Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Låååååååååååååååååång TS men jag blev så glad när jag sökte på fritext "bärsjal" och "bärsele" så jag dumpar allt, inte bara som länkar - efts det blir så mkt text att skumma då...

Nu är det ju lite "faktafel" här och där men andemeningen är positiv till att bära sitt barn nära och att ta till det som en viktig sak att göra när andra saker krånglar. Ingen rädsla för s k "övertrygghet" här inte.

Ngn med lite mer auktoritet och ork (just nu) kanske kan hjälpa dem lite med uppdateringar/kompletteringar? :-) Fler bilder på fler bärdon (de har två bilder nu, se nedan) o s v.

Bild Bild

http://www.growingpeople.se/templates/P ... anguage=EN

Bär ditt barn nära hjärtat!

Att bära sin baby i bärsele eller bärsjal ger både kroppskontakt och ro. Din baby kan sitta i sele eller sjal redan som nyfödd men kom ihåg att huvudet behöver stöd.

Det har en lugnande inverkan på en orolig baby att bli buren i bärsele eller sjal, men alla barn tycker inte om det. Därför kan det vara klokt att testa innan man köper en.

Bärsele
Då du bär barnet i sele ska barnets ansikte vara vänt mot föräldern och i brösthöjd. Välj en sele där barnet sitter bredbent i grodställning vilket är den anatomiskt riktiga positionen för små barn. Börja med att bära ditt barn korta stunder, fem-tio minuter är lagom och öka efterhand.

En bra bärsele avlastar ryggen och ger fria händer. Bärselen ska vara snabb och enkel att ta på. Breda vadderade axelband hjälper dig att lägga tyngden jämnt över ryggen för att inte en felbelastning ska ske. Hela framdelen bör gå att ta av för att göra det möjligt för dig att ta ut ditt sovande barn ur bärselen utan att väcka det.

Bärselen ska ge huvudstöd åt det lilla barnet. Ett nackstöd ska gå att ta av eller vika ner. När barnet blir lite äldre och nacken är starkare kan barnet bäras framåtvänt.

Placera barnet högt upp, då sitter barnet stadigt och det blir mindre jobbigt för ryggen. En bra tumregel är att sätta barnet så högt upp att du kan pussa barnets huvud. Då barnet blir äldre och du bär på ryggen ska den lille kunna kika över axeln på den som bär.

Bärsjal
En bärsjal som sitter rätt ger en bra avlastning tack vare det breda tyget som avlastar över axlarna, skuldrorna, korsryggen och höftpartiet. Det finns många olika typer av bärsjalar och alla kan användas för nyfödda eller för tidigt födda barn. De flesta kan användas ända tills du inte behöver bära längre. Sjalen bör vara av stadigt bomullstyg och 0,70 x 4,5 - 5,5 meter.

Det finns sjalar att köpa:

Långa trikåsjalar, för barn under 10 kg
Långa vävda bärsjalar, om du har ett tungt barn eller har problem med ryggen.
Korta knytbara sjalar, för att bära barnet upp till en halvtimme
Ringsjalar, fungerar ungefär som de korta knytbara sjalarna.

Tänk på!
Var försiktig då du bär ditt barn i sele eller sjal när du lagar mat eller sysslar med varma eller vassa saker!

http://www.growingpeople.se/templates/E ... anguage=EN

"Annan fråga, Eftersom jag har två barn tycker jag att det är så praktiskt att bära min lilla tjej i bärsele, men på BVC tycker de att hon ska ligga ivagn för värmens skull. Är lite rådvill. Klär henne såklart adekvat och hon sitter innanför min jacka/kappa."

"Vad gäller bärsele förstår jag inte alls hur de tänker på BVC. Har din lilla flicka på sig så hon känns "lagom" varm kan inget vara skönare än att få sitta i en sele. Håller med om att det är ett mycket praktiskt sätt att bära barn på."

Lyfta och bära sitt barn

Nyfödda barn vill känna trygghet. Det tunga huvudet behöver till en början stöd. När du håller ditt barn på rätt sätt får han eller hon detta stöd och känner sig trygg.

