Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AbbesMamma
Jag är en nybörjare i desperat behov av hjälp, försöker bena ut i denna djungel av sjalar vad som passar mig/oss. Vi bär mycket i trikåsjal men har nu börjat leta efter vävd långsjal, ny eller begagnad. Kom just på att jag bara kollat vilka som är snygga :oops: men jag vet ju i och för sig inte vad jag ska kika efter annars.

Jag vill ha en mysig sjal som är nybörjarvänlig och lättknuten. Den får inte vara jätte tjock och varm då bebis är en gosse som lätt blir varm. Den ska kännas bra nu när han är liten skrutt( 1,5 mån) och får gärna funka bra läääänge om det blir en stor favorit=)

Blir alldeles förvirrad, vissa sjalar ska ju glida och vissa inte. Vad är för och nackdelarna med en "glidig" sjal?
Det olika vävsätten, vad har de för olika fördelar?
Ska man ha en mjukare/mer elastisk sjal eller stummare?

Sjalar jag kikat lite på är Ellevill Zara och girasol exclusive, men då har jag ju som sagt bara kikat på utseende... Kom gärna med tips om fler märken och modeller :D
Användarens profilbild
Av smurfis
Om du flyttar närmare hit igen kära syster ska jag lära dig allt jag kan! :P
...fast ärligt talat är man ju inte så uppdaterad längre om vad som finns på marknaden just nu. det har säkert dykt upp en miljon nya saker på marknaden de sista åren.

Nån som är uppdaterad och kan ge syrran lite tips? :D
Användarens profilbild
Av yonohanna
Min första sjaltanke är Bebina stjärntecken, som verkar gaaalet populär! Mjuk o go säger de som vet.
Vad jag vet är att, jag gillar Mobywrap (vi har den till vår 1åriga dotter trots att det är en trikåsjal), Hoppediz (som är begagnad o därför mjuk o ingosad).
Det är mina favvosar, men du kommer säkert ha andra...
Mitt tips är iallafall att köpa begagnat till varje pris! För när de är nya behöver de en tid på sej att gosas till, o de tycker jag är jobbigt.
Så en mjuk o go sjal tycker jag du ska, o då kostar dom kanske i snitt 600 kr.
Man får gärna gå efter utseendet på sjalarna, för det är ju det enda man kan gå på innan man testat sej fram :)

O köper man begagnat så sjunker de sällan så mycket i pris tills du själv ska sälja, o då kan man ju testa lite olika... :tumup:
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
smurfis skrev:Om du flyttar närmare hit igen kära syster ska jag lära dig allt jag kan! :P
...fast ärligt talat är man ju inte så uppdaterad längre om vad som finns på marknaden just nu. det har säkert dykt upp en miljon nya saker på marknaden de sista åren.

Nån som är uppdaterad och kan ge syrran lite tips? :D
Hihi :heart: fina syster! Ja du får hjälpa med knyt sen när vi ses =) vilket sjalmärke är det gosigaste du testat?
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
yonohanna skrev:Min första sjaltanke är Bebina stjärntecken, som verkar gaaalet populär! Mjuk o go säger de som vet.
Vad jag vet är att, jag gillar Mobywrap (vi har den till vår 1åriga dotter trots att det är en trikåsjal), Hoppediz (som är begagnad o därför mjuk o ingosad).
Det är mina favvosar, men du kommer säkert ha andra...
Mitt tips är iallafall att köpa begagnat till varje pris! För när de är nya behöver de en tid på sej att gosas till, o de tycker jag är jobbigt.
Så en mjuk o go sjal tycker jag du ska, o då kostar dom kanske i snitt 600 kr.
Man får gärna gå efter utseendet på sjalarna, för det är ju det enda man kan gå på innan man testat sej fram :)

O köper man begagnat så sjunker de sällan så mycket i pris tills du själv ska sälja, o då kan man ju testa lite olika... :tumup:
Tack för tipsen =) ska genast kika!
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
Är det nån som vill förklara eller hänvisa mig till nåt ställe där jag kan läsa om de olika vävsätten och skillnader mellan olika sjalar :) ?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vad som passar vem är så välidgt individuellt :wink: jag tex gillar inte Hoppe, mendans andra har den som sin favoritsjal. Det finns så många olika så det är svårt att komma med en jämförelse. Elleville är det många som gillar, de är tunna, blir snabbt mjuka och har långa ändar. Jag gillar dem inte av nån anledning, eventuellt för att de har stadkant istället för fåll, och så har de lite för långa ändar i mitt tycke.
Girasol brukar också vara/bli mjuka, jag har några stycken i olika längder. Vet dock inte om det är exclusive :hmm: annars är det Didymos och Natibaby som jag tycker är skönast som långsjalar. Dock finns det fortfarande en del sjalar som jag inte har provat :shock: ve och fasa.
Olika vävsätt har jag för mig att det finns en tråd om :hmm:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vi for ordna en till träff dit alla tar med sin samling och så går vi igenom dem en och en! :tumup:

