Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Perovskaija
Jag tycker det är jätteskönt att ha en vagn. Jag har den stort sett alltid med även om jag bär Lillan för det mesta. Men det beror ju på vad man har för förutsättningar i övrigt.

Vi har ingen bil så jag går eller åker kommunalt och då kan det bli väldigt långa stunder av bärande. Jag har två barn till som ibland behöver att jag följer med dem på olika grejer. Om Lillan somnar medan jag sitter och väntar på att Mellans innebandyträning ska ta slut, så tycker jag det är skönt att kunna lägga ner henne i vagnen. Hade jag haft bil så hade det inte spelat så stor roll, för då hade vi kanske åkt hem i stället för att sitta i en ful cafeteria .

Jag har ont i ryggen och axlarna och en tung bebis. En långpromenad är mer njutningsfull för mig om hon ligger i vagnen åtminstone ett tag. Jag bär mycket hemma för att över huvud taget få något gjort, eftersom bebis inte går med på att ligga ensam på golvet eller sova i någon säng medan jag diskar.

Jag tycker det är tjorvigt att få med mig skötgrejer, plånbok, telefon, nycklar och sånt när jag sjalar. En kort sväng nånstans är inga problem, men om vi ska vara borta några timmar så blir det mer än vad jag tycker är bekvämt att kånka på. Jag har bebis i vagnen när jag byter blöja eller när jag tar på mig sjalen igen efter en amningsstund.

Handlingen, som många har nämnt.

Men som sagt, det beror ju på vad man själv gillar/har problem med. Jag hatar att bära matkassar, men gör man inte det så är det ju inget problem att bära matkassar :) Jag vill inte vara utan min vagn! :heart:
Användarens profilbild
Av mandisg
Vi köpte vagn och använde en del i början men sen ville Lova inte använda den och förutom de första månaderna är det inte ofta jag har använt vagn. Nu när vi ändå har så använder jag den men jag hade nog inte behövt. Nu när andra barnet är på väg så har vi köpt en ny (den förra var framåtvänd och det vill jag i alla händelser inte ha) men inte en syskonvagn. Jag tänker att jag åtminstone bär ett barn och så får det andra åka. Oklart vem som får göra vad. Alltså är min bedömning att man INTE måste ha en vagn till ett barn. Och som sagt, det är fort gjort att köpa en begagnad om man känner att man behöver.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Jag har haft vagn till alla mina tre barn. Dock har dessa använts olika mycket. Ettan åkte i princip bara vagn, han trivdes i den och det bärredskap jag hade då var en Babybjörn. Inte så kul att bära i. Barn nummer två hade jag också vagn till, men han trivdes inte där och jag fick bära honom allt som oftast. Det var då jag hittade annat än Babybjörn. Sedan började jag uppskatta bärandet. Tvåan började åka vagn innan trean kom. Ungefär vid 1 1/2 - 2 år började tvåan uppskatta en vagnstur.

När trean kom var jag helt inkörd på att jag nog behövde en syskonvagn. Trean ville bara bäras i famnen fram till det att han var några månader. Så den där syskonvagnen och de olika bärdonen jag testade var helt onödiga. Sen släppte det med bärandet efter några månader och då kunde livet utanför hemmet börja igen!Från augusti till mars har trean inte ens nuddat vagnen i princip. Syskonvagnen har stått och tagit upp stor plats i hallen. Nu när trean blivit ett år så kan vagnen användas mer,men jag har alltid med en sele ifall att. Syskonvagnen ska säljas, för tvåan kan stå på ståbräda.

Jag ville säga att det är svårt att säga innan vad man kommer att behöva, det beror lite på barnet och lite på vad man själv vill. Ni kan ju köpa en vagn om ni upptäcker att det nog skulle vara bra, men det går absolut att köra utan. Sedan är det världens mysigaste grej att bära :heart:

+
--
Av Sarah79
För mig är vagnen oumbärlig!

Hur ska jag annars få hem mina varor vid storhandling?
(körkortslös)

Sonen (10 v) som mestadels bärs gillar sin vagn, så den används någon
gång i veckan. ( vi är ute i sjalen minst tre gången om dagen)
Men då den köptes på loppis för 650:- så skulle jag inte ju inte gråta över
om den inte användes. Jag hade dock inte köpt en ny vagn för flera tusen. :mrgreen:
Användarens profilbild
Av pulibus
little_me skrev:Jag började använda barnvagn när M var ca 2-2,5 för att han var för tung att bära när jag gick powerwalks.. och jag var tvungen att ha honom med för att kunna träna. Annars hade jag klarat mig HELT utan! :tumup:
Det här är det enda jag använder vagnen till också och jag är i behov av mina vagnar, de rullar några mil i veckan.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Behöver och behöver... Våra barn har använt vagnen i första hand som sovplats under dagen. De har sovit som bäst utomhus båda två.
Och så är det ju som sagt toppen då man ska gå och handla, att gå med en dramaten så långt och på de här vägarna känns inte så lockande.

Just nu används den då storasyster (4 år) vill ta en promenad = hon vill sitta på min rygg, och då orkar jag faktiskt inte bära lillebror också, så då får han stackarn åka i vagnen. Eller ja, visst orkar jag bära båda samtidigt, men inte mer än ett par km.
Användarens profilbild
Av moggleif
Prova utan verkar alla vara överens om. Och om ni sedan behöver vagn säger jag köp en sulky med ligginsats, tex babytravel liverpool. Mycket billigare och funkar hela vagnperioden. Behöver alltså inte köpa dyr liggvagn och sedan sulky.

