Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Hejsan!
Jag undrar hur man på lättaste sätt bär två barn samtidigt en på ryggen och en på magen.

Det är min syster som behöver hjälp, så jag skulle försöka hitta, hittar när man sätter två på rygg, men det funkar inte för henne.

Hon kunde knyta på ryggen med kryssknytning eller vad det heter, men då kan hon inte få upp på magen också, och magen går bra utan att knyta på rygg.

Har sett bild på hur man knyter med kryss på den som sitter på magen och bara över axlarna typ som en ryggsäck på barnet bak, men jag vet inte hur man gör, finns det någon bra sida som visar hur man får fast två barn så?
Av Tyche
När jag burit båda barnen har Isaac oftast suttit i sele på ryggen och Elin i sjal på magen. Men jag har provat mig på konsten med två sjalar oxå.
jag gjorde så att jag knöt på mig trikåsjalen först (funkar med vävd oxå) utan barn och sen kastade jag upp Isaac och knöt fast honom i ryggsäck på ryggen och sen stoppade jag ner Elin i den redan färdigknutna sjalen på magen. jag tycker inte att ryggsäck avlastar så bra så det var en nödlösning en kort bit bara.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Jag bär dagligen mina två samtidigt och har provat några olika kombintationer, dock aldrig sjal/sjal. Allra oftast bär jag med sele både på ryggen och magen, det är smidigt och går snabbt att få upp dem båda.

Jag får prova med sjal både på rygg och mage och rapportera. :wink:
Användarens profilbild
Av boosten
Vi bär alltid med sjal på mage och sele på rygg.. Det verkar sjukt krångligt annars tycker jag. :wink:
Av Emmiez
Min syster har ingen sele men hon har 2 långsjalar och 1 ringsjal. så alla tips med nån av dom kombinationerna är bra :-)
Användarens profilbild
Av eM
Jag såg bilder på nån amerikansk hemsida där en mamma knöt upp ett barn på magen och ett barn på ryggen med EN sjal :shock:

Det var ju inte svar på din fråga med jag är fortfarande helt chockad över det där så jag ville bara berätta :lol: Grymt och kunna göra det!
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag har använt två sjalar när jag burit två. Först knyter jag så att jag kan ha barnet på magen i ett x-omslut 2 eller den knytningen man brukar göra för trikåsjal. Oftast sätter jag dock barnet bara i krysset utan struntar i smokingbältet. När jag knutit sjalen så tar jag och sätter det andra barnet i ryggsäcksknytning på ryggen. När det barnet är på plats så sätter jag i barnet som ska sitta på magen.

En bild av det men här blev magknytningen lite dum så barnet kom något högre upp än vad jag egentligen vill.
Bild

och så nödvarianten med en innanför jackan och en utanför.
Bild
Av Emmiez
eM skrev:Jag såg bilder på nån amerikansk hemsida där en mamma knöt upp ett barn på magen och ett barn på ryggen med EN sjal :shock:

Det var ju inte svar på din fråga med jag är fortfarande helt chockad över det där så jag ville bara berätta :lol: Grymt och kunna göra det!
Min syster försökte med det, men stora killen va inte poppis med det, så hon gav upp det.

thanisa skrev:Jag har använt två sjalar när jag burit två. Först knyter jag så att jag kan ha barnet på magen i ett x-omslut 2 eller den knytningen man brukar göra för trikåsjal. Oftast sätter jag dock barnet bara i krysset utan struntar i smokingbältet. När jag knutit sjalen så tar jag och sätter det andra barnet i ryggsäcksknytning på ryggen. När det barnet är på plats så sätter jag i barnet som ska sitta på magen.

En bild av det men här blev magknytningen lite dum så barnet kom något högre upp än vad jag egentligen vill.
Bild

och så nödvarianten med en innanför jackan och en utanför.
Bild
Det var typ så jag tänkte, hur får man då upp barnet på ryggen så? Fram e det rätt lungt, den knytningen kan vi hyfsat, men bak förstår jag inte hur man får till det.
Användarens profilbild
Av thanisa
Instruktion för ryggsäcksknytning finns lite varstans på nätet. En finns här på sjalbarn men där har hon korsat framtill och det kan man inte göra om man sen ska sätta ner ett barn i den redan knytna sjalen som finns på magen.

Om du tittar på babyheavens sida med ryggsäck för tvillingar så finns en variant sommer liknar den jag gör. När jag tar upp barn på ryggen så använder jag Hellas variant med att lägga tyget på ryggen på barnet. Korsa mina armar och tar tag under barnets armhålor och lyfter över barnet. Sen drar man åt så man får en tätt ryggsäcksknytning. Gillar bäst med att bara ha ner under mina armar och sen knyta i midjan så det är den ryggsäcken jag kör i vanliga fall som jag använder vid dubbelbärande.

http://hem.passagen.se/sjalhella/serie.html
Av Emmiez
thanisa skrev:Instruktion för ryggsäcksknytning finns lite varstans på nätet. En finns här på sjalbarn men där har hon korsat framtill och det kan man inte göra om man sen ska sätta ner ett barn i den redan knytna sjalen som finns på magen.

Om du tittar på babyheavens sida med ryggsäck för tvillingar så finns en variant sommer liknar den jag gör. När jag tar upp barn på ryggen så använder jag Hellas variant med att lägga tyget på ryggen på barnet. Korsa mina armar och tar tag under barnets armhålor och lyfter över barnet. Sen drar man åt så man får en tätt ryggsäcksknytning. Gillar bäst med att bara ha ner under mina armar och sen knyta i midjan så det är den ryggsäcken jag kör i vanliga fall som jag använder vid dubbelbärande.

http://hem.passagen.se/sjalhella/serie.html
Men den länken du skrev, är ju svårt om det redan sitter ett barn på magen, kan ju inte korsa den över bebisen, eller är jag fel ute?
Ja ska kolla babyheaven igen.
Användarens profilbild
Av thanisa
Barnet på magen sätter jag i vanliga fall inte i förrän barnet på ryggen är på plats, jag knyter den sjalen så att jag lätt kan sätta i barnet när jag är klar. Ska se om jag hittar någon instruktion på den enklaste varianten av ryggsäck.
Av Emmiez
thanisa skrev:Barnet på magen sätter jag i vanliga fall inte i förrän barnet på ryggen är på plats, jag knyter den sjalen så att jag lätt kan sätta i barnet när jag är klar. Ska se om jag hittar någon instruktion på den enklaste varianten av ryggsäck.
Aha, då får jag tipsa syrran om det.
Kollade lite nogrannare på den länken du skrev, kan man knyta den runt magen istället för att dra upp den som i sista bilden?
Användarens profilbild
Av vovvemor
Ryggsäck kan inte jag bära i mer än typ någon halvtimme, så det funkar inte för oss, jag måste bära omslutet på ryggen... Och det har jag som sagt inte testat med barn på magen också, därför föredrar jag sele på ryggen. Hoppas din syster kommer på något som funkar!

Thanisa: Den bilden där du har jackan utanpå på magen - var tusan gör du av Finns ben då? Så att de inte kläms av ryggsjalen?
Av Emmiez
Scharlott skrev:Här finns knytinstruktioner på Storchenwieges hemsida: http://www1.storchenwiege.com/different ... m#53607403 8)
Många bra bilder, men det finns väl inga instruktioner?
eller är jag blind o inte hittar det bara? :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?