Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Varför är det så tråkigt att göra det där sista, så att det blir färdigt?
Nu har jag två vantar färdigstickade - sånär som på tummarna. Men så var jag så dum att jag började på en halsduk också igår - och nu vill jag ju bara sticka halsduk och inte tummar till vantarna :/

Å andra sidan vill inte Björn ha vantarna som är nästan färdiga i alla fall :roll:
Kaffemoster skrev:Har ni sett de där kubiska pallarna som är en låda inklädd i tyg på Åhlens?

Jag köpte en sån 40x40x40 cm igår att ha garn i, eftersom det är så trångt i linneskåpet (och lakanen har fått hitta nya kreativa förvaringsplater....)

Nuu blev det ännu mer oordning, eftersom givetvis inte allt garn fick plats :( men en till sån låda borde räcka, och sen skulle det nog banne mig få vara en gräns för hur mycket garn som får finnas i huset. Köper jag nytt, får jag sälja, slänga eller skänka bort något annat.

Men egentligen, egentligen, borde jag nog inventera lite bättre - för det flög ut en insekt från något nystan.... så nu är allt packat i individuella plastpåsar åtminstone. Men vi har så erbarmligt liten frys - så det är inte görbart att frysa allt garn. :/
Men frys in lite grann i taget, det ligger ju ändå i påsar så det är bara att försluta påsarna ordentligt så blir det inte ny ohyra i dem...
Ketronya skrev:
MuuM skrev:
Ponyo skrev:
zandrama skrev:Jag började sticka en Laminaria i morse. Så rolig! :app:
Jag är iofs bara inne på andra diagrammet (star chart), men den är verkligen rakt på och det är lätt att hålla rätt på maskorna och allting. Kanske skulle jag ha valt ett nr större stickor, men det får gå ändå för jag har ingen lust att repa upp.
Skoj! Laminarian är både rolig och fin :love:
:lol: jag tycker den är aptråkig! Repade upp min.
Och jag har aldrig vågat ge mig på den trots att den ser så fin ut, tycker den verkar jättesvår, har aldrig fattat Knitty-mönster... :?
Jag har inte testat några Knitty-mönster tidigare, men jag upplever Laminariammönstret som väldigt tydligt och lättfattligt, så jag tycker att du ska prova! :tumup:
Sjalette skrev:Grr. Jag läser och funderar och kommer på att det kan tolkas på två sätt. Jag frågar maken och han kommer med ett tredje :siishah:

"När arb mäter 12-15-16 (17-18) cm ökas det 1 m på varje sida av 2 m mitt fram och 2 m mitt bak"

Innebär ökningen att:
- Det på varje sida av andra maskan i stickriktningen ska ökas en maska?
- Det på andra maskan till höger och till vänster om mitten (fram och bak) ska ökas en maska?

Glömde det tredje alternativet.. hur är det jag ska öka egentligen? :hmm:
Jag tolkar det som att du ska öka en maska på varje sida om mitten (både fram och bak) med två maskor mellan ökningarna. Alltså, sticka, sticka, sticka... öka 1 m, sticka 2 m, öka 1 m, sticka, sticka, sticka...

Om det inte står något i mönstret om hur du ska öka kan du göra på valfritt sätt, till exempel göra ett omslag som du sen stickar vridet (dvs stickar i bakre maskbågen) på nästa varv.
Trulsamin skrev: Men frys in lite grann i taget, det ligger ju ändå i påsar så det är bara att försluta påsarna ordentligt så blir det inte ny ohyra i dem...
Fast det skulle nog ta mig ett par månader... Vi har inte ens "fullstor" halvt frysskåp, så jag skulle nog i runda slängar ha plats för två nystan i taget... och då orkar jag liksom inte ens börja när projektet blir så tidsödande.