Ett annat sätt är att sätta sitt barn i en bärsele eller sjal. Då kan du bära ditt barn på ryggen, höften eller magen. I en sele eller sjal är ditt barn nära din kropp på ett sätt som påminner om tiden före födelsen. Att bära sitt barn på detta sätt är framför allt praktiskt, man kan ta med sig sitt barn dit man inte kan komma med barnvagn.

Ditt barn kan sitta i bärsele eller sjal redan från början men behöver ordentligt stöd för huvudet. Börja med korta stunder för att vänja både dig själv och ditt barn vid bärselen. Många tror att man får ont i rygg eller axlar när man bär barnet. Detta beror i så fall på att man bär barnet fel.

Infektion och feber

<klipp>

En snuva i denna tidiga ålder kan vara jobbig för barnet, näsan blir igentäppt och barnet får svårt att andas, suga och få mat i sig. En del barn blir irriterade när de inte kan ha nappen i munnen och får därför svårt att sova. Låt ditt barn sova med högläge, lägg en eller två telefonkataloger under sängens huvudända. Under dagtid låter du barnet sitta i bärsele.

http://www.growingpeople.se/upload/bild ... ng_150.jpg

Sova på rygg och leka på mage (om platt skalle, vänd barnet, plötslig spädbarnsdöd)

Låt ditt barn ligga på magen och leka! Råd till föräldrar:

Bär ditt barn i bärsele på magen om barnet är under fyra månader och i en bärsele på ryggen om barnet är äldre.

Tremånaderskolik

"Ha barnet i upprätt ställning, ha kroppskontakt med ditt barn, till exempel i bärsele. "

http://www.growingpeople.se/templates/E ... anguage=EN

Blir orolig av för mycket människor

Hej!

Jag undrar varför våran dotter på 7 veckor blr orolig på kvällarna? Speciellt om det är mycket folk runt omkring. Eftersom vi vet detta så blir det alltid tidiga kvällar för mig. Kompisar till oss pratar om hur smidigt det är när barnen är i den här åldern - man kan ha med dem överallt och att dom kan somna hr som helst o.s.v. Men vi kan inte det. Är det vårat fel för att vi kanske har haft för mycket för oss sen hon kom? /Mamma

Experten svarar:

Hej!

Så skönt att höra att du är så lyhörd för er dotter.

Nej det är inte ert fel att din dotter inte trivs utan blir orolig när det är mycket folk kring henne. Barn är olika, en del barn är mer känsliga än andra. De flesta barn i denna ålder vill vara i lugn och ro. Man brukar rekommendera familjer att ta det lugn de första månaderna för att ge barnet en så lugn och harmonisk start som möjligt.

När ni är borta eller har andra människor hemma har du då försökt att ha henne nära dig, i till exempel bärsele, så att hon känner din närhet, vilket ger henne trygghet så att hon inte blir orolig.

Motorik och reflexer

http://www.growingpeople.se/upload/bild ... 30_250.jpg

Motorik och reflexer
När barnet ligger på rygg kan det vända sig mot ena eller andra sidan.

Vid två månaders ålder börjar det kunna hålla upp huvudet några sekunder. Försök att sätta barnet i bärsele eller bärsjal, men var lyhörd för hur barnet reagerar.

Det första mötet

Det är dags för ditt livs resa - resan för att möta ditt barn. Ni ska mötas för första gången och bli en familj.

Tips på saker att förbereda sig med:

Bärsele eller vagn

Vara vaken

Försök hålla en varm inomhustemperatur kring 18-20 grader där ditt barn vistas mycket i vaket tillstånd.

Att bli omkringburen är det roligaste en liten baby vet, att få titta och lyssna på allt är spännande.

Förutom att bära ditt barn i bärsele eller bärsjal kan du använda en bärstol. Ditt barn bör vara så stort att hon kan sitta själv. En bärstol ska väga lite, ha ett slittåligt tyg och vara stabil. Den får inte ha långa snoddar eller band någonstans. Läs vidare om testresultat i Råd & Rön nr 1 januari 2004.

