Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kileane
Hjälp mig...sedan jag fick låna en sele av Jason har jag insett att en sele, det måste vi ha! Så praktiskt när man inte hinner/orkar med sjal! Men vilken ska vi välja av alla tiotals alternativ?? Jag har tittat runt här på sjalbarn på recensioner och bilder men blir bara mer och mer förvirrad, jag hoppas någon snäll själ med selvana kan hjälpa mig reda upp i röran!
Dottern är nu 4 mån, 7 kg och jag hoppas kunna bära länge än. Kan tänka mig att beställa på nätet eller köpa begagnat, och det är inte så bråttom heller.

Krav/önskemål:
- Selen ska användas främst för ryggbärning, då jag har en bra vävd sjal jag föredrar för magbärning. Det vore bra om det gick att bära på höften också!
- Selen ska i första hand passa mig - 165 cm lång, 65 kg, ganska kurvig med mycket smala axlar där alla sorts axelremmar på väskor jämt trillar av eller belastar fel.
- Det vore fantastiskt om den också passade sambon - 192 cm, 110 kg, mycket breda axlar, lång överkropp och lite extra mage, som hatar när något klämmer på magen (som tight byxlinning t.ex.). Är vi två en omöjlig kombination?
- Vadderat midjebälte är ett måste, och vadderingen på axelremmarna borde vara lång (alltså största delen av remmarna).
- Möjlighet att korsa axelbanden är ett plus, och bröstspännet måste sitta bekvämt utan att skära in i tuttar eller armhåla.
- Huvudstöd vore bra, hon somnar oftast när jag bär.
- Den får inte vara för dyr...

Jag har förstått att Manduca ska vara bra för så väl korta som långa personer, men designen tilltalar inte riktigt mig, och dessutom verkar de vara dyra! Hur är det med Pognae, kunde det funka? Beco Gemini? Borde jag titta på sjalhybrider istället tex. Ocah? MeiTai? Jag vet alltså inte ens om vi ska ha en "riktig" sele eller något "alternativt" :wink:

Så här ser selen som jag lånade ut (dålig bild men lite ser man ju hur den sitter på mig):

Bild

Den funkade helt ok på mig, men är inte helt bekväm efter ett tag (ont i vänster axel) och axelbanden halkar ner över mina smala axlar trots extra löst band framtill som fungerar som bröstspänne. Dessutom halkar det lösa bandet upp och skär in under armen. Jag testade den också på sambon och det fungerade inte alls - selen kom alldeles för högt upp = ingen avlastning, all tyngd på axlarna. Vadderingen för kort, alla remmar skar in och midjebältet hamnade obekvämt mitt över magen. Detta får mig att misstänka att det är en utopi att samma sele skulle passa oss båda... Hjälp mig snälla! I vilken ända ska jag börja? Jag har inga stora möjligheter att ta mig någonstans för att testa sjalar heller utan tittar helst på bilder och recensioner på nätet.
Vad kul att du gillade sele! Jag gillar sele bäst, men har till exempel aldrig testat någon hybrid och inte så jättemånga sjalar. Min första tanke när det gäller dina axlar är att nog Manduca blir för stor. Det var den i alla fall på mig när jag bar på rygg. Mage gick bra, för då kan man korsa axelbanden. Tuli baby carrier och Ergo var det samma med. Beco butterfly satt bättre över axlarna,men den passade inte sambon som är större än jag. Det är inte lätt det där med selar! Jag ska nog inte råda dig egentligen, för jag föredrar att bära på mage.

Rent spontant tänker jag Angelpack, Pognae, Beco butterfly eller något liknande åt dig. Du kanske kunde få prova några olika på en affär om du bor bra till och har en sådan i närheten?
Användarens profilbild
Av camsch
Ja, snurrig kan man bli av alla valmöjligheter :)

Jag har provat en hel del selar, meitaier/hybrider och sjalar. (så det är också ett tips, finns det j

Rent generellt tycker jag sjalar är skönast, selar snabbast och meitaier/hybrider en bra kompromiss.

Meitai eller meitaihybrider är mer flexibla om man som mamma och pappa är olika stora, och har mindre spännen och remmar som lätt skaver. De bästa meitaierna jag provat är gjorda av en sjal, har utbredbara axelband (ganska så breda) och vadderad midjebälte.
De som är på samma sätt, men gjorda av tyg med diagonalstretch fungerar också bra.
Och de brukar inte vara vansinnigt dyra att köpa på begagnat här...
Lindajv: Tack, jo jag har förstått att smala axlar kan ställa till det med selar :| Det låter ju onekligen som det kan bli svårt att hitta något som funkar för både sambon och mig.
Pognae kollade jag på (på nätet) och gillade det jag såg! Beco känns ganska all-round. Angelpack :notes: ska kolla mera på dessa.

Tror det kan vara svårt att hitta någon bra affär, jag bor i Österbotten, Finland och utbudet är väl inte det bästa. Ska försöka höra med andra från trakten.