Jag håller tummarna att det var en icke-ull-ätande insekt, och att det inte finns några fler. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Trulsamin skrev: Men frys in lite grann i taget, det ligger ju ändå i påsar så det är bara att försluta påsarna ordentligt så blir det inte ny ohyra i dem...
Fast det skulle nog ta mig ett par månader... Vi har inte ens "fullstor" halvt frysskåp, så jag skulle nog i runda slängar ha plats för två nystan i taget... och då orkar jag liksom inte ens börja när projektet blir så tidsödande.

Jag håller tummarna att det var en icke-ull-ätande insekt, och att det inte finns några fler. :tumup:
Får vi en likadan vinter som de två senaste kan du ju helt enkelt ha det ute en stund...
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:

Får vi en likadan vinter som de två senaste kan du ju helt enkelt ha det ute en stund...
Jepp, det är min långsisktiga plan! :D
Användarens profilbild
Av Mosan
Kaffemoster skrev:Varför är det så tråkigt att göra det där sista, så att det blir färdigt?
Nu har jag två vantar färdigstickade - sånär som på tummarna. Men så var jag så dum att jag började på en halsduk också igår - och nu vill jag ju bara sticka halsduk och inte tummar till vantarna :/

Å andra sidan vill inte Björn ha vantarna som är nästan färdiga i alla fall :roll:
:iagree:
Jag håller på att maska av en sjal och det har jag gjort nu i säkert tre veckor och jag har ingen lust att påbörja ett nytt projekt förrän jag maskat av klart. Sätter jag mig en kväll tar det en timme att komma ca 8 cm och nu har jag gjort hälften. Suck.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag börjar komma långt på min näversjal. Funderar på hur mycket garn jag kommer behöva till varvet med halva rutor och avmaskning :hmm: jag tänker att jag får räkna hur många rutor jag har gjort och sen dela mängden garn med antalet rutor hittills för att kunna beräkna hur mycket det går åt per ruta, låter det vettigt?
Användarens profilbild
Av glis
kvarnvik skrev:Jag börjar komma långt på min näversjal. Funderar på hur mycket garn jag kommer behöva till varvet med halva rutor och avmaskning :hmm: jag tänker att jag får räkna hur många rutor jag har gjort och sen dela mängden garn med antalet rutor hittills för att kunna beräkna hur mycket det går åt per ruta, låter det vettigt?
Så har jag tänkt om sjalar med "fern"-mönster, men jag vet inte om jag någonsin testade. Men det verkar vettigt.
Enkel sjal skulle jag sticka.
Jo tjena vad enkel den var då.
Jag har redan repat upp den 3 gånger för att jag gjorde nåt fel.
Hade fler maskor på ena sidan mitten än andra.
Men nu har jag garderat mig med stickmarkörer på alla 4 ställen där jag ska göra omslag så nu hoppas jag på att det ska bli rätt.

Fördelen var ju att jag fick pyssla stickmarkörer.
Och nu kom jag ju på att jag kanske ska göra ett gäng sådana till mamma till julklapp.
Få se hur lång den här sjalen tar att sticka. Jag är inte så flitig i mitt stickande så det tar lätt lång tid. Moebiussjalen är ju fortfarande inte klar och den har jag hållt på med i lite mer än ett år nu. :)
Jag bara måste få veta: vad är det tanten har i händerna?? :hmm:

Någon mer som såg Miss Marple söndag kväll i 7:an ("Why didn´t they ask Evans?" hette avsnittet)? Marple (den nyare snipiga damen, inte den äldre jättepillimariska som var förut) sitter och grejjar med nåt brunt/beige garn och en lång sticka som hon vispar lite med, och arbetet verkar gå framåt samtidigt som hon tittar på annat. Är det månne krokning eller vad kan det vara? Eller har hon två stickor och jag missar den andra? (Kan man i så fall sticka med ena handen så stilla...?)

Nån som fattar mitt vims ovan? :roll: :lol:
Juliusdotter skrev:Jag stickar igen :vågen: Satte händerna i garnet jag vunnit av solängel och det blev en mössa. Varvade solängels garn med Eskimo. Frihandade fram mössan, blev perfekt passform på mig.
Bild
Vad fin den blev! :vågen:
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?