Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
glis skrev:
petwol skrev:
glis skrev:Så tror jag att man gör.
Men för att få det snyggast borde man väl då köra med tre nålar eller? :hmm: Men jag upplever att sömmer inte blir lika elastisk då stämmer det? Eller är det bara en tillfällighet att min söm kändes stum :hmm:
Jag har inte provat själv, men jag tycker som du att man borde ha tre nålar rent teoretiskt. Gör det något om de sömmarna inte blir så elastiska?

Och ang "trådkapning" så var det precis detta jag hoppades på när jag startade tråden, att vi skulle kunna resonera om problem och lösa dem tillsammans! Mera, mera!!!
Jag tänkte lägga en synlig söm på en mössa som har velour på utsidan och vanlig trikå på utsidan. Jag är rätt att om sömmen inte är tillräckligt elastisk går den sönder och det vill jag helst inte. En mössa behöver ju vara ganska elastisk :hmm:

Det händer jätteofta att sömmen går sönder för mig :hmm: Drar ni andra i tyget när ni syr? Eller är det en inställningssak. Alltså det blir inga hoppstygn utan tråden verkar bara gå av efter liten tids användning. Ofta där sömmarna behöver vara som mest elastiska.

Några tankar någon??
Användarens profilbild
Av glis
petwol skrev: Jag tänkte lägga en synlig söm på en mössa som har velour på utsidan och vanlig trikå på utsidan. Jag är rätt att om sömmen inte är tillräckligt elastisk går den sönder och det vill jag helst inte. En mössa behöver ju vara ganska elastisk :hmm:

Det händer jätteofta att sömmen går sönder för mig :hmm: Drar ni andra i tyget när ni syr? Eller är det en inställningssak. Alltså det blir inga hoppstygn utan tråden verkar bara gå av efter liten tids användning. Ofta där sömmarna behöver vara som mest elastiska.

Några tankar någon??
Vad kiligt med trådar som går av! Jag har inga tips, någon annan?
Av Marine78
Helt riktigt är det så man gör. Jag har inga problem med att sömmen blir mindre elastisk med tre nålar än med två, tycker snarare att det brukar hålla bättre. Det kan ju ha lite med att göra hur elastisk grundsömmen är som man har sytt ihop plagget med också. Är den stummare kanske dragningarna blir större och risken att CoverPro sömmen går sönder. men jag vet inte. Jag har i alla fall inte haft några problem med att de aviga trippelsömmarna gått sönder i raglanskärningarna och då har jag ju sytt en hel del tröjor och bodys så vid det här laget.

När mina sömmar någon gång blivit för oelastiska har det oftast visat sig bero på någon inställning som ändrat sig, eller att man helt enkelt trätt lite slarvigt. Covern är en kinkig maskin och vill verkligen gullas lite extra med ;-)

petwol skrev:Hoppas jag inte snor ts tråd men jag har lite funderingar eftersom jag är helt nybörjare på CPn.

På många bloggar ser jag att tex på raglantröjor att sömmen är synlig eller vad man ska säga. Sydd i en avvikande färg för snyggast resultat. Hur gör man en sådan söm? Gör man helt enkelt så att man syr ihop plagget på vanligt sätt med Overlocken och sedan på avigan med CPn så att sömmens avigsiga kommer fram på plagget? Eller finns det fler sömmar på Cpn är jag förstått :hmm:
Av petwol
Marine78 skrev:Helt riktigt är det så man gör. Jag har inga problem med att sömmen blir mindre elastisk med tre nålar än med två, tycker snarare att det brukar hålla bättre. Det kan ju ha lite med att göra hur elastisk grundsömmen är som man har sytt ihop plagget med också. Är den stummare kanske dragningarna blir större och risken att CoverPro sömmen går sönder. men jag vet inte. Jag har i alla fall inte haft några problem med att de aviga trippelsömmarna gått sönder i raglanskärningarna och då har jag ju sytt en hel del tröjor och bodys så vid det här laget.

