Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Picea
moggleif skrev:När vi var i stockholm i somras så funderade vi på att böka med en vagn på bussen för att en ska åka gratis. vi skippade vagnen, inte värt besväret.
Så snål är faktiskt jag. Det är litet pinsamt med en femåring i vagn, men vad gör man inte för att spara 20 spänn? :oops: :lol:
Användarens profilbild
Av darnia
Picea skrev:
moggleif skrev:När vi var i stockholm i somras så funderade vi på att böka med en vagn på bussen för att en ska åka gratis. vi skippade vagnen, inte värt besväret.
Så snål är faktiskt jag. Det är litet pinsamt med en femåring i vagn, men vad gör man inte för att spara 20 spänn? :oops: :lol:
Jag tror det kostar mer än 20 kr nu. Jag har 90-dagarsbiljett, så jag har ingen koll, men jag vill minnas att jag betalade betydligt mer än så sist jag betalade för en engångsbiljett.
Användarens profilbild
Av Picea
darnia skrev:
Picea skrev:
Jag tror det kostar mer än 20 kr nu. Jag har 90-dagarsbiljett, så jag har ingen koll, men jag vill minnas att jag betalade betydligt mer än så sist jag betalade för en engångsbiljett.
Jamen dåså. Då är det ju helt rimligt. Barnet i vagnen får vara upp till 7 år va? :wink:
Användarens profilbild
Av moggleif
beror väl på antal zoner. I vårt fall var det 100 kr för friheten.
Av tjoffsann
hmmm man kanske skulle skaffa vagn bara för att få åka gratis på SL då :rodna: är ju som flera skrivit rätt dyrt
Hade faktiskt inte ens koll på att man åker gratis. Men egentligen borde de ju va tvärtom eftersom de tar massa mera plats och mera tid att gå på och av...
Användarens profilbild
Av Mikaela
tjoffsann skrev:hmmm man kanske skulle skaffa vagn bara för att få åka gratis på SL då :rodna: är ju som flera skrivit rätt dyrt
Hade faktiskt inte ens koll på att man åker gratis. Men egentligen borde de ju va tvärtom eftersom de tar massa mera plats och mera tid att gå på och av...
Man åker bara gratis på bussar, så om man även åker tunnelbana är det inget bra argument för vagn. Dessutom ändras nog detta då sl inför smarta kort i full utbygnad, så man kan visa kort även bak.
Användarens profilbild
Av moggleif
Och bussarna får bara ha två barnvagnar. Och den kvoten fylls ofta så om man åker centralt kan man få vänta länge innan man kommer på.

Kul att göteborgare kan mer om detta än stockholmare...men det kan ju bero på att vår kollektivtrafik är under isen. Stockholmare ska inte klaga på sin trafik innan de varit här och försökt åka. Börja med att luska reda på hur ni betalar för er om ni inte har månadskort...och ska åka över flera kommungränser. (OT, så inga svar tack)

Slutliga råd, skaffa ingen liggvagn, skaffa sulky med möjlighet att köpa till mjuklift om ni framöver känner att vagn kanske kan göra vardagen lättare. Men i ert fall är jag övertygad om att ni inte behöver köpa det innan barnet är fött.
Senast redigerad av moggleif den mån okt 17, 2011 10:10, redigerad totalt 1 gånger.
Av tjoffsann
Mikaela skrev:
tjoffsann skrev:hmmm man kanske skulle skaffa vagn bara för att få åka gratis på SL då :rodna: är ju som flera skrivit rätt dyrt
Man åker bara gratis på bussar, så om man även åker tunnelbana är det inget bra argument för vagn. Dessutom ändras nog detta då sl inför smarta kort i full utbygnad, så man kan visa kort även bak.
Då var de inget bra argument längre! (vilken tur...)
Har aldrig åkt buss här i stan sen jag flyttat hit, bara tunnelbana...
Användarens profilbild
Av Mikaela
moggleif skrev:Och bussarna får bara ha två barnvagnar. Och den kvoten fylls ofta så om man åker centralt kan man få vänta länge innan man kommer på.

Kul att göteborgare kan mer om detta än stockholmare...men det kan ju bero på att vår kollektivtrafik är under isen. Stockholmare ska inte klaga på sin trafik innan de varit här och försökt åka. Börja med att luska reda på hur ni betalar för er om ni inte har månadskort...och ska åka över flera kommungränser. (OT, så inga svar tack)

Slutliga råd, skaffa ingen liggvagn, skaffa sulky med möjlighet att köpa till mjuklift om ni framöver känner att vagn kanske kan göra vardagen lättare. Men i ert fall är jag övertygad om att ni inte behöver köpa det innan barnet är fött.
I detta fallet är göteborgaren stockholmare till ursprunget... Håller för övrigt med dig till fullo att vår kollektivtrafik är under isen. Nej, tacka vet jag sl, hur märkligt det än låter i stockholmares ögon. Och "billigt" är det också... (OT det här med :oops:
Användarens profilbild
Av keramikkarin
Nix.
Vi har inte haft vagn till vare sig ettan eller tvåan.

Det står en hopfällbar paraplyvagn innanför vår hall som min mamma ibland vill dra bebisen i. Det går bra för mig om det inte blir för ofta och bebisen är uppemot ett år när man börjar med sånt. 8)
Användarens profilbild
Av Faegis
Tack, vilken bra tråd! Jag funderar på precis samma sak och startade en tråd om det på Familjeliv nyss innan jag kom på att det nog var fel forum att fråga... :roll: http://www.familjeliv.se/Forum-2-11/m61869788.html
Vi väntar barn i december och har hela tiden tänkt att det var självklart att skaffa vagn att ha förutom bärandet, men nu på sistone börjat fundera på exakt när vi egentligen skulle använda en vagn.
Nu är nog jag också inne på att vänta och se om det behövs, men eftersom vi hade bestämt att det är maken som skulle ha hand om vagninköp om jag fixade babyskydd, så han har nog veto i frågan. Han verkar också vara aningen mer pepp på att putta en barnvagn uppför backarna till vår lägenhet än vad jag är, även om det var han som tog upp frågan nu senast.
Användarens profilbild
Av Faegis
Faegis skrev:Tack, vilken bra tråd! Jag funderar på precis samma sak och startade en tråd om det på Familjeliv nyss innan jag kom på att det nog var fel forum att fråga... :roll: http://www.familjeliv.se/Forum-2-11/m61869788.html
Vi väntar barn i december och har hela tiden tänkt att det var självklart att skaffa vagn att ha förutom bärandet, men nu på sistone börjat fundera på exakt när vi egentligen skulle använda en vagn.
Nu är nog jag också inne på att vänta och se om det behövs, men eftersom vi hade bestämt att det är maken som skulle ha hand om vagninköp om jag fixade babyskydd, så han har nog veto i frågan. Han verkar också vara aningen mer pepp på att putta en barnvagn uppför backarna till vår lägenhet än vad jag är, även om det var han som tog upp frågan nu senast.
Familjelivstråden blev visst civiliserad och förståndig den med. Ibland kommer mina fördomar på skam. :)
Användarens profilbild
Av Wickz
Faegis skrev:
Faegis skrev:Tack, vilken bra tråd! Jag funderar på precis samma sak och startade en tråd om det på Familjeliv nyss innan jag kom på att det nog var fel forum att fråga... :roll: http://www.familjeliv.se/Forum-2-11/m61869788.html
Familjelivstråden blev visst civiliserad och förståndig den med. Ibland kommer mina fördomar på skam. :)
Jag svarade där med men kan svara här med, man kan alltid skaffa vagn när behov ev. uppstår.
blir backen hal så är det problematiskt oavsett.. men vag verkar jobbigt att putta på
Användarens profilbild
Av nettelbarn
Nä man behöver verkligen inte vagn, men jag är jätteglad att vi skaffade ändå, för ibland har det varit smidigt!
Exempelvis:
  • När det är jättehalt
  • När vi handlar
  • När någon är barnvakt
  • När jag haft ont i ryggen
  • När man ska någonstans och har mycket andra saker som man annars skulle behöva bära utöver barnet
Däremot skulle jag inte klarat mig utan sjal och sele för ibland är det omöjligt eller mycket opraktiskt att använda barnvagn.
Av Pärla
Jag köpte en begagnad jättefin och billig vagn och den var toppen. När sonen föddes var det halt och jag hade svårt att gå. När våren kom sov han ofta middag i vagnen under äppelträden. Jag köpte även en hemsydd mei tai, också billigt. Det var allt jag behövde för att ta oss fram. Väldigt ofta bar jag även i armarna och fick snygga triceps på kuppen :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?