Själv har jag använt vagn som säng i trädgården och två gånger utöver det bara för skoj skull. Ena gången ropade en servtris efter oss. "Va, har NI barnvagn?" Alla på uteserveringen kollade då in oss lite extra...

Så om ni fixar mathandeln utan vagn så kommer det gå fint. Har man bil är det ytterligare en anledning till att man inte behöver vagn.
Av JoJsMamma
Nej, säger jag spontant - man behöver inte vagn!

Men beroende på livsstil och livssituation kan det vara bra att ha.
När Leo var liten åkte han aldrig vagn - men storasystrarna åkte syskonsylky. Alternativet att ta bilen överallt är absolut inte ok tycker vi.
Med majabebisen powerwalkade jag varje dag i typ en timme - då var det bra med en smidig vagn, att bära i sjal och gå snabbt känns jätteobehagligt, jag kan inte andas då (dessutom var det sommar och varmt :wink: )

Men behöver, det gör man inte :wink:
Av Adams mamma
Vi fattade det där med sjal sent så jag bar A i famnen och knuffade vagnen med höften ganska mycket, inte så praktiskt. Däremot när han har varit större har det varit jättebra. Nu var det flera månader sen men (A är fyra) men länge har vi haft vagnen på långa skogspromenader och liknande nr A inte har orkat gå. Undrar dock a nyfikenhet: hur har ni som sjalat småbebisar gjort med alla saker? Jag tänker att A hade säkert inte varit något problem att ha i sjal jämt men däremot använde jag vagen mycket som lastning. Vi hade ingen bil då och jag brukade cykla med kassar och likn före A och sen lastades allt på vagnen. Vi hade med oss sjukt mycket saker också när A var bebis, det kanske är onödigt men ändå, blir det inte jobbigt med bärande av saker snarare än bebis om man "bara" har sjal?
Användarens profilbild
Av moggleif
Vad för "sjukt" mycket saker måste man ha med sig? Heldag på liseberg så räcker det med en liten midjeväska eller typ handväska. Har man barnvagn tar man nog med sig massa extra som ytterst sällan verkligen behövs.
Användarens profilbild
Av moggleif
AislinCarys skrev: Nja, jag tycker inte vi hade med så mycket, har nog mer med oss nu.

Då: två extra blöjor, ullunderlägg och vikblöja att byta på/ha i knät, tvättlappar, potty bowl, plånbok, mobil, nycklar

Nu: Ett eller två ombyten kläder till Lillan, potty bowl med vikblöja i, tvättlappar, mei taien, extra tröjor till oss båda, regnkläder till oss båda, och ibland gummistövlar till Lillan, frukt, morotsstavar, mackor, vattenflaska, i-nödfall-mueslibar, en bunt sjalgruppsvisitkort, ibland Lillans mini mei tai och ett gosdjur, ett par busstidtabeller, plånbok, nycklar, mobil, ibland Lillans balettkläder, eller en anteckningsbok eller lånade böcker...
Det fetstilta? Låter inte som "normal" packning. Vad är det till för och får man fråga vad där står?
Användarens profilbild
Av Picea
Jag hade en diskussion om barnvagnens nödvändighet med min mamma, och hon berättade om när min mormor fick rekommendationer om att gå ut och promenera med min morbror, som var några år yngre än mamma, född på 40-talet.

-Har fru L en barnvagn? hade doktorn frågat.

Och vi konstaterade att ingen skulle ställa den frågan idag. Inte ens till sig själv av någon konstig anledning: Behöver jag en barnvagn? Borde var och en kunna svara på själva. Och saknar man en när barnet är fött så kan man ju lika gärna skaffa en då.
Av Sofie
moggleif skrev:Vad för "sjukt" mycket saker måste man ha med sig? Heldag på liseberg så räcker det med en liten midjeväska eller typ handväska. Har man barnvagn tar man nog med sig massa extra som ytterst sällan verkligen behövs.
Håller med. Mindre handväska är det som brukat följa med när jag gått ut heldag m ett barn, med två barn kunde det bli en tygpåse m en par frukter och dryck också.
Med tre barn (väntar i mars) så blir tygpåsen kanske lite tyngre, men knappast halvfull.
Jag har nästan aldrig m extrakläder, lite matkladd på tröjan tål både jag och barnen. Kläder m fläckar byts på kvällen. Blöta blir de inte vid måltid, utom ibland omkring året ungefär, då kan jag sträcka mig till att ha en extra tröja m vid heldagsutflykter.

Vi använder knappt våtservetter, utan nyttjar de toaletter som finns. Likaså har vi sällan skötunderlägg med, det skulle vara om vi vet att det inte finns skötbord eller lämpligt golv någonstans dit vi ska. Så det är väl såna saker som minskar packningen också antar jag?

Blöjläckor har vi knappt haft med något av barnen, så extra byxor har inte varit aktuellt.
Av JoJsMamma
moggleif skrev:Vad för "sjukt" mycket saker måste man ha med sig? Heldag på liseberg så räcker det med en liten midjeväska eller typ handväska. Har man barnvagn tar man nog med sig massa extra som ytterst sällan verkligen behövs.
men du har bara ett blöjbarn ;-) jag upplever f ö att tygblöjorna tar massor av plats.
Användarens profilbild
Av Mikaela
JoJsMamma skrev:
men du har bara ett blöjbarn ;-) jag upplever f ö att tygblöjorna tar massor av plats.
Och jag som har ett barn som kräks i bilar, gärna sätter sig i en vattenpöl eller häller vattenglaset över sig tycker extrakläder är rätt bra att ha. Men vagn, nej, nödvändigt är det absolut inte, särskilt om man som jag åker mycket bil.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?