Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kasebana skrev:Det var trosor jag hade tänkt sy. Kan man tvätta single jerseyn i 60 grader, fast det står 40 grader? Det känns inte som att det skulle bli rent i 40 grader.

Jag kör de vågade ränderna i 60 iaf. Det slits väl kanske lite fortare men i väldigt många köpeunderkläder står det ju också 40. Jag gissar att det är ev. lycratrådar som inte tål alltför mycket värme.
Jag undrar om någon har Ulla Welinders Sy og strikk børnetøj och kan tänka sig att rita av ett mönster åt mig? Det är en singoallatunika som åtminstone finns i 0-3 år och det är stl 98/104 jag vill ha. Eller större om den finns även i boken med mönster 4-10 år. Boken verkar inte gå att köpa och biblioteket har den inte.
Användarens profilbild
Av Kristina
Jag var på loppis idag och hittade en hemmasydd vuxenkjol i fantastiskt härlig manchester för en femma, så den fick följa med hem och bli fina bebisbyxor istället, jag gjorde t.o.m. en bakficka, tyckte att det behövdes och så var det lite kul att prova det också, första gången ever.

Bild
Användarens profilbild
Av kasebana
Kristina skrev:Jag var på loppis idag och hittade en hemmasydd vuxenkjol i fantastiskt härlig manchester för en femma, så den fick följa med hem och bli fina bebisbyxor istället, jag gjorde t.o.m. en bakficka, tyckte att det behövdes och så var det lite kul att prova det också, första gången ever.

Bild
Fina byxor, och kul med tygfynd!
Användarens profilbild
Av Kristina
kasebana skrev:Fina byxor, och kul med tygfynd!
Tack! :)
SCSI skrev:Ljuvligt tyg!! (fast jag hade velat ha en kjol i det, så jag hade aldrig haft hjärta att slakta den)
Kjolen var i storlek XXS typ och det är definitivt inte jag och kommer aldrig att bli heller, så det var liksom kört ändå.. :p
Av Marine78
Du kan absolut tvätta singeljerseyn med lycra i 60 grader. Jag tvättar alla mina trosor som är hemsydda i 60 grader och de håller sig lika fina fortfarande som från start. Det är som sagt lycran som är känslig, men lycra skall tåla bort emot 100 grader innan den påverkas. Torktumling är värre för lycratrådarna i så fall, men jag torktumlar nästan alla underkläder och märker inte av att de blir förstörda.
Dessutom så kräver oftast även lycratygerna en första tvätt i 60 grader för att fixera färgerna ordentligt. Tyvärr tar leverantörerna till lite för stora säkerhetsmariginaler ibland ;-)
kasebana skrev:Det var trosor jag hade tänkt sy. Kan man tvätta single jerseyn i 60 grader, fast det står 40 grader? Det känns inte som att det skulle bli rent i 40 grader.
Av Marine78
Kanonläckra byxor. Tyget var helt underbart, verkligen ett fynd!
Kristina skrev:Jag var på loppis idag och hittade en hemmasydd vuxenkjol i fantastiskt härlig manchester för en femma, så den fick följa med hem och bli fina bebisbyxor istället, jag gjorde t.o.m. en bakficka, tyckte att det behövdes och så var det lite kul att prova det också, första gången ever.

Bild
Jag har sytt en tröja :vågen:
Det är ju jättefånigt, men jag har varit så skraj för att kanta halsringningar. Alla tröjprojekt jag påbörjat tidigare har blivit liggande utan mudd i halsen. Nu hittade jag ett dyrt tyg jag jättegärna vill köpa och bestämde att jag inte får köpa det förrän jag sytt en tröja :this: Och nu är det gjort. Enkelt var det och bra blev det. Fast det var tur att jag bestämde mig för att sy en pyjamaströja till stora A som första projekt. För man ska inte dricka vin och försöka mönsterpassa :lol: Då kan det hända att man tänker fel. Och sen kan det också hända att man inte noterar att mönstret i fråga ska sys med mudd längst ner så man glömmer förlänga den. Och när man sen klipper mudden kan det hända att man glömmer att mönsterpassa den med framsidan på tröjan :hellu:
Jag är iaf sjukt nöjd med mig själv. Jag hoppas passformen blir bra. Två par brallor och två gräsligt fula bibs har jag också sytt idag. Och lagat fyra par jeans och sytt små fina applikationer på ett par trasiga tights.
Nu är tröjan provad och passformen var inte helt bra. Lite för vid i kroppen, och ffa för bred på axeln. Jag måste hitta nåt bra tyg att testa justeringarna i. Jag tänker att pyjamaser är bra för ändamålet, det gör ju inget om en pyjamaströja är ful, liksom.

Nu har jag sytt med isydd ärm, för jag tycker det är snyggt. Men det kanske är lättare att få till en bra passform på en tröja med raglan? De får man ju iaf inte sjået med att få till perfekt bredd på axeln. Och det är kanske lättare att ha lite växmån utan att det blir bylsigt?
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag försöker också lära mig sy tröjor... Och jag tycker att det är jättesvårt att få till halsringningen snyggt. Får man inte se bild på ditt alster? :D
Scilla skrev:Jag försöker också lära mig sy tröjor... Och jag tycker att det är jättesvårt att få till halsringningen snyggt. Får man inte se bild på ditt alster? :D
Det kan man få. Generellt brukar ju sägas att man ska göra kantbandet/mudden 3/4 av halsringningen. Jag vet inte om det stämde med min tröja. I boken jag tog mönster ifrån (Åsa Lennartssons "Sy kläder av mjuka tyger") stod det att man skulle göra mudden 3 cm kortare än ringningen, vilket jag gjorde och det blev bra.
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?