Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sara+
Tänkte ge mig på ett par sockor, och prova tå-upp.

Hittade BArbros braiga beskrivning efter tips här, men ung hur många maskor ska man börja med? Till storlek 21/22 nånting, garnet jag har passar till stickor 4, 20 maskor /27 varv till 10 cm.

Nån som har en aning?
Sara+ skrev:Tänkte ge mig på ett par sockor, och prova tå-upp.

Hittade BArbros braiga beskrivning efter tips här, men ung hur många maskor ska man börja med? Till storlek 21/22 nånting, garnet jag har passar till stickor 4, 20 maskor /27 varv till 10 cm.

Nån som har en aning?
Det beror på hur breda du vill ha dem i tån. Lägg upp några och prova, det tar ju bara några varv innan men ser hur det blir. Jag skulle kanske prova med 12-14 med det garnet. Eller titta på något mönster som har den stickfastheten och kolla hur många maskor som är kvar på slutet.

Men när jag stickar tå-upp så brukar jag bara lägga upp tills det ser tillräckligt brett ut.
Användarens profilbild
Av Sara+
solängel skrev:
Sara+ skrev:Tänkte ge mig på ett par sockor, och prova tå-upp.

Nån som har en aning?
Det beror på hur breda du vill ha dem i tån. Lägg upp några och prova, det tar ju bara några varv innan men ser hur det blir. Jag skulle kanske prova med 12-14 med det garnet. Eller titta på något mönster som har den stickfastheten och kolla hur många maskor som är kvar på slutet.

Men när jag stickar tå-upp så brukar jag bara lägga upp tills det ser tillräckligt brett ut.
Ok, jag provar helt enkelt, men tack för tips hur många jag kan börja prova med :tumup:
Ni som håller på med Reginamössan, kan någon förklara början. Jag har stickat min lilla i-cord, men sen..? Plocka upp maskor vardå? :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
husmodern skrev:Ni som håller på med Reginamössan, kan någon förklara början. Jag har stickat min lilla i-cord, men sen..? Plocka upp maskor vardå? :hmm:
Du har tre maskor från i-corden, sedan lägger du upp tre nya maskor, och till sist plockar du upp tre maskor från början av i-corden. Då blir i-corden som en ring, och genom den ringen ska sedan den remsan som är kanten på mössan gå. Är du med?
Jag började på ett par double heelix i tisdags. Än så länge har jag bara kommit till hälen men dom är roliga att sticka.
Bild
http://knitty.com/ISSUEff11/PATTdoubleheelix.php
Jag stickade klart Reginamössan förra veckan men den blev alldeles för liten. Jag hade ett jättetjockt garn, kanske berodde det på det. Det blev för få maskor att plocka upp längs kanten. Garnet tog slut och dessutom är det riktigt besvärligt att repa upp så den kommer nog att hamna oanvänd i en låda i hallen. :wink: Den var himla rolig att sticka så jag funderar på att göra en till i ett annat garn.
Bild
Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.
linafelicia skrev:Jag började på ett par double heelix i tisdags. Än så länge har jag bara kommit till hälen men dom är roliga att sticka.
Bild
http://knitty.com/ISSUEff11/PATTdoubleheelix.php
Jag stickade klart Reginamössan förra veckan men den blev alldeles för liten. Jag hade ett jättetjockt garn, kanske berodde det på det. Det blev för få maskor att plocka upp längs kanten. Garnet tog slut och dessutom är det riktigt besvärligt att repa upp så den kommer nog att hamna oanvänd i en låda i hallen. :wink: Den var himla rolig att sticka så jag funderar på att göra en till i ett annat garn.
Bild
Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.
Ånej, nu blev jag orolig att jag oxå har tagit för tjockt garn! Jag har köpt debbie bliss tweedgarn, man ska ha stickor 5 till det.. är det för tjockt månne?

Och tack melon för förklaringen, nu fattar jag!
Användarens profilbild
Av melon
husmodern skrev:
linafelicia skrev:Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.
Ånej, nu blev jag orolig att jag oxå har tagit för tjockt garn! Jag har köpt debbie bliss tweedgarn, man ska ha stickor 5 till det.. är det för tjockt månne?

Topp! :tumup:

Ang storleken så tror jag ni ska plocka upp fler maskor än vad hon anger, eller öka fler, för jag gjorde enligt mönstret och fick en ganska tajt mössa.
melon skrev:
husmodern skrev:Ni som håller på med Reginamössan, kan någon förklara början. Jag har stickat min lilla i-cord, men sen..? Plocka upp maskor vardå? :hmm:
Du har tre maskor från i-corden, sedan lägger du upp tre nya maskor, och till sist plockar du upp tre maskor från början av i-corden. Då blir i-corden som en ring, och genom den ringen ska sedan den remsan som är kanten på mössan gå. Är du med?
Fast nu blev jag trög igen.. Ska det alltså bli en "lös" tråd på baksidan?? :hmm:
Användarens profilbild
Av sofin
husmodern skrev:
melon skrev:
Fast nu blev jag trög igen.. Ska det alltså bli en "lös" tråd på baksidan?? :hmm:
Man gör så att i-corden blir som en ögla, igenom den ska ju "fjädern" stoppas sen. Alltså tre maskor på stickan från i-corden, lägg upp tre nya och plocka upp tre från början på i-corden. Garnändarna som blir över kan man ju pula in inuti i-corden.
Användarens profilbild
Av sofin
Funderar på att sticka lite julklappar i år och funderar på en sån där snood, lite glest stickat. Men kan man bara öka stickstorlek för att få den mer glest stickat? Är det nåt speciellt man ska tänka på när man gör så eller är det bara att köra? Dum fråga kanske :oops: :lol:

Och är det någon som har en bra längd på en snood? Skulle ni sticka den runt eller som en lång halsduk och fästa ihop?
melon skrev:
husmodern skrev:
linafelicia skrev:Jag hade velat ha den mycket större och hängigare, mer som på bilden på mönstret.

Ang storleken så tror jag ni ska plocka upp fler maskor än vad hon anger, eller öka fler, för jag gjorde enligt mönstret och fick en ganska tajt mössa.
Jo, jag tänkte att om jag skulle sticka en till hade jag ökat mer på andra varvet efter upplockningen.
Jag stickade min i Lovisa och jag tror att jag hade stickor 5. När jag plockat upp maskor hade jag 55 st tror jag och det är ju inte mycket för en mössa.
Nu har jag kommit halvvägs med laminarian. Jag tycker fortfarande att den är kul och lätt att följa. Jag har använt 50 g av 190 g, så jag ska nog göra lite fler repetitioner av det fjärde diagrammet (Blossom Chart).
Användarens profilbild
Av sofin
linafelicia skrev:
melon skrev:
husmodern skrev:

Jo, jag tänkte att om jag skulle sticka en till hade jag ökat mer på andra varvet efter upplockningen.
Jag stickade min i Lovisa och jag tror att jag hade stickor 5. När jag plockat upp maskor hade jag 55 st tror jag och det är ju inte mycket för en mössa.
Jag plockade upp 77 maskor!!! Och sen ska man ju öka typ 50% så nu har jag 115, det är asmycket, jag stickar och stickar och stickar :D Hoppas garnet räcker bara.
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?