När mina sömmar någon gång blivit för oelastiska har det oftast visat sig bero på någon inställning som ändrat sig, eller att man helt enkelt trätt lite slarvigt. Covern är en kinkig maskin och vill verkligen gullas lite extra med ;-)

Jag har bara testat att sy "avigt" en gång så jag ska inte uttala mig om sömmar som går sönder just vid den sortens söm. :rodna: Men det är mina "vanliga" tvånålssömmar som går sönder speciellt vid magen på byxorna. När jag syr i resårband. Kan man göra det på något annat sätt? Jag lägger över tyget och har resårbandet i och syr precis nedanför resårbandet. Det med inställningar kan det säkert vara då jag mest kör med originalinställningen för elastiska tyger :oops:
Av Marine78
När jag syr i resår i byxor brukar jag sy ihop resåren till en rundel, sedan overlocka fast den i ovankant utav linningen, vika ner linningen en gång och så syr jag fast allt med CoverPron. Då sträcker man ju samtidigt resåren en hel del och det är sällan byxorna blir så uttöjda när man klär på sig t ex. Risken är alltså minimal att sömmen skall gå sönder eftersom den redan varit uttöjd mycket mer ;-) Som bonus slipper man att resåren vrider sig i byxornas kanal. Men det förutsätter ju förståss att man har ett midjemått att utgå ifrån ;-)
petwol skrev:Jag har bara testat att sy "avigt" en gång så jag ska inte uttala mig om sömmar som går sönder just vid den sortens söm. :rodna: Men det är mina "vanliga" tvånålssömmar som går sönder speciellt vid magen på byxorna. När jag syr i resårband. Kan man göra det på något annat sätt? Jag lägger över tyget och har resårbandet i och syr precis nedanför resårbandet. Det med inställningar kan det säkert vara då jag mest kör med originalinställningen för elastiska tyger :oops:
Av petwol
Marine78 skrev:När jag syr i resår i byxor brukar jag sy ihop resåren till en rundel, sedan overlocka fast den i ovankant utav linningen, vika ner linningen en gång och så syr jag fast allt med CoverPron. Då sträcker man ju samtidigt resåren en hel del och det är sällan byxorna blir så uttöjda när man klär på sig t ex. Risken är alltså minimal att sömmen skall gå sönder eftersom den redan varit uttöjd mycket mer Som bonus slipper man att resåren vrider sig i byxornas kanal. Men det förutsätter ju förståss att man har ett midjemått att utgå ifrån
Ahhhh är det så man gör :tumup:

Det ska jag testa, jag vet ju hur stora resåren ska vara.
Användarens profilbild
Av glis
Jag har gått och dragit mig för att sy ett par bodysar, men nu när jag är igång är det otroligt vad smidigt det går med CP! :vågen: Det är ju bara att sy! Än så länge har det inte strulat heller.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Min CoverPro avskyr mig! Igår sydde jag både med och utan bandkantaren och det gick hur bra som helst. Så bytte jag tråd, och nu är maskinen helt galen :whut: ! Den matar inte alltid framåt, gör hoppstygn... Helt crazy är den. Jag har bytt både nålar och trätt om fem gånger men den trasslar ändå! Jag som aldrig har haft några större bekymmer med min maskin, vad kan nu vara fel?
Användarens profilbild
Av semla
Puffar tråden lite. Jag är väldigt sugen på en Coverpro, eller en Elna444 får det kanske bli så att jag kan beställa billigt från England. Har gott om sytid och ont om pengar just nu (arbetslös).

S börjar bli stor och vill snart ha tröjor istället för body och då måste man ju fålla! Då måste man ju ha coverpro, visst? 8)
Användarens profilbild
Av glis
semla skrev:Puffar tråden lite. Jag är väldigt sugen på en Coverpro, eller en Elna444 får det kanske bli så att jag kan beställa billigt från England. Har gott om sytid och ont om pengar just nu (arbetslös).

S börjar bli stor och vill snart ha tröjor istället för body och då måste man ju fålla! Då måste man ju ha coverpro, visst? 8)
Nåja, men jösses vad smidigt det är!
Användarens profilbild
Av semla
glis skrev:
semla skrev:Puffar tråden lite. Jag är väldigt sugen på en Coverpro, eller en Elna444 får det kanske bli så att jag kan beställa billigt från England. Har gott om sytid och ont om pengar just nu (arbetslös).

Vilka tillbehör ska man satsa på? Bandkantare känns ganska givet eftersom jag kantar så mycket, men finns det nåt annat man ska passa på att beställa när man ända skickar efter maskinen? Extra nålar? Någon pressarfot?
Av Marine78
Fållguiden, med tanke på att du tänkt fålla tröjor ;-). Och en clearviewfoot/genomskinlig pressarfot är guld värd eftersom det blir betydligt lättare att sy rakt då.
semla skrev:
glis skrev:

Vilka tillbehör ska man satsa på? Bandkantare känns ganska givet eftersom jag kantar så mycket, men finns det nåt annat man ska passa på att beställa när man ända skickar efter maskinen? Extra nålar? Någon pressarfot?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?