- tis okt 18, 2011 10:28
glis skrev:Varsågod *ler*! Tror det är grundinställningarna jag har för trådspänningen faktiskt. Jag har tidigare haft omvänt 3-3-3-4, men insåg när jag rattade om lite att skillnaderna var minimala, men att det ändå såg mer "rätt" ut med de inställningar som Janome rekommenderar. Och det är ju inte så konstigt eg. Fast jag upplever att det är många som har väldigt skilda inställningar och resultaten blir liknande ändå. Lite konstigt eg, för gör man så med en overlock brukar ju någonting vara väldigt galet om inställningarna skiljer sig mycket från grunden.Marine78 skrev:Nej, jag bandkantar oftare med strechjersey än med muddväv och kör ju trevikt kantband i stället för fyrvikt (kantar aldrig med fyrvikt numera). Vid bandkantning är det alltid max stygnlängd: 4 som gäller, 4-4-0-3 (använder ju inte nålen längst till höger när jag syr kantband) på trådspänning, pressarfotstryck står ständigt på 10-12 mm, och diffen oftast på 1,0, men det beror lite på hur strechigt tyget är också och om det är innerkurva, raksträcka eller ytterkurva jag bandkantar. T ex en halsringning brukar jag öka diffen till 1,25-1,5 då kantningen annars gärna "viker ut sig" och inte drar ihop sig tillräckligt. Inställningarna ovan använder jag oftast även när jag bandkantar med muddväv (fast då står nog diffen alltid på 1,0) men jag tror att jag egentligen borde laborera mer med pressarfotstrycket då eftersom stygnlängden tenderar att bli kortare trots att den står inställd på 4. Phew, det blev en lång utläggning![]()
![]()
Hi hi, föredrar raglan och syr nästan enbart raglanärmar, och att bandkanta ner i ena raglanskärningen är det jag oftast gör, men lite variation är trevligt och jag har gjort flera och har flera på g med sprund mitt fram också.
glis skrev:Är allt kantat med muddväv?
Om du kantar med singel, hur ställer du in maskinen?
Allt är jättesnyggt, men att du hade gjort raglanbody med öppning i sprundet som jag har tänkt på så länge var nästan lite spooky!Tack för att du orkade! Jag har hittils bara sytt en tröja med bandkantaren och har då använt Kokalals inställningar, det blev OK, men du har hårdare spänning på trådarna och det tror jag är bra, mina blev lite lösa åt alla håll...
Mamma till Rasmus 0306, Robin 0508 & Rikard 0703 & Revin 1112
http://www.alsklingsfro.se
"Depression är inte ett tecken på svaghet, det är ett tecken på att du har försökt att vara stark för länge"
http://www.alsklingsfro.se
"Depression är inte ett tecken på svaghet, det är ett tecken på att du har försökt att vara stark för länge"