Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Jag har alltid drömt om att ha en folkdräkt, men vet inte vilken...
Vinterhumlan skrev:Jag har fuskat åt andra hållet och dansat en del medeltida danser i tidsenliga kläder med ett folkdanslag jag var med i :D
Kul! Generellt kan man nog säga att det hänger mycket på folkdanslaget vilka danser man väljer, men där jag dansade i 12 år var det mycket kadriljer och det är kluriga danser där man måste ha tungan rätt i mun :lol:

Spånga säger du. Det lutar åt Mälarbygden. Enligt min bok har den kvinnliga dräkten grön yllekjol, förkläde av ylle och randigt livstycke med skört och snörning. Vitt halskläde, vit huvudduk och röda strumpor. Mälarbygdens dräkt kallas ibland mälaröarnas dräkt.
Kan du kolla åt mig med? Född upplänning, Kalmar församling i Håbo kommun (ligger precis vid Mälaren). Mor från Östergötland och far från Uppsala (men har bott i Sockholm och hans föräldrar kommer ifrån Gävle där han även bott viss tid, så viss anknytning dit kan jag hävda).

Helst vill jag ha en klänning med lite färg i...
Av Vinterhumlan
Cilia skrev:Jag har alltid drömt om att ha en folkdräkt, men vet inte vilken...
Vinterhumlan skrev:Jag har fuskat åt andra hållet och dansat en del medeltida danser i tidsenliga kläder med ett folkdanslag jag var med i :D
Kul! Generellt kan man nog säga att det hänger mycket på folkdanslaget vilka danser man väljer, men där jag dansade i 12 år var det mycket kadriljer och det är kluriga danser där man måste ha tungan rätt i mun :lol:

Spånga säger du. Det lutar åt Mälarbygden. Enligt min bok har den kvinnliga dräkten grön yllekjol, förkläde av ylle och randigt livstycke med skört och snörning. Vitt halskläde, vit huvudduk och röda strumpor. Mälarbygdens dräkt kallas ibland mälaröarnas dräkt.
Kan du kolla åt mig med? Född upplänning, Kalmar församling i Håbo kommun (ligger precis vid Mälaren). Mor från Östergötland och far från Uppsala (men har bott i Sockholm och hans föräldrar kommer ifrån Gävle där han även bott viss tid, så viss anknytning dit kan jag hävda).

Helst vill jag ha en klänning med lite färg i...
Citat från boken:
I hela Uppland finns egentligen bara en dräkt som med rätta kan karakteriseras som folkdräkt, nämligen Häverödräkten. Bild
Kanske Odensaladräkten ligger ganska när där du kommer från.
Hittade detta.

Östergötland... för mig är det en ubåt, men okej då :lol: De har 6 dräkter (vet inte var i Östergötland din mor är från): Skedevi, Vånga, Gryt, Kinda, Ydre och Svinhult.
Uppsala; svårt att säga... på kartan i boken ser Odensaladräkten eller Estunadräkten rätt nära ut.
Sammanfattning av dräkter från Uppland (som för övrigt också är en ubåt :mrgreen: ) är: Häverö, Väddö, Tjockö, Frötuna, Österåker, Värmdö, Estuna, Länna, Odensala, Östervåla och Oland.
Gävle blir nog Valbodräkten. Bild
Av Vinterhumlan
melon skrev:Vinterhumlan: Vad är det för bok du har?
FOLKDRÄKTER och bygdedräkter från hela Sverige av Inga Arnö Berg och Gunnel Hazelius Berg :D

