär numera uteslutande på rygg, fast helst i sele. Stora är lite över två och lilla är nio månader. De får sitta på ryggen för att "inte va i vägen" och för att kunna hänga med i vad som händer runt omkring (lillan vrider sig som en ål om hon sitter på magen).

Jag har inte med mig någon spegel men bär mest till och från dagis och på stan och då kan man tjuvkika i fönster och annat som speglar sig. Broddar på vintern - absolut. Jag har några gånger bett om hjälp med mössan, andra gånger tar jag ner henne, sätt på mössa och kastar upp igen.

De gånger jag nu blivit tvingad att bära i sjal istället för sele så är det hemma och för att hon ska sova så när hon landat med huvudet på min rygg lägger jag henne i sängen. Någon gång har jag lyckats fixa med sjalen så hon fått stöd men det där tipset med en scarf ska jag ta till mig!
Norrmännen var jättesnabba! Nu har sjalen (Elleville Zara, blå/turkos) kommit i brevlådan och nya sjalen är supersnygg och jätteskön. Ska testa min första riktiga ryggknytning senare idag när Lillan är utsövd, mätt och glad! :)
Tack! Rätt knepigt var det allt att försöka få upp dottern på ryggen...När jag böjde mig framåt för att knyta ville Lillan sitta rakt upp på ryggen (förstås) och det försvårade det hela. Fick till slut till någon halvdan variant av en nybörjarknytning och hade vid det laget ganska ont i ryggen av att ha böjt mig åt alla möjliga konstiga håll.
Saknar spegel, det hade hjälpt. Det finns en spegel i badrummet, men jag ville stå nära sängen ifall Lillan skulle halka av, vilket hon också gjorde vid ett tillfälle och då var jag väldigt glad att sängen fanns där. Har ingen spegel i sovrummet - kanske borde skaffa en? Tips på hur man lyckas börja ryggknyta mottages tacksamt! :-). Var för övrigt ute och gick med Lillan på magen i nya Elleville-sjalen igår. Mycket skön sjal! Att den är lång gör inte så mycket. Jag knöt ett extra varv runt midjan och det blev lite extra avlastning för ryggen.
Ha en riktigt skön helg allihopa, önskar Liselotte med Lillan, 7,5 månader!
Av astekl07
LiselotteM skrev:Tack! Rätt knepigt var det allt att försöka få upp dottern på ryggen...När jag böjde mig framåt för att knyta ville Lillan sitta rakt upp på ryggen (förstås) och det försvårade det hela. Fick till slut till någon halvdan variant av en nybörjarknytning och hade vid det laget ganska ont i ryggen av att ha böjt mig åt alla möjliga konstiga håll.
Saknar spegel, det hade hjälpt. Det finns en spegel i badrummet, men jag ville stå nära sängen ifall Lillan skulle halka av, vilket hon också gjorde vid ett tillfälle och då var jag väldigt glad att sängen fanns där. Har ingen spegel i sovrummet - kanske borde skaffa en? Tips på hur man lyckas börja ryggknyta mottages tacksamt! :-). Var för övrigt ute och gick med Lillan på magen i nya Elleville-sjalen igår. Mycket skön sjal! Att den är lång gör inte så mycket. Jag knöt ett extra varv runt midjan och det blev lite extra avlastning för ryggen.
Ha en riktigt skön helg allihopa, önskar Liselotte med Lillan, 7,5 månader!
Spegel är oerhört skönt att ha tycker jag. Sen kan man gunga lite och greja så att bebisen inte få tillfälle att sätta sig upp, men jag tror att det hjälper mycket om bebisen är van och vet vad som ska hända. Nu var min bebis mindre när vi började, men jag tyckte att det hjälpte mycket att svinga upp på ryggen ett par gånger om dagen (även utan sjal) och bara träna på att vara där. Nu storler han om jag lägger honom på sjalen i vår säng (börjar alltid så när jag ska bära på rygg). Det är tydligen superkul att bli uppsvingad och dra mig i håret... :)
Tack för tips! Ska försöka att öva ett par gånger om dagen, åtminstone, även om det bara innebär att svinga upp Lillan på ryggen. Att bäras på magen är hon jättevan vid, det har hon gjort flera gånger varje dag sedan födseln. Men ryggen är lite nytt för henne. Har bara burit på ryggen i ringsjalen ännu så länge. Något tips om vilken ryggknytning jag borde börja med?