Senast redigerad av zink den tor maj 15, 2008 01:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zink
"Vad är GrowingPeople?"

Tja, en sajt bland många andra men den som många fått tips om från MVC och BVC. Fast det är ett skumt namn på en "sådan" lite mer formell sajt tycker jag?

Själv brukar jag htta en hel del matnyttigheter där, allt från recept på trolldeg, färg och konsistens på bajs, grubblerier om tweenies... Det är en skön blandning som går en bit upp i åldrarna, inte bara småbarn. Och inte lika kommersiell som många andra men som alltid får man ta saker med en nypa salt (förutom trolldegen då där det ska vara mkt salt.)

Och i andra trådar på SB kan man läsa om skumma mat- & sömnrekommendationer där men som sagt andemeningen om att bära nära var positiv!

Den som står bakom ursprungligen är den som skrivit den där gröna tjocka barnläkarboken.

Så här skriver de själva:

Välkommen till growingpeople.se Kunskapskällan om barn som växer

Läkare, barnsjuksköterskor, barnmorskor, psykologer, pedagoger och kulturpersonligheter ger dig professionella svar i sina artiklar. Growingpeople.se är det självklara valet på Sveriges barnkliniker, mödravårds- och barnavårdscentraler.

Webbplatsens målgrupp är blivande föräldrar och föräldrar till barn mellan 0 och 18 år.

Informationens omfattning och djup gör att den även är en hjälp för studerande och för dem som arbetar med barn och ungdom inom förskola, skola, hälsovård och sjukvård. Den är ett värdefullt hjälpmedel och stöd i mötet mellan föräldrar och professionen.

Helhet, trygghet och kvalitet

Helhet
Vi ser barnet ur ett helhetsperspektiv: barndom, uppväxt, utbildning, hälsa och sjukvård. Detta betonas i FN:s konvention om barnets rättigheter som vi har som grund för vår verksamhet.

Trygghet
Kunskap ger trygghet growingpeople.se ger råd, stöd och inspiration i vardagen.

Kvalitet
GrowingPeople samarbetar med ett drygt hundratal författare. Många har lång yrkesmässig erfarenhet och är ledande i landet inom sina respektive områden och det ämne som de skriver om.

Författarna är verksamma ute "på fältet", i daglig kontakt med föräldrar, barn och ungdomar, väl orienterade om nutidens problemställningar. Texterna är opartiska. De faktagranskas och språkredigeras innan de publiceras, så att de uppfyller våra högt ställda innehållsmässiga, etiska, språkliga och pedagogiska krav. Så långt möjligt är fakta och råd evidensbaserade. Stor vikt läggs vid att texterna ska vara läsvänliga och pedagogiska. Texterna uppdateras årligen, vilket innebär att informationen följer utvecklingen inom respektive område. Länkar från growingpeople.se till andra webbplatser är granskade och utvalda av redaktionen.

Redaktionen

Tor Lindberg, chefredaktör och medicinskt ansvarig, barnläkare och professor em.

Ingela Nordmark Lindberg, redaktionschef, förskollärare och lekterapeut.

Marina Nilsson, journalist

Helen Holmberg, bildredaktör

Agneta Edwards, litteraturpedagog
Karin Ekelund, barnmorska
Ylva Ellneby, förskollärare, talpedagog och seciallärare
Bengt Grandelius, psykolog
Lars Grennert, f.d mödrahälsovårdsöverläkare och docent
Lars H Gustafsson, barnläkare och docent
Irene Jakobsson, barnläkare och docent
Britt.Marie Ygge, barnsjuksköterska
Anders Åberg, f.d mödrahälsoöverläkare och docent

.. och ett hundratal författare.
Orkar inte läsa igenom allt nu såhär innan frukost, vill bara kommentera det här:
cinclus skrev:

Det har en lugnande inverkan på en orolig baby att bli buren i bärsele eller sjal, men alla barn tycker inte om det. Därför kan det vara klokt att testa innan man köper en.
Det är ju aldrig någon vad jag vet som rekomenderar att man ska prova vagnen innan man köper den med motiveringen att "alla barn gillar inte att ligga i vagn", utan vagn ska man beställa flera veckor innan förlossningen till och med :?