Den är inte jättebra, men jag vet inte om det finns någon annan :hmm:
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Vinterhumlan skrev: Citat från boken:
I hela Uppland finns egentligen bara en dräkt som med rätta kan karakteriseras som folkdräkt, nämligen Häverödräkten. Bild
Kanske Odensaladräkten ligger ganska när där du kommer från.
Hittade detta.
Huhu, den kjolen ser ju ut som en Hoppe Timbuktu :lol: Kanske skulle vara ett projekt att sy en folkdräkt av gamla sjalar när man slutat bära...
Användarens profilbild
Av ylvut
Vill bara tacka för boktipset skandinavian folklore. Hade sett boken på skansen men kom inte ihåg vad den hette. Har nu köpt den och den är helt underbar. :heart:
Användarens profilbild
Av melon
ylvut skrev:Vill bara tacka för boktipset skandinavian folklore. Hade sett boken på skansen men kom inte ihåg vad den hette. Har nu köpt den och den är helt underbar. :heart:
Jag fick min idag och det är ju underbara foton :love: :love: men jag är lite besviken på bredden. På baksidan står det "från norr till söder" men de svenska dräkterna består nästan bara av samiska dräkter från Lappland, påsömsdräkter från Dala Floda och så nåt från Sörmland, Hälsingland och Skåne. Sverige är ju lite större än så.
Av Tifflan
Jag har fått ärva min mormors älvdalsdräkt, måste dock skaffa mig en längre kjol då mormor var ganska mycket kortare än jag. Skjortan slutar vi armbågarna, men allt annat passar. Jag tycker älvdalsdräktem är väldigt fin, fast grötmössan är väldigt svår att hålla kvar på huvudet. Den vill liksom glida uppåt-bakåt och jag tycker inte att det är så snyggt att sätta fast den med hårnålar. Haha, jag lyckades länka från min iphone, bilden är lånad från internet

http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma/20 ... tinta.html
Användarens profilbild
Av Elizabeth
Ser att ni pratar om folkdräkter och jag vill gärna visa min vackra folkdräkt eller bunad som det heter på norska. Mn bunad kommer från Målselv i Nordnorge, där jag kommer ifrån och den är mycket vacker tycker jag. Vet inte hur jag ska lägga in en bild på min bunad så jag googlade upp en bild så att ni får se hur den ser ut. Som så många andra norska bunader är den mycket vacker dekorerad. Till min bunad finns det även en hätta och en ulljacka.

http://www.bunadmestern.no/Bunader/Mals ... bunad.html
Användarens profilbild
Av melon
Tofflan: Snyggt! Jag gillar att hela dräkten går i rött, det har jag aldrig sett tidigare.

Elizabeth: Också jättefin. De norska bunaderna är ofta lite stiligare än de svenska dräkterna. Snyggt med dräkt utan förkläde! Jag blir nyfiken på hur ulljackan ser ut, är den sydd eller stickad? Med eller utan broderier?
Användarens profilbild
Av Elizabeth
melon skrev:Tofflan: Snyggt! Jag gillar att hela dräkten går i rött, det har jag aldrig sett tidigare.

Elizabeth: Också jättefin. De norska bunaderna är ofta lite stiligare än de svenska dräkterna. Snyggt med dräkt utan förkläde! Jag blir nyfiken på hur ulljackan ser ut, är den sydd eller stickad? Med eller utan broderier?
Tack! Jackan är sydd i ulltyg, helt utan broderier, färgen är röd, lite åt det roströda hållet. Det tragiska är att jag inte hittar den sedan ett par år tillbaka:(.
Användarens profilbild
Av melon
Elizabeth skrev:
melon skrev:Tofflan: Snyggt! Jag gillar att hela dräkten går i rött, det har jag aldrig sett tidigare.

Tack! Jackan är sydd i ulltyg, helt utan broderier, färgen är röd, lite åt det roströda hållet. Det tragiska är att jag inte hittar den sedan ett par år tillbaka:(.
Nej så synd :cry:
Av Tifflan

Bild

Det här är skördedräkten , med trekvartsärmar och beige förlkäde. Det finns en blå variant också, men jag hittar ingen bild på den.

Bild

Den röda dräkten är festdräkten och kjolen är i ylle, och västen är i röd brokad, Sen ska det vara ett silke till halskläde.
Av Vinterhumlan
Gaah :whut:
Denna tråd i kombination med en promenadpolonäs förra helgen gör att jag troligtvis kommer att ställa mig på dansgolvet imorgon efter tio års uppehåll... Vi får väl se var detta slutar :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Vinterhumlan skrev:Gaah :whut:
Denna tråd i kombination med en promenadpolonäs förra helgen gör att jag troligtvis kommer att ställa mig på dansgolvet imorgon efter tio års uppehåll... Vi får väl se var detta slutar :lol:
Åh, promenadpolonäs... grattis! Det är om inte annat fantastisk motion att dansa.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?