Av FrokenG
LiselotteM skrev:Tack för tips! Ska försöka att öva ett par gånger om dagen, åtminstone, även om det bara innebär att svinga upp Lillan på ryggen. Att bäras på magen är hon jättevan vid, det har hon gjort flera gånger varje dag sedan födseln. Men ryggen är lite nytt för henne. Har bara burit på ryggen i ringsjalen ännu så länge. Något tips om vilken ryggknytning jag borde börja med?
En som du trivs med. Jag testade först vrikkesikker och sen double hammock och det är den jag känner mig mest bekväm med.
Användarens profilbild
Av husmodern
Tass
Hej!
Nu börjar det arta sig lite grann med ryggbärandet. Första dan blev jag helt knasig och förvirrad av det jag såg på datorn (youtube-klipp om knytningar) samtidigt som jag stod och försökte hålla en glad bebis kvar på ryggen...det började med en ryggsäcksknytning men jag kom snabbt av mig och jag tappade tålamodet och så blev det till slut någon helt oortodox variant av...ingenting alls (jag virade sjalen lite hit och dit och under och över bebis), men det funkade faktiskt att bära med! :-). Lillan satt fast och satt kvar. Har ingen aning om hur jag gjorde. Kul att det går att improvisera, att man inte måste följa alla instruktioner slaviskt! Andra dagen blev det en double hammock. Börjar funka rätt bra nu, gillar den! Tack, igen, för alla era tips! Vill gärna dela med mig med några bilder. Var kan man posta sådana?
Skaffa photobucket.com, ladda upp bilderna där och posta här med ung-klamrar runt!
Oj, det där vet jag inte hur man gör...får se om jag får en stund över att lista ut det :). Tack för svaret, hur som helst!
Hej!
Måste bara få säga ännu en gång att jag är jätteglad för alla svar jag fick från er på mina frågor tidigare och att jag är väldans nöjd med min nya blå Ellevill Zara-sjal, 4.6 meter. Jag börjar få bättre snits på ryggbärandet. Det brukar bli en double hammock med tibetansk knytning (jag brukar korsa banden på bröstet innan jag gör den där tibetanska knuten om ni förstår vad jag menar, för bättre stöd) eller vrikkesikker. Har hittills nästan enbart burit på ryggen hemma när jag dammsugit eller diskat och Lillan vari lite närhetstörstande och inte velat leka på golvet (och höftläge i ringsjal inte varit så ändamålsenligt). Utomhus tycker jag fortfarande att magläge är bäst. När jag bär Lillan utomhus är det för det mesta för att hon ska få sova. Det finns inget bättre sätt att få henne att ta en ordentlig lur på eftermiddagen. Hemma i sängen vaknar hon för det mesta efter 30 minuter och det är stört omöjligt att söva om henne på eftermiddagen. Så varje dag tar vi en 1,5 till 2 timmar lång promenad mellan två- och fyrasnåret. Jag går i rask takt och Lillan somnar snabbt. Ibland behöver hon hjälp med att vända på huvudet eller hjälp med att stoppa in nappen igen. Så det blir nog magläge utomhus även i fortsättningen, i alla fall ett bra tag till.
Det blir numera nästan bara Zarasjalen även när jag bär på magen. Den är så himla skön. Stadig, men ändå med lite stuns. Nu har vi även införskaffat bärjacka och ny vintermössa (från Knyt-An). Lillan sover som en gris därinne! :-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?