Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag hoppas få många tips om detta, ös på!

Mitt första: Använd rätt nålar. Stretchnålar till trikå och EL nålar skall det vara.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
glis skrev:Jag hoppas få många tips om detta, ös på!

Mitt första: Använd rätt nålar. Stretchnålar till trikå och EL nålar skall det vara.
Ja, hur skall det gå ihop. Har just hittat ett HÅL i tyget efter att ha använt en EL-nål i jersey. :( Vågar man använda stretchnålar, eller blir det hoppstygn? Varför finns det inte stretch-EL-nålar? Eller gör det det?
Användarens profilbild
Av glis
Humleblomstern skrev:
glis skrev:Jag hoppas få många tips om detta, ös på!

Ja, hur skall det gå ihop. Har just hittat ett HÅL i tyget efter att ha använt en EL-nål i jersey. :( Vågar man använda stretchnålar, eller blir det hoppstygn? Varför finns det inte stretch-EL-nålar? Eller gör det det?
Jodå, Bibbi har :vågen: och efter att jag satte i dem har jag fått färre hoppstygn. Sedan tycker jag att det verkar funka bättre att köra på lite, inte sy för försiktigt. Det verkar som om det är bättre att sy en bit och sedan stanna. Lurigt, för med min förra OL var det tvärt om. Den nya OL:en klarar allt!
Användarens profilbild
Av glis
Humleblomstern skrev:Nä är det sant! Då måste jag beställa genast. Jag upplever också att det är bättre att köra på lite fortare, man behöver vara lite självsäker när man kör CoverPro!
Och det är ju lätt :roll:
Bibbi har öppnat webbshop typ idag så man kan vara med i ett lotteri om man beställer snabbt.
Av Jinxan
glis skrev:
Humleblomstern skrev:Nä är det sant! Då måste jag beställa genast. Jag upplever också att det är bättre att köra på lite fortare, man behöver vara lite självsäker när man kör CoverPro!
Bibbi har öppnat webbshop typ idag så man kan vara med i ett lotteri om man beställer snabbt.
Nu glömde du något! Länken tack!
Användarens profilbild
Av glis
Jinxan skrev:
glis skrev:
Javisstja!
http://www.bibbistextil.se/webbshop-2549241
Av Jinxan
glis skrev:
Jinxan skrev:
glis skrev:
Javisstja!
http://www.bibbistextil.se/webbshop-2549241
Tackar!
Nu har jag dock glömt vad det är jag alltid funderat på att beställa från henne, men inte gjort tidigare :hmm:
Användarens profilbild
Av glis
Jag har börjat sy med bandkantaren och utgått mycket från Kokalals beskrivning. Det blir OK.

http://kokalal.blogspot.com/2009/12/att ... anome.html

Har sedan pressat Marine78 på info i hennes tråd med tjusiga bebiskläder, citerar:

"Nej, jag bandkantar oftare med strechjersey än med muddväv och kör ju trevikt kantband i stället för fyrvikt (kantar aldrig med fyrvikt numera). Vid bandkantning är det alltid max stygnlängd: 4 som gäller, 4-4-0-3 (använder ju inte nålen längst till höger när jag syr kantband) på trådspänning, pressarfotstryck står ständigt på 10-12 mm, och diffen oftast på 1,0, men det beror lite på hur strechigt tyget är också och om det är innerkurva, raksträcka eller ytterkurva jag bandkantar. T ex en halsringning brukar jag öka diffen till 1,25-1,5 då kantningen annars gärna "viker ut sig" och inte drar ihop sig tillräckligt. Inställningarna ovan använder jag oftast även när jag bandkantar med muddväv (fast då står nog diffen alltid på 1,0) men jag tror att jag egentligen borde laborera mer med pressarfotstrycket då eftersom stygnlängden tenderar att bli kortare trots att den står inställd på 4."

Med Marines tips ser det väldigt bra ut på provlappen. Skall bara lägga kisen så skall vi se hur det går i skarpt läge...
Av petwol
Hoppas jag inte snor ts tråd men jag har lite funderingar eftersom jag är helt nybörjare på CPn.

På många bloggar ser jag att tex på raglantröjor att sömmen är synlig eller vad man ska säga. Sydd i en avvikande färg för snyggast resultat. Hur gör man en sådan söm? Gör man helt enkelt så att man syr ihop plagget på vanligt sätt med Overlocken och sedan på avigan med CPn så att sömmens avigsiga kommer fram på plagget? Eller finns det fler sömmar på Cpn är jag förstått :hmm:
Av petwol
glis skrev:Så tror jag att man gör.
Men för att få det snyggast borde man väl då köra med tre nålar eller? :hmm: Men jag upplever att sömmer inte blir lika elastisk då stämmer det? Eller är det bara en tillfällighet att min söm kändes stum :hmm:
Användarens profilbild
Av glis
petwol skrev:
glis skrev:Så tror jag att man gör.
Men för att få det snyggast borde man väl då köra med tre nålar eller? :hmm: Men jag upplever att sömmer inte blir lika elastisk då stämmer det? Eller är det bara en tillfällighet att min söm kändes stum :hmm:
Jag