Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av baghera
Hej! Min pojke är fem veckor och han sover oftast gott i sjalen när vi är ute och går.
Hittills har jag inte gått långt hemifrån, men ändå får jag lite panik ibland när han börjar knöla där inne, det är ju kallt nu och han har inte så mycket kläder på sig i sjalen. Vad gör jag om han absolut inte vill sitta där och jag har långt hem? Jag skulle gärna vilja ta med honom ner på stan någon gång kanske, en promenad på ca 20 min. Så länge har han alltid sovit, men man vet ju aldrig! Och så ska man ju hem också. Till saken hör att han inte gärna vill bli nedstoppad i sjalen om han inte känner för det, och då går det inte. Så även om han skulle vakna någonstans där jag kan gå inomhus och amma är det inte alls säkert att jag kan komma därifrån... Jag har funderat på om man skulle ta med vagnen även när han är i sjal, men det är samma med den, vill han inte ligga i den så går det inte, han är en viljestark kille :) Hur gör ni? Tacksam för tips!
Av Sofie
Jag har det första halvåret eller så gärna burit barnen så de kunnat amma i sjalen. Dvs lite lägre knutet än vad som är allra bäst om man har tex ryggproblem.
Vissa kan ju få ont i ryggen om de knyter barnen för lågt men för mig har det gått bra och varit ovärderligt för att kunna komma ut med storebror tex.

Det har hänt att jag gått med skrikande barn i sjalen för att komma hem, det är verkligen inte roligt. Men amningen har ändå avvärjt en hel del gråt och missnöje.

Jag har använt vanlig omslutet x fram och knutit längre ner. Med trikåsjal har jag behövt stötta huvudet med ena handen. När F föddes använde jag vävd sjal mer från början och då kunde jag ofta få till det med tyget, iaf efter några veckor.
Av Sofie
Förresten är barnen ofta kissnödiga eller bajsnödiga när de knökar och är missnöjda i sjalen tycker jag.
Jag har inte EC-at i någon stor utsträckning. Men ofta när jag burit många timmar per dag och de börjat knöla och gnälla, jag plockat ur bebis ur sjalen och strax har det kommit något i blöjan eller handfatet.

Inom EC pratas det om en reflex eller instinkt hos bebisar som gör att de inte gärna kissar eller bajsar om de bärs.
Användarens profilbild
Av little_me
Sofie skrev:Förresten är barnen ofta kissnödiga eller bajsnödiga när de knökar och är missnöjda i sjalen tycker jag.
Jag har inte EC-at i någon stor utsträckning. Men ofta när jag burit många timmar per dag och de börjat knöla och gnälla, jag plockat ur bebis ur sjalen och strax har det kommit något i blöjan eller handfatet.

Inom EC pratas det om en reflex eller instinkt hos bebisar som gör att de inte gärna kissar eller bajsar om de bärs.
:iagrre:
så upplevde jag det också med M - nästan alltid när han var missnöjd/knölade i sjalen var han kissnödig. Nu EC:ade vi visserligen.
Användarens profilbild
Av little_me
Att amma i sjal är också hur bra som helst. Jag löste alltid upp knuten lite och gjorde så M hasade ner en bit längre ner på magen och knöt igen. Då kunde han sitta upprätt och amma medan vi gick hem.. ofta somnade han om så snart han ammat klart.. Visst blir det liite tyngre för ryggen men inte så farligt.
Av Enid
Jag har aldrig behövt lösa såna situationer själv (ena barnet ville sjalas dygnet runt och andra barnet ville bara ligga i vagnen själv) men jag vet många andra som haft det just så som du beskriver. Kan du ha med en varm overall som du kan bära han i med dina armar? När jag hade en vinterbebis hade jag stickad ulltröja och stickade uppbyxor på bebisen som höll värmen i sjalen (och ofodrad bärjcka som vindskydd) så hade jag behövt ta upp bebisen hade jag haft en vindtät overall. Iom att ullkläderna är varma och goa så kyls bebisen inte ner av den icke uppvärmda overallen :tumup: . Min bebis var en vagnbebis istället så med de varme ullkläderna blev hon inte nerkyld av den kalla åkpåsen i vagnen :tumup: .

Hur gillar bebisen bäst att vara när hen är vaken? Tycker hen om babyskyddet/babysitter? Isf kanske ni kan skaffa en vagn med en sittdel som påminner mer om en babysitter (tex bugaboo), det gjorde susen för vårt vagnvägrande barn! Han vägrade åka konventionella vagnar till han var 2 år, varken sitt eller liggvagnar funkade men han satt gärna i bugaboons mer formade sits. Många vagnar har ju adapter för babyskydd också om bebisen trivs där.

