Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

FrokenG skrev:Nästa måndag ska vi till BVC igen och visa sjal och sele. Detta är nog femte eller sjätte gången på ett halvår :tumup: Men sist kände vi att det va svårt att nå fram till de som satt där, så vi tänkte presentera det på ett annat sätt denna gången: praktiska fördelar!

Med det menar jag tex kunna fika vart man vill, slippa vagn på IKEA, skona ryggen och ev minska skrik vid kolik.

Jag vill försöka undvika ord som anknytning och ergonomi för att "gömma undan" den där kuf-känslan som jag tror många får och få dem att känna att "det där verkar ju smidigt som tusan".

Så - vilka är era bästa praktiska fördelar med att bära?
Tror du tänker rätt, fast du måste ju ändå nämna att det är bra för anknytning och ergonomiskt. Men fokusera på det praktiska låter klokt.
Håller med om alla praktiska fördelar.
Tycker även man kan poängtera att ett bärverktyg kompletterar vagn fint! Det handlar ju inte om antingen eller :tumup:

Gå i skogen, åka spårvagn/buss, amma på vägen när man har bråttom är mina favoritfördelar. Slippa ta m vagn i bilbagaget, gå på lekplats m större syskon.
Räcker det inte med att det är mysigt :hmm: Min 3-månaders ler stort när han ser att jag förbereder sjalen, det är värt rätt mycket också!

En praktisk fördel för mig är att jag slipper bära bebis i famnen, vilket sparar mina axlar nu när han vuxit så snabbt.
Sen är det rätt praktiskt att ha en nöjd unge i sjalen istället för en missnöjd unge i babysitter eller på filten eller i vagnen när man ska göra något som kräver fria händer.
FruFrid skrev:Gå i vilka affärer man vill/ på vilka fik man vill utan att vara begränsad av vagn.
Alltid komma med stadsbussen, även om det redan är två barnvagnar på.
Inga problem att ta sig fram på stigar, tex i skogen.
Ta sig fram i snö när de inte plogat gångbanan.
Gäller väl bara SL (dvs Stockholm)?

Med ringsjal:
Små snabba ärenden i olika affärer där man kör bil emellan. Oslagbart!
Barnet vill bli buret när man lagar mat, då kör man på höften.
Vet inte om det har skrivits innan men när barnet blir så stort att de börjar klättra ur sitsen i kundvagnen och man får gå och hålla fast barnet för att det inte ska trilla ner är det helt perfekt att sätta det i sjal/mt/sele och fortsätta handla utan att behöva bekymra sig om att barnet ska skada sig.
Det viktigaste de första månaderna tycker jag var att man kan mysa med barnet HELA tiden istället för att låta det ligga ensamt i vagnen. Men hur man säger det på ett fint sätt...?

Kan ju bära barnet i sjalen hela dagen när de är små utan några som helst problem. Och då grinar inte barnet mer än när det är hungrigt.
mammatillE skrev:
FrokenG skrev:Nästa måndag ska vi till BVC igen och visa sjal och sele. Detta är nog femte eller sjätte gången på ett halvår :tumup: Men sist kände vi att det va svårt att nå fram till de som satt där, så vi tänkte presentera det på ett annat sätt denna gången: praktiska fördelar!

Med det menar jag tex kunna fika vart man vill, slippa vagn på IKEA, skona ryggen och ev minska skrik vid kolik.

Jag vill försöka undvika ord som anknytning och ergonomi för att "gömma undan" den där kuf-känslan som jag tror många får och få dem att känna att "det där verkar ju smidigt som tusan".

Så - vilka är era bästa praktiska fördelar med att bära?
Tror du tänker rätt, fast du måste ju ändå nämna att det är bra för anknytning och ergonomiskt. Men fokusera på det praktiska låter klokt.
Ja, fast denna gången ska jag nog bara säga det sådär att "å förresten" i slutet på träffen. Jag tror ju att om man nu snöat in lite på anknytning så bär man redan. Jag vill försöka få upp ögonen på "de andra" också. Å just ordet anknytning tror jag är ganska laddat med olika värderingar och fördomar.
Sofie skrev:Håller med om alla praktiska fördelar.
Tycker även man kan poängtera att ett bärverktyg kompletterar vagn fint! Det handlar ju inte om antingen eller :tumup:
Toppen! Detta ska upp först på dagordningen :tumup:
Användarens profilbild
Av keah
Om det finns några latmaskar av min kaliber :oops: med på träffen kanske de blir övertygade av argumentet att man (om bebisen går med på det) kan söva riktigt bra i sjal och slipper alltså traska ut med vagnen om det pissregnar/höststormar/man inte har någon lust att gå ut.
Användarens profilbild
Av SCSI
mammatillE skrev:Man kan köra in ved med barnet på ryggen och hela tiden ha koll på barnet! Köra vagn och skottkärra känns svårt.. :lol:

När man tröttnar på att bebisen tar alla förbjudna saker kan man sätta den på ryggen. Där sitter den fast och kan inte nå så mycket saker. :oops: :roll:

Burna barn skriker mindre både dag och natt. Det är ju en grymt bra sak. Barnskrik är ju rätt trist.
Min bläckfisksunge når allt saker ändå han! När jag plockade körsbär i somras fick jag fiska ut flera blad ur munnen på honom där bak, och butiker hugger han tag i kläder man går förbi... det gäller att tänka på att röra sig med bäbismarginal hela tiden. :fnissa:
SCSI skrev:
mammatillE skrev:Man kan köra in ved med barnet på ryggen och hela tiden ha koll på barnet! Köra vagn och skottkärra känns svårt.. :lol:

När man tröttnar på att bebisen tar alla förbjudna saker kan man sätta den på ryggen. Där sitter den fast och kan inte nå så mycket saker. :oops: :roll:

Burna barn skriker mindre både dag och natt. Det är ju en grymt bra sak. Barnskrik är ju rätt trist.
Min bläckfisksunge når allt saker ändå han! När jag plockade körsbär i somras fick jag fiska ut flera blad ur munnen på honom där bak, och butiker hugger han tag i kläder man går förbi... det gäller att tänka på att röra sig med bäbismarginal hela tiden. :fnissa:
Ha ha ha! Jag kollar också alltid sonen händer innan vi går ut från en butik :Hahaa:
Användarens profilbild
Av HPe
SCSI skrev:

Ja! Jag hörde en misstänkt klirrade bakom mej när vi råkade passera glasavdelningen i en 2nd hand butik.... !!
Användarens profilbild
Av HPe
HPe skrev:
SCSI skrev:

Ja! Jag hörde en misstänkt klirrade bakom mej när vi råkade passera glasavdelningen i en 2nd hand butik.... !!
...ha,ha, och detta kan du ju då låta bli att nämna..... :wink: :Hahaa:
moggleif skrev:
FruFrid skrev:Gå i vilka affärer man vill/ på vilka fik man vill utan att vara begränsad av vagn.
Alltid komma med stadsbussen, även om det redan är två barnvagnar på.
Inga problem att ta sig fram på stigar, tex i skogen.
Ta sig fram i snö när de inte plogat gångbanan.
Gäller väl bara SL (dvs Stockholm)?

Med ringsjal:
Små snabba ärenden i olika affärer där man kör bil emellan. Oslagbart!
Barnet vill bli buret när man lagar mat, då kör man på höften.
Vad är det som bara gäller i Stockholm? Bussen?

Jag har aldrig åkt buss där så jag vet inte hur det funkar men här i Örebro är det rätt drygt att inte komma med bussen utan få vänta 30-40 minuter på nästa bara för att det inte finns plats för vagnen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?