Vagn ska barnet lära sig och vänja sig vid att åka (förutom de som gillar det på en gång, min M gjorde det inte) medan sjal/sele ska man testa innan man köper ifall att barnet inte gillar den :Hahaa: :roll:
mari_tres skrev:Orkar inte läsa igenom allt nu såhär innan frukost, vill bara kommentera det här:
cinclus skrev:

Det är ju aldrig någon vad jag vet som rekomenderar att man ska prova vagnen innan man köper den med motiveringen att "alla barn gillar inte att ligga i vagn", utan vagn ska man beställa flera veckor innan förlossningen till och med :?

Vagn ska barnet lära sig och vänja sig vid att åka (förutom de som gillar det på en gång, min M gjorde det inte) medan sjal/sele ska man testa innan man köper ifall att barnet inte gillar den :Hahaa: :roll:
Precis, och eftersom de flesta bäbisar nog tycker det känns konstigt att bli uppknuten av en helt ovan förälder som aldrig har använt bärsjal förut eller knappt sett det så blir det nog många som dissar sjal om de följer det rådet. "Det var svårt att få det rätt och bäbisen blev inte omedelbart stormförtjust - alltså är det inget för oss."

Men det är trevligt att de är positiva till bärande.
Veronikak skrev:
mari_tres skrev:Orkar inte läsa igenom allt nu såhär innan frukost, vill bara kommentera det här:
cinclus skrev:

Precis, och eftersom de flesta bäbisar nog tycker det känns konstigt att bli uppknuten av en helt ovan förälder som aldrig har använt bärsjal förut eller knappt sett det så blir det nog många som dissar sjal om de följer det rådet. "Det var svårt att få det rätt och bäbisen blev inte omedelbart stormförtjust - alltså är det inget för oss."

Men det är trevligt att de är positiva till bärande.
Jo, att det är en öppen dörr liksom :-)

Instämmer ang att de förutsätts gilla vagn. Debatten i vissa afrikanska länder lär vara den motsatta... (Ngn som har koll på detta förresten? Har inte djupkollat.)

Gillade det sista dock, om vad man ska förbereda sig med (skaffa), där det står "Bärsele eller vagn". Alltså att man kan skippa vagnen ;-)

Fast ärligt talat så blandar vi som de flesta här friskt vagn, sjal och sele. Och nu fötter också... Skulle jag bott i en riktig storstad skulle jag dock inte ha kört en så pass stor vagn som den första vi hade! Men det är en bra traktor på grusväg. Tveklöst bäst bäst både vid shopping och i terräng är dock att bära!
Fast nu har de på sidan "Bärsele" bara en BabyBjörn och på "Bärsjal" en ja vad är det egentligen, man er inget av sjalen...? Visst har GP lottat ut BB och haft chat om den o s v. De är ju reklamfinansierade typ...?
cocco skrev:Fast de skriver att de ska vara en bärsele som tillåter barnet att vara i grodposition alltså inte en babybjörn.
Apropå det - hur är det med ngn väldans ny variant av BB och det? Har för mig att en sådan kommit rentav? :hmm:
zink skrev:
cocco skrev:Fast de skriver att de ska vara en bärsele som tillåter barnet att vara i grodposition alltså inte en babybjörn.
Apropå det - hur är det med ngn väldans ny variant av BB och det? Har för mig att en sådan kommit rentav? :hmm:
Jodå det finns en ny variant. Den går att variera så att barnet kan sitta inåtvänt med grodposition och utåtvänt med hängande ben. Den har även höftbälte och går garanterat att ha på ryggen även om bb inte rekommenderar det själva
http://www.babybjorn.se/produkter/barse ... t-carrier/

Tycker ändå sitsen är i smalaste laget men klart bättre än deras andra selar :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?