Camsch: Håller med om att sjalar är skönast, men vill också ha en sele för enkelheten och flexibiliteten (och möjligheten att få sambon att bära!).
Meitai låter klart intressant då, om det skulle passa oss båda...kan absolut tänka mig att köpa en begagnad här, men det är lite jobbigt att köpa utan att få prova eftersom alla dessa hybrider brukar skilja sig åt i någon detalj, och jag vet ju inte vad som är bra eller inte bra :hellu:

Tack för svaren, jag hoppas få fler synpunkter! Helst vill jag att någon talar om för mig vad jag ska köpa :lol:
Av Kimchi
Jag tror att Pognae skulle passa er båda bra faktiskt. Pognae passar bra på korta och smala personer eftersom den går att spänna åt ordentligt på alla håll och kanter. Men, bara för att den funkar bra på mindre personer så betyder inte det att den inte sitter bra på lite större personer. Har inte erfarenhet av en bärare i din mans storlek, dock en kille på 195 som den satt bra på. Han är dock ingen tungviktare :-)

Pognae har även en återförsäljare i Finland. Kolla in www.glimma.fi. Men, Pognae kan fortfarande köpas i Pognaes webshop och skickas till Finland.

Jag hoppas du hittar rätt i bärselevärlden!
Jag har en Pognae och trivs bra med den. Väldigt bekväm och lätt att spänna på alla håll och kanter. Skönare än Beco Butterfly och Ergo tycker jag. Superlätt att få upp barnet på ryggen, däremot tycker jag det är lite knöligt att spänna åt själv när man bär på magen, men jag har inte tränat så mycket på det, kanske finns nåt knep. Den är ganska låg, trots huvudstöd hamnar Clara (8,5 månad och 74 cm) med huvudet lite ovanför, men med sovluvan också blir det väl okej, även fast jag inte tycker det är den ultimata "sovselen". Jag köpte min ny på Ebay för 420 kronor ungefär, inklusive huvudstöd. Ganska lång leveranstid (~3 veckor) men annars fungerade det väldigt bra. Hört varningar om att man kan åka på att betala tull om man har otur dock, vilket inte hände mig, men ska skicka med en varning iaf.
Tack så mycket för era svar, så glad jag blir att höra att Pognae verkar bra, jag tyckte den var fin :rodna: Någon som vågar säga något mer om hur den skulle kunna passa sambon...?
Om det blir en sån ska jag kolla de olika internetbutikerna, i Finland är allt så dyrt men å andra sidan kommer det ju alltid frakt till.

Tar gärna emot fler tips på andra selar också! Är intresserad att höra mer om hybrider, om någon har såna erfarenheter och vill berätta.
Jag kan försöka prova Pognaen på ett par stora karlar i veckan, runt 190 och 100 kilo, planer på att träffa två kompisar med denna kroppsbyggnad. Återkommer med rapport :)

Jag har en hemsydd hybrid också, vadderad och med spänne i midjan, och utbredbara band över axlarna. Har varit jättenöjd med den men börjar känna att jag gjort för tunna band nu, lätt att de korvar sig eller skär in när hon blivit lite tyngre (hon väger knappt 9 kilo, jag ska bära länge till ju). Ska försöka vaddera banden lite, får se om det funkar.

Hybriden har annars massor med fördelar, funkar till alla kroppstyper, finns många variationer i hur man kan bära och knyta, superenkelt att få upp barnet både på mage och rygg, enklare att knyta än en sjal. Så det är absolut ett jättebra alternativ! Inte många som tillverkar hybrider, så de flesta är väl hemsydda, då är det ju väldigt varierande hur bra de blir (och min är väl ett mellanting :) ).
Labyrint skrev:Jag kan försöka prova Pognaen på ett par stora karlar i veckan, runt 190 och 100 kilo, planer på att träffa två kompisar med denna kroppsbyggnad. Återkommer med rapport :)
:vågen: Låter toppen!

Hemsydda hybrider är ju en hel vetenskap :-) Skulle jag ha lite mera erfarenhet av hur en sån ska se ut kunde jag våga mig på att sy själv men då ska man nog veta hur de ska sitta också.
Provat Pognae på N, 187 cm och cirka 100 kilo ikväll, på ryggen. Han tyckte det kändes bra men är ingen van bärare och jag fick dåliga svar på om det var något som skulle bli obekvämt efter ett tag. Det jag reagerade på var att bröstspännet hamnar väldigt högt upp, nästan vid halsen, om midjebältet sitter på höfterna, går förstås att ha det högre upp beroende på vad man föredrar. På honom gick det även att korsa axelbanden över bröstet, då behövs ju inte bröstspännet alls, men det var ganska precis att de räckte till det.
Tack så hemskt mycket Labyrint för att du tog dig tid, hälsa kompisen och tacka också!

Jag hör att det är samma saker som kan bli ett problem då, bröstspännet kommer för högt och midjebältet för högt... Min sambo är ännu lite större än din kompis också. Vore toppen att få prova nån sele först, vi ska nog ta oss till en butik - även om de inte säljer just Pognae borde man ju ändå få ett hum om hur de sitter!
Jag gissar att lösningen kan vara just korsade axelband, antar att Manduca har tillräckligt långa band för att det ska gå på stora personer? Gissar nu, men den sägs ju funka bra till storvuxna och det borde väl vara den enklaste lösningen. Eller så kan man justera höjdläget på bröstspännet (det kan man inte på Pognae). Risken är väl bara att Manducan är för stor för dig till ryggbärande. Pognae kan funka på din sambo med korsade band, men inte hundra på att de räcker till. Sedan är det ju möjligt att man kan göra någon egen lösning med längdade band eller ett eget bröstspänne, borde kunna funka.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?