Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Ms Morrison skrev:
glis skrev:
Ms Morrison skrev:Nån som har en coverpro från Janome? Jag har det och när jag ska sy ovanpå en söm som är overlockad i tex ett par velourbyxor så blir det inte alls bra, vissa stygn hoppas över och blir allmänt fult.:gaah: 8)
Några tips? Vi lken inställning har ni. Nån tuturial som ni kan tipsa om?
Min heter Elna men är samma sak, jag vill också veta!
Vi får hoppas att Marine kikar in här snart :app: Såhär kan vi ju inte ha det
:iagree: Ingen sömnad utan Marine!
Användarens profilbild
Av glis
glis skrev:
Ms Morrison skrev:
glis skrev:
Ms Morrison skrev:Nån som har en coverpro från Janome? Jag har det och när jag ska sy ovanpå en söm som är overlockad i tex ett par velourbyxor så blir det inte alls bra, vissa stygn hoppas över och blir allmänt fult.:gaah: 8)
Några tips? Vi lken inställning har ni. Nån tuturial som ni kan tipsa om?
Min heter Elna men är samma sak, jag vill också veta!
Vi får hoppas att Marine kikar in här snart :app: Såhär kan vi ju inte ha det
:iagree: Ingen sömnad utan Marine!
Jag tänkte att vi kan hålla våran frustration utanför den här trevliga tråden och istället ösa galla, och helst tips här: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=193388
Användarens profilbild
Av SCSI
Den är klaaaaaaar!! (eller ja, ska fixa knäppningen av huvudstödet bara)
Bild

Jag har burit i flera timmar idag utan att ha mer ont än vad jag skulle haft med sjal (lite ont i svanken och känner av fogarna typ). Hurra vad jag är bra!
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag sydde den egentligen åt sambon (som sagt att han väl får "provbära den nån dag". Bah!) så jag hoppas den funkar lika bra på honom - jag har måttat mot honom flera ggr under sömnadens gång, och sen försökt kompromissa lite så att den passar på mig med. Micke är bra mkt större än mig liksom ... höftbältet är i största laget för mig, så jag ska flytta bak fästet på remmen lite.

Det framgår inte så tydligt på bilden, men tittar man noga kan man notera det fantastiskt MANLIGA tyget i panelen. :fnissa:
Jag har också börjat hitta tillbaka till sömnadspeppen! :vågen:
Ikväll har jag sytt en mössa. Och frågar mig varför jag inte gjort det tidigare? Det var ju supersnabbt och enkelt.
En fråga bara - jag sydde den på overlocken, men skulle vilja ha mindre skarpa "hörn" där man syr ihop insnitten, om ni förstår hur jag menar. Jag är inte bra på finlir med overlocken, är det enklare att sy på vanlig maskin? Kan man sy med vanlig raksöm? Eller är det risk att sömmen spricker? Det känns ju inte som att en mössa töjs så mycket i toppen.

Och så en mindre rolig sak. Jag får inte till en snygg söm med min overlock :hmm: Tråden i vänstra nålen är för lös, så att stygnen syns från rätsidan när man drar isär de hopsydda styckena. Men hur jag än pillar med trådspänningen får jag inte till det :hopmad: Någon som känner igen? Jag upplevde inte det problemet tidigare. Nu har maskinerna stått orörda ganska länge. Kan det vara dags att byta nålar?
Det är en Janome 644D ifall det är av betydelse.
Användarens profilbild
Av glis
Jag hade valt overlocken till toppen på mössan i alla fall, jag tänker att det är ganska stor risk att man drar för mycket och får det buckligt vilket jag tror är lika osnyggt som fyrkantiga hörn. Om du ändå vill sy på vanlig maskin så sy med smal, kort sicksack så är risken att dra sönder sömmen liten.

Ang. För lös trådspänning så hade jag samma problem med min förra OL och lämnade in den på service. Min lokala symaskinhjältinna (Pfaffbutiken i Jönköping) sa att det bara var en tråd som fastnat mellan spänningsskivorna. Nu vet jag inte säkert att hon lagade den för jag bytte in den mot min nuvarande Bernina istället :heart:
glis skrev:Jag hade valt overlocken till toppen på mössan i alla fall, jag tänker att det är ganska stor risk att man drar för mycket och får det buckligt vilket jag tror är lika osnyggt som fyrkantiga hörn. Om du ändå vill sy på vanlig maskin så sy med smal, kort sicksack så är risken att dra sönder sömmen liten.

Ang. För lös trådspänning så hade jag samma problem med min förra OL och lämnade in den på service. Min lokala symaskinhjältinna (Pfaffbutiken i Jönköping) sa att det bara var en tråd som fastnat mellan spänningsskivorna. Nu vet jag inte säkert att hon lagade den för jag bytte in den mot min nuvarande Bernina istället :heart:
Jag ska kolla det. Det har ju inte varit så tidigare, så jag hoppas att det är så enkelt.
Barnens nya mössor :D

Bild

Jag utgick från Att sy en geckos beskrivning när jag sydde dem. När jag googlade hittade jag en guide till hur man ritar ett annat typ av mönster, där man inte klipper insnitten direkt i mössan utan gör ett "spetsigt" mönster på en gång. Någon som sytt båda varianterna? Vad blir snyggast?
Har ni förresten sett att Ohlssons fått in det klassiska klövermönstret i olika färger? Jag funderar på att sy påslakan till Helge av det, men vet inte vilken färg. Alla färger var tyvärr inte fina i verkligheten, den gula och den orangea var fula. Annars hade gult varit en given färg. Jag hoppas den kommer som trikå också :app:
Av Marine78
Jag tycker bäst om den varianten du redan har sytt ;-), men det är jag det. Insnitten ger toppen lite mera stadga än vad toppen får i en mössa där spetsen finns från början.

Och gällande dina overlockproblem så kan det som sagt mycket väl vara en tråd eller ludd som fastnat mellan trådspänningsbrickorna och gör att de inte kan knipa åt ordentligt ikring tråden. Prova att sänk ner pressarfoten och ställ in maskinens trådspänning för båda nåltrådarna med samma trådspänning. Går det aldeles för lätt att dra upp den nåltråden som felar så är det troligen något skräp emellan. Tandtråd brukar kunna lösa det hela, eller att föra in en liten bit tyg och dra fram och tillbaka. Hoppas det löser sig.
Knyttet & K skrev:Barnens nya mössor :D

Bild

Jag utgick från Att sy en geckos beskrivning när jag sydde dem. När jag googlade hittade jag en guide till hur man ritar ett annat typ av mönster, där man inte klipper insnitten direkt i mössan utan gör ett "spetsigt" mönster på en gång. Någon som sytt båda varianterna? Vad blir snyggast?
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?