Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Maroschka
Hon är så pass stor att jag behöver ha henne på ryggen om jag ska kunna tex laga mat men hur tusan får ni dom att vara så pass stilla på ryggen att ni kan knyta?! :notworking:
Det första hon gör är ju att trycka sig från mig med armarna och sen när man knytit på ryggen ungefär en gång i sitt liv tidigare så snör man ju inte över sjeln så enkelt som det ser ut i filmerna :evil: utan jag bryter nästan armarna av mig och hon far åt alla möjliga håll och sitter inte still alls och hinner bli less och arg.
Jag gav just upp så hon får försöka lura i sin säng medans jag lagar maten...det går inte.
Det har blivit bättre med träning för oss, dels vänjer sig barnen och väntar snällt och sedan blir man snabbare själv på knytningen.
jag brukar att sätta reggaemusik på eller sjunga något roligt hon tycker om(imsevimse etc), bara for att distrahera henne en stund medens jag knyter på ryggen, det brukar att funka for oss. Kanske et tips
Användarens profilbild
Av Ingrid
Min äldsta son var också en sån där krångelpelle! Jag fick hjälp de första gångerna att knyta på ryggen. Sen är mitt bästa tips att stå framför spegeln när man knyter. Då när man precis har fått upp barnet på ryggen och böjer sig fram, så får det syn på sig själv och mamma i spegeln, och blir (förhoppningsvis) jätteintresserad av det istället för att fundera på första bästa sätt att ta sig ner. Det brukar faktiskt fungera bra som distraktion. Förutom att det är ganska bra att kunna titta lite i spegeln också när man knyter. Men jag har gjort så med mina andra barn i början också att jag har stått framför spegeln, bara för att de själva ska ha något att titta på och inte krångla runt så mycket när de kommit upp på ryggen. Sedan blir en del barn lite oroliga när de inte ser ansiktet på mamma eller pappa utan bara ryggen, och då är det också bra med spegeln, för när de kan se en i den och få ögonkontakt, brukar de kunna lugna ner sig av den anledningen också. Men jag skulle varmt rekommendera om du har möjlighet att få en hjälpande hand bredvid de första gångerna du knyter också.
Ingrid skrev:Min äldsta son var också en sån där krångelpelle! Jag fick hjälp de första gångerna att knyta på ryggen. Sen är mitt bästa tips att stå framför spegeln när man knyter. Då när man precis har fått upp barnet på ryggen och böjer sig fram, så får det syn på sig själv och mamma i spegeln, och blir (förhoppningsvis) jätteintresserad av det istället för att fundera på första bästa sätt att ta sig ner. Det brukar faktiskt fungera bra som distraktion. Förutom att det är ganska bra att kunna titta lite i spegeln också när man knyter. Men jag har gjort så med mina andra barn i början också att jag har stått framför spegeln, bara för att de själva ska ha något att titta på och inte krångla runt så mycket när de kommit upp på ryggen. Sedan blir en del barn lite oroliga när de inte ser ansiktet på mamma eller pappa utan bara ryggen, och då är det också bra med spegeln, för när de kan se en i den och få ögonkontakt, brukar de kunna lugna ner sig av den anledningen också. Men jag skulle varmt rekommendera om du har möjlighet att få en hjälpande hand bredvid de första gångerna du knyter också.

:) Jadå de gånger karln är hemma så hjälper han mig. Ikväll var han inte det då jag skulle laga mat så jag skulle försöka sjala. Jag gör precis så som du skriver, jag står framför spegeln och böje rmig fram och det är där krånglet börjar :lol: Då jag böjer mig framåt så sätter hon upp sig sittande istället för att följa med och ligga mot ryggen och sen är det som kört.
Inte böja sig för mycket frammåt, står man mer upprätt tycker jag att barnen lättare trycker ifrån sig.
Och börja med en knytning som går snabbt! Jag lärde mig (och vande barnen vid ryggbärande) med ryggsäcksknytning.
Ett alternativ kan ju vara att skaffa en MT eller sele också för det går snabbare att få barnen "säkrade" eller hur man ska säga där bak :) Sen upplevde jag att det var ltie i perioder, ibland var det mycket krångel och bråk där bak och ibland lugnare. Jag brukade ibland slänga upp honom på ryggen och hålla i händerna och gå lite framåtlutad och dansa och leka för att göra ryggen till en trygg och rolig plats där man vill vara.
Användarens profilbild
Av Majaå
mari_tres skrev:Inte böja sig för mycket frammåt, står man mer upprätt tycker jag att barnen lättare trycker ifrån sig.
Och börja med en knytning som går snabbt! Jag lärde mig (och vande barnen vid ryggbärande) med ryggsäcksknytning.
:iagree: Står jag mer upprätt verkar min lilla inte "våga" skjuta ifrån, men böjer jag mig för mycket så vill hon liksom upp och titta och då blir det svårare. Knyta framför spegel är också ett tips, för min lilla gillar iaf sin egen spegelbild (och det förstår jag :loving: ) och då får jag gott om tid att knyta!
Användarens profilbild
Av Asia
man tar selen istället :lol: :tumup:
Asia skrev:man tar selen istället :lol: :tumup:
Precis så får det bli. Känns susrt då jag tycker det är mysigare att bära i sjal men det har ju vart då dom är så små att jag kunnat ha dom på magen, mycket lättare att knyta.
Ska jag hinna bära henne nåt innan hon är 18 så får jag sälja den jäkla sjalen och skaffa sele.
Av Sofie
Maroschka skrev:
Asia skrev:man tar selen istället :lol: :tumup:
Precis så får det bli. Känns susrt då jag tycker det är mysigare att bära i sjal men det har ju vart då dom är så små att jag kunnat ha dom på magen, mycket lättare att knyta.
Ska jag hinna bära henne nåt innan hon är 18 så får jag sälja den jäkla sjalen och skaffa sele.
Meitai har jag kört i krångelperioder. Det finns ju i sjaltyg med utbredbara axelband så får man mer sjalfeeling.
Det kan vara så att då barnet vant sig vid att sitta på ryggen i en sele, så blir det lättare att knyta sjalen också :tumup:

Eller så kan man hoppas på att det bara är en fas och att det snart går över :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?