Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det har just ploppat ut en underbar söting i min släkt, som fått skena pga höftledsluxationen.
Jag vill gärna tipsa ledsna mamman om hur hon bäst bär.
Funkar de med sjal? Meitai eller jag vet inte :hmm:
gena skrev:Hej! Jag bar min dotter i trikåsjal, det gick alldeles utmärkt!
Va härligt :vågen:
Jag vågade inte hoppas på det!
Hade du nån speciell knytning, eller funkade dom flesta?
Jag bar henne upprätt, är det omslutet kryss det heter månntro? Den vanliga trikåknytningen i alla fall. Vagga funkar inte iaf, benen sticker ju ut så att säga, iom skenan. Hoppas det går bra för din släkting, det är jobbigt med skenan, men det är ju övergående, och bära går som sagt fint :D !
Jag e oxå knasig på olika knytnamn, men jag hajar vad du menar :)
Jag ska försöka övertyga henne om att sjal är härligt även för henne!!
Tack för hjälpen :heart:
Jag har sålt en del sjalar till föräldar med barn som har suttit i skena. En tuff start för både barn och föräldrar att ha skena! Men det går alldeles utmärkt att bära i sjal. Då ska de sitta upprätt och inåtvända. Omslutet kryss är bra. Här kan du se en film hur man knyter den (med vävd sjal på filmen) om du vill visa mamman hur man gör: http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0

I tyskland använder man t.o.m. bärande i bärsjal som behandlingsmetod för barn med höftledsluxation, då bärställningen är så bra och i princip densamma som i skenan när de sitter i sjalen! De kan gärna rådgöra med sin läkare. Det verkar som att de gör lite olika på olika landsting i Sverige. Kanske det är OK att de kan bära barnet lite utan skena, om de visar hur ställningen i bärsjalen blir och hur barnet sitter. Skulle de ev kunna bära utan skena, skulle jag rekommendera en vävd sjal, då den är stabilare och håller barnets ben i rätt läge på ett annat sätt. Men ska de bära med skena på barnet, går det precis lika bra med en trikåsjal. Jag har sålt både trikåsjal och vävd lång sjal till de som har burit i sjal. Jag vet förstått att det har fungerat jättebra och föräldrarna har varit väldigt nöjda med att kunna bära i sjal.

Vaggaknytning får de absolut inte ligga i om de har höftledsluxation.
S hade höftlux. fick skena när hon var 8 dagar gammal- Skenan får man aldrig ta av utan åker till sjukhuset och badar barnet en gång i veckan. Jag rekomenderar verkligen trikåsjal-vanliga trikåsjalsknytningen i upprätt läge. S vägrade att ligga på rygg en enda sekund under denna period- endast buren. På natten sov vi mage mot mage. Hoppas att de hittar ett sätt att få det att fungera för dem. Sval trikåsjal rekomenderas-vi körde på sino. Skenan är av plast och klibbar på huden när barnet är varmt, sedan får de en hängselbyxa i plast-typ vaxduk ockå väldigt varm för barnet men det fungerar att bära när barnet har den också. Läkaren rekomnderade fortsatt bärning i sjal-i länder där det bärs mycket ser man sällan höftlux sa han.
Tack för allt ni skrivit!
Det känns väldigt bra att veta att det är såå bra med sjalning, både för mej personligen o givetvis för denna mamma.
Hon tycker det är knepigt med långsjal, vi har pratat om mei tai som alternativ. Är det okej?
Inte ringsjal va? Där tänker jag att bebis är mer kutryggig.
MeiTai borde också gå bra. Ringsjal går nog också, men jag skulle nog rösta för en MeiTai. Fast ärligt talat så tycker jag nog att en trikåsjal är minst lika lätt och smidig till en liten nyfödd som en MeiTai. SÅ mycket enklare tycker jag faktiskt inte att en MeiTai är. Har du händelsevis en trikåsjal att låna ut till henne så hon bara kan prova någon gång?
Eftersom jag själv hade höftluxation så kollade jag upp detta lite innan jag fick J. Det var iofs några år sedan (04-05) men då var sjalbärande en godkänd metod mot höftluxation i Tyskland, så bära är bra. Men var väl frågan hur man bär bäst när barnet har skena :hmm:
yonohanna skrev:Tack för allt ni skrivit!
Det känns väldigt bra att veta att det är såå bra med sjalning, både för mej personligen o givetvis för denna mamma.
Hon tycker det är knepigt med långsjal, vi har pratat om mei tai som alternativ. Är det okej?
Inte ringsjal va? Där tänker jag att bebis är mer kutryggig.
Ringsjal funkar ok, som ett stöd men inte som handsfreebärning då den inte blir så där påsig om rumpan som den blir i vanliga fall. Meitaien får inte ha bredare sittdel än vad skenan är bred. Att knyta en trikåsjal som formar sig relativt bra kring barnet och skenan är att föredra, den behöver hon knyta en eller två gånger om dagen för att sedan ta i o ur barnet 20. En mei tai måste hon ju knyta om varje gång. Kan du eller någon annan hjälpa henne med knytning tills hon är trygg? Att bära ett barn med höftlux. är ganska tung och otympligt så något bör hon ha som hjälper henne att bära..
Hon har en sjal hemma, men jag har ingen möjlighet att åka alla 40 mil för att visa de nu. Även om jag verkligen vill!!
Men jag har tipsat om sjalbarns förstasida, det va ju så som jag lärde mej.
Men jag blir lite putt på barnmorskan som rekommenderar Babybjörn lika mkt som sjal.
Efter hon sagt det så va det svårt att få tillbaka henne i rätta tänket faktiskt.

Sant som ni säger att mei tai inte blir smidigare än en färdigknuten sjal.
Men jag vet att jag tyckte oxå det va otäckt i början med sjalen, just för att jag inte litade på mej själv att jag skulle lyckas hålla lillbejbis nacke fixerad oooch ta på sjalen rätt.
En barriär man måste ta sej över

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?