Om bebisen bara vill bli buren i armarna så kan man använda ett vanligt rep som avlastning, man knyter repet lagom långt så det sitter under barnets rumpa när man har en skön bärposition. Man behöver fortfarande hålla i barnet såklart men lite avlastning blir det. Jag bar mina bebisar såhär men med en axelbandsväska istället för rep, barnet satt liksom på väsklocket samtidigt som jag höll i hen med armarna. Det funkar både för pyttiga bebisar och större barn :tumup: .

Man behöver hitta okonventionella men fungerande sätt helt enkelt. Det ser kanske himlar bökigt ut i andras ögon men man vet ju själv att det är det minst jobbiga sättet efter de förutsättningar och det barn man har.
Av baghera
Igår vågade jag mig faktiskt ut ner på stan, på promenad med svärföräldrarna. Han sov i vagnen hela vägen dit. Men sen vaknade han och då var det kört, trots att jag kunde amma på biblioteket... Försökte få honom att somna igen i vagnen men det skulle blivit gallskrik hela vägen.. som tur var hade jag med mig sjalen så när jag stoppade ner honom lugnade han sig ändå till sist, puh!

Ja det skulle ju verkligen vara underbart om man kunde amma i sjalen, tryggt!
little_me skrev:Jag löste alltid upp knuten lite och gjorde så M hasade ner en bit längre ner på magen och knöt igen. Då kunde han sitta upprätt och amma medan vi gick hem

Går det alltså att amma också i grodposition? Jag har inte fått till det med vagga riktigt, han gillar bäst att sitta upprätt så det skulle vara bra. Går det också i en trikåsjal? Om man har omslutet kryss som i filmen på sjalbarn knyter man ju på den med barnet i armarna, är det lättast att få till det så om man ska amma?
Enid skrev:Kan du ha med en varm overall som du kan bära han i med dina armar? När jag hade en vinterbebis hade jag stickad ulltröja och stickade uppbyxor på bebisen som höll värmen i sjalen (och ofodrad bärjcka som vindskydd) så hade jag behövt ta upp bebisen hade jag haft en vindtät overall.
Bra idé! En overall får åka med nästa gång ut. Men med ullkläder, blir det inte hemskt varmt nere i sjalen då? Jag har en tricot-slen och tycker han blir nästan för varm trots bara lite kläder... Men det är nog dags att skaffa en svalare vävd sjal iochförsig snart
Enid skrev: Hur gillar bebisen bäst att vara när hen är vaken? Tycker hen om babyskyddet/babysitter? Isf kanske ni kan skaffa en vagn med en sittdel som påminner mer om en babysitter (tex bugaboo), det gjorde susen för vårt vagnvägrande barn! Han vägrade åka konventionella vagnar till han var 2 år, varken sitt eller liggvagnar funkade men han satt gärna i bugaboons mer formade sits. Många vagnar har ju adapter för babyskydd också om bebisen trivs där.
.
Jag har faktiskt inte listat ut vad han gillar än, det växlar från dag till dag :? Men jag får fortsätta prova! Nu har jag ju massa bra tips, tack! :tumup:

En sista fråga bara:
little_me skrev:så upplevde jag det också med M - nästan alltid när han var missnöjd/knölade i sjalen var han kissnödig. Nu EC:ade vi visserligen.
Vi har börjat EC:a lite smått här hemma och skulle vilja göra det mera. Men ni som EC:ar, går ni alltid hem eller in någonstans och låter barnen kissa när de knölar i sjalen då, jag menar om det är kallt ute?
Av Enid
Det beror ju på hur kallt det är ute om det blir för varmt eller inte, jag vet inte var i landet du bor.

När det var som det är här nu hade jag nog t-shirt/body, velourbyxor, yllekofta, strumpor och varma sockor och mössa på bebisen (om huvudet/benen stack ut, när delåg inne i sjalen tog jag av mössa/varma sockar). Och sen på med overall när bebisen ville upp och ur.
Men för oss hände det där framför allt mitt i smällkallaste vintern och då var det thigts, body, yllebyxor och kofta/tröja, varm mössa och varma yllesockar. Då hade bebisen alltid fötterna och huvudet utanför sjalen. Och sen på med overall när hen ville upp och ur.

Eller ner i åkpåse i vagnen om det var önskemålet.

Edit: Jag har haft ullkläder för jag tycker de reglerar värmen bra, fleecekläder kunde vi inte ha i sjalen ens de kallaste vintertagar utan att vi båda svettades ihjäl men ull funkade bra hela den kyligare delen av året. Jag hade tröjor/koftor i lika tjocklek beroende på temperatur ute.
Av baghera
Ja det är klart, det är inte smällkallt här än, men det kommer ju. Då ska jag ladda upp med lite extra kläder och ta en overall med mig, det låter bra. ull gillar jag också men har inte provat till bebisen än så det + en bärjacka står på vinterns inköpslista.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?