Jag gillar mina hoppediz fast de är rätt tjocka och varma. De är stabila att bära med, diagonalvävda och avlastar så bra! Fast egentligen gillar jag tunnare sjalar bäst. :wink: Hopparna har jag fastnat för pga att jag gillar färgerna från början. Sen är de bra avlastare också och en mjuk hoppediz är väldigt skön.

Har burit mycket med calin bleu gauze och tyckt de varit toppen för se är så svala och lätta att knyta och för att vi blandat bärande med vagn eller gpwndw eller cykel och behövt en lätt sjal att ta med som tar liten plats =gauzen! Och till ett litet barn är den perfekt avlastningsmässigt också. Inte lika skön att bära länge med till fler kilon men jag har ändå använt mina gåsar till långbärande också! Tuskaftvävd.

Jag älskar min kortsjal Didymos modell Katja!!!! Den har dock enbart använts till ryggsäcksbärande. Didyn är något tunnare än hoppen. Diagonalvävd.

Amazonas carry sling är en annan sjal jag gillat mycket. En tunn diagonal vävd sjal. Jag måste dock erkänna att jag inte varit lika förtjust i den nu med S och V som jag var med D av någon anledning. Har inte varit lika känslig för tjockare sjalar nu som förut och använt mer blandat och mycket sele.

Jag har en easycare också som är diagonalvävd. Den är lagom tunn/tjock, lite svalare för att vara rejäl för att försöka hitta ett sätt att beskriva den på, men jag tycker den är svår för den är så glatt i ytan och blir så visserligen lätt att knyta men knuten glider lite och likaså barnet i sjalen.

En diagonalvävd sjal ger ofta med sig lite mer än en vanligt vävd sjal och avlastar ofta bäst. Den är inte vävd upp och ner varannan tråd utan går över fler trådar ibland (kan inte alla olika sätt, det finns flera) vilket ger den mer stretch på diagonalen. De ger ofta med sig sådär lagom dessa sjalar. Fast set där varierar mycket. Jag tycker ändå gåsarna ger med sig rätt lagom också. :wink:
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
Tack för det långa fina svaret Mamma Eli! Ja en sån sjalträff vore toppen :D
Jag får erkänna att jag nu beställt en Zara :heart: men jag lär ju behöva fler sjalar :) så jag tar till mig alla tips och klämmer och känner när jag får chansen :D

Har blivit mer och mer kompis med hoppen jag fått låna av storasyster så det blir nog en sån framöver kan jag tro! Får se om jag vågar ta upp Albin på ryggen inför söndagsfixet... Det var väldigt inspirerande och fint att träffa dig och dina härliga pojkar även om det blev en kortare stund eftersom vi behövde ta oss hem.
Senast redigerad av AbbesMamma den sön okt 30, 2011 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
smurfis skrev:Hörrö syrran, du har stoppat in ditt svar lixom i mitten av Mamma Elis inägg, ser lite...förvirrande ut. :P :Hahaa:
Oj haha! Ipad som krångla! Går det att ändra på nå vis?
Användarens profilbild
Av smurfis
fröetimagen skrev:
smurfis skrev:Hörrö syrran, du har stoppat in ditt svar lixom i mitten av Mamma Elis inägg, ser lite...förvirrande ut. :P :Hahaa:
Japp! In på "ändra" till höger om inlägget, sen får du klippa ur ditt inlägg och klistra det under alltihopa! :tumup:
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
smurfis skrev:
fröetimagen skrev:
Japp! In på "ändra" till höger om inlägget, sen får du klippa ur ditt inlägg och klistra det under alltihopa! :tumup:
tack!
Nu har jag ändrat iaf :wink: dock så oteknisk att jag inte vet hur man klipper och klistrar från en ipad(får be Andreas om en kurs när han kommer hem)...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?