Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Smultronbarn skrev:JMarple (den nyare snipiga damen, inte den äldre jättepillimariska som var förut)
OT: Jag gillar verkligen inte den nya Marple. Varför var den bra tanten tvungen att gå och dö för? Jag tittar inte på Ms Marple längre av den anledningen. :hide:
Av Britt
Nog tror jag det skulle kunna vara stickning. Nu såg jag iofs inte avsnittet, men om man inte stickar som vi normalt gör här i Sverige så snor de ju runt garnet och stickan till höger och håller den vänstra still. Ungefär som vid tvåändsstickning. Men att de kan få någon hastighet på det hela är för mig en gåta, jag är ganska långsam på alla sticksätt! Och inte kan jag titta på TV heller, jag måste se vad jag gör.
Britt skrev:Nog tror jag det skulle kunna vara stickning. Nu såg jag iofs inte avsnittet, men om man inte stickar som vi normalt gör här i Sverige så snor de ju runt garnet och stickan till höger och håller den vänstra still. Ungefär som vid tvåändsstickning. Men att de kan få någon hastighet på det hela är för mig en gåta, jag är ganska långsam på alla sticksätt! Och inte kan jag titta på TV heller, jag måste se vad jag gör.
Ja det ser faktiskt ut som att hon "snor runt" garnet med ena handen och håller den andra still - så du har nog aldeles rätt.! :tumup: Fast fort och fort... Det hon stickade blev inte så väldigt mycket längre/större under avsnittet. Fast kansek hon stickade massor med smårutor så att man inte fattade att det egentligen var fråga om rapidostickning? :lol:
zandrama skrev:
Smultronbarn skrev:JMarple (den nyare snipiga damen, inte den äldre jättepillimariska som var förut)
OT: Jag gillar verkligen inte den nya Marple. Varför var den bra tanten tvungen att gå och dö för? Jag tittar inte på Ms Marple längre av den anledningen. :hide:
:iagree: Kunde de inte hittat nån annan lite klurigare för rollen?
Användarens profilbild
Av Moson
kvarnvik skrev:Jag börjar komma långt på min näversjal. Funderar på hur mycket garn jag kommer behöva till varvet med halva rutor och avmaskning :hmm: jag tänker att jag får räkna hur många rutor jag har gjort och sen dela mängden garn med antalet rutor hittills för att kunna beräkna hur mycket det går åt per ruta, låter det vettigt?
Väg nystanet, sticka en ruta, väg nystanet, räkna ut skillnaden och dela på två så borde du få ungefär vad en triangel skulle väga.
Användarens profilbild
Av tweed
Moson skrev:
kvarnvik skrev:Jag börjar komma långt på min näversjal. Funderar på hur mycket garn jag kommer behöva till varvet med halva rutor och avmaskning :hmm: jag tänker att jag får räkna hur många rutor jag har gjort och sen dela mängden garn med antalet rutor hittills för att kunna beräkna hur mycket det går åt per ruta, låter det vettigt?
Väg nystanet, sticka en ruta, väg nystanet, räkna ut skillnaden och dela på två så borde du få ungefär vad en triangel skulle väga.
blir ju ungefär samma som att räkna rutorna :D
Hur har det gått med din?
Användarens profilbild
Av Moson
kvarnvik skrev:
Moson skrev:
Jag tog en paus efter första nystanet. Det fick bli lite annat emellan.
Användarens profilbild
Av MuuM
Moson skrev:
kvarnvik skrev:
Moson skrev:
Jag insåg att det kommer bli en sjal som aldrig blir använd, så jag minskade efter ett antal varv och gjorde en kudde. nu ska jag "bara" sy ihop den.
Av Ponyo
MuuM skrev:
Moson skrev:
kvarnvik skrev:
Moson skrev:
Jag insåg att det kommer bli en sjal som aldrig blir använd, så jag minskade efter ett antal varv och gjorde en kudde. nu ska jag "bara" sy ihop den.
Jag satsade på fyrkantiga rutor, och av min blev det en halskrage (som jag använder).

Moson, det ser ut som om jag ska på intervju på ditt jobb (i the white room). :D
Användarens profilbild
Av tweed
Ponyo skrev:
MuuM skrev:
Moson skrev:
kvarnvik skrev:
Moson skrev:
Jag satsade på fyrkantiga rutor, och av min blev det en halskrage (som jag använder).

Moson, det ser ut som om jag ska på intervju på ditt jobb (i the white room). :D
Min kommer att bli finfin "syslöjdsfrökensjal" och användas för att piffa upp min i övrigt så enfärgade, svarta garderob 8)
Användarens profilbild
Av melon
Sjalette skrev:Någon som har ett bra recept på en bolero till en nästan ettåring? Vore så bra att ha när det bärs! :tumup:
Korta eller långa ärmar?

Om det är kortärmad är det superenkel: Mät från axel - axel och lägg till 5 cm. Räkna ut stickfastheten och lägg upp för samma bredd som du räknat ut. Sticka resår i 4-5 cm, sticka sedan mönster eller slätstickning i 10-15 cm och sedan resår igen ca 8 cm. (hur långt du ska sticka beror på hur stort barnet är, ta fram det aktuella barnet och måtta :wink: ) Sy ihop hörnerna på kortsidorna med varandra: klart!

Om man vill ha en överkurs kan man plocka upp maskor längs med kortsidorna och sticka resår, som en liten ärm. Det kan se ut såhär:

Bild

Om det är långärmad bolero du vill sticka är det nästan lika enkelt, det är bara att fortsätta på de korta ärmarna tills de är långa nog.
Användarens profilbild
Av melon
Sjalette skrev:
melon skrev:
Sjalette skrev:Någon som har ett bra recept på en bolero till en nästan ettåring? Vore så bra att ha när det bärs! :tumup:
Korta eller långa ärmar?

Om det är kortärmad är det superenkel: Mät från axel - axel och lägg till 5 cm. Räkna ut stickfastheten och lägg upp för samma bredd som du räknat ut. Sticka resår i 4-5 cm, sticka sedan mönster eller slätstickning i 10-15 cm och sedan resår igen ca 8 cm. (hur långt du ska sticka beror på hur stort barnet är, ta fram det aktuella barnet och måtta :wink: ) Sy ihop hörnerna på kortsidorna med varandra: klart!

Om man vill ha en överkurs kan man plocka upp maskor längs med kortsidorna och sticka resår, som en liten ärm. Det kan se ut såhär:

Bild

Om det är långärmad bolero du vill sticka är det nästan lika enkelt, det är bara att fortsätta på de korta ärmarna tills de är långa nog.

Det lät onekligen inte så avancerat! :vågen: Ska ta och börja med det så fort jag får tillåtelse från bäraren.
Bäraren? Är inte det du?
:hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Sjalette skrev:
melon skrev:
Sjalette skrev:
melon skrev:
Korta eller långa ärmar?

Bild

Det lät onekligen inte så avancerat! :vågen: Ska ta och börja med det så fort jag får tillåtelse från bäraren.
Bäraren? Är inte det du?
:hmm:
Så klart det är.. jag.. tyckte det lät logiskt att jag bär och hon som bärs är bäraren. Uh. Bärskan? :hmm: Eller barnet kort och gott. Det är för tidigt bara.
Okej :lol: Jag tänkte kanske jag missförstått och att det var till en kompis eller så. Sjalbarnet?

Du får visa bilder sen :tumup:
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?