Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sia
Jag syr vetekuddar, och dom ska ju ligga mot huden, men jag måste erkänna att jag fuskar och struntar i att tvätta tyget innan jag syr ibland. Dom ska ju inte tvättas sen (fyllningen tål ju inte tvätt).
Men är jag då dum för att tyget innehåller massa kemikaler som måste tvättas ur?
Tyget ska ju aldrig tvättas så dom kommer inte att krympa i tvätten, och tyg är ju alltid finast och slätast före första tvätten!!!
Av Marine78
Svar JA. Just av den anledning du skriver runt ikring kemikalier. Tyvärr innehåller tyg ganska mycket sådant elände i de allra flesta fall. Fast jag gör det nog mest för min egen skull för att jag inte vill hantera en massa tyg med kemikalier i. Sedan syr jag ju främst kläder och då blir det en bonus att tygerna blir lite färdigkrympta innan sömnad också.
Användarens profilbild
Av solkatten
Visst är det trist att tyget alltid är finast före tvätt men ja, jag tvättar alltid före. Dels för att man inte vet vilka obehagliga ämnen det finns men sen syr jag ju kläder å då kommer ju krympningsrisken in också. Även om dina grejer inte ska tvättas senare så kanske de i denim kan torrfälla? Minskas inte risken om man tvättar isf? :roll:
Av surftrollet
Ja, jag förtvättar alltid allt som ska vara mot huden eller som ska tvättas senare. Vad gäller vetekuddar så syr jag numera alltid med örngottsliknande fodral, just eftersom fodralen då går att tvätta.
Av Enid
Jag tvättar inte när jag syr efter tidningsmönster (Ottobre tex) för jag har märkt att mönstren är anpassade efter krympmånen och plaggen passar bättre om tyget får krympa efteråt.
Av Sia
solkatten skrev:Visst är det trist att tyget alltid är finast före tvätt men ja, jag tvättar alltid före. Dels för att man inte vet vilka obehagliga ämnen det finns men sen syr jag ju kläder å då kommer ju krympningsrisken in också. Även om dina grejer inte ska tvättas senare så kanske de i denim kan torrfälla? Minskas inte risken om man tvättar isf? :roll:
Fasen, det har du rätt i! :oops: vore ju pinsamt.
Användarens profilbild
Av glis
Jag tvättar alltid, men nu har jag kommit på ett skäl att låta bli: när jag syr BH-inlägg med PUL, frotte och bambuvelour har jag inte tvättat bambun (inte PULen heller, men det saknar betydelse) för då drar den ihop sig lite mer i första tvätten och inläggen kupar sig aningen pytte innåt precis som jag vill.
Frottén är maken gamla handduk som han haft sedan högstadiet så den är tvättad...
Användarens profilbild
Av zandrama
Här hamnar tyget i tvättkorgen direkt det kommer innanför dörren, sen åker det 60 grader och torktumlas (undantag för vissa tyger som absolut inte tål de temperaturerna) för att fixera tryck och färger och för att krympa klart tyget. Jag har varit med om att glömma att tvätta tyget, sy en jättefin klänning till mig själv, sen tvätta och inse att klänningen krympte från ungefär strl 36/38 till kanske 150 cl. :roll: :| :cry:
Att man dessutom blir av med kemikalier tycker jag är en bra bonus! :app:
Användarens profilbild
Av linafelicia
esarina skrev:Ja, jag förtvättar alltid allt som ska vara mot huden eller som ska tvättas senare. Vad gäller vetekuddar så syr jag numera alltid med örngottsliknande fodral, just eftersom fodralen då går att tvätta.
Så gör jag med. Då kan man dessutom dekorera dom fint utan att behöva tänka på vad som går att micra utan att börja brinna och så är det ju bra att det går att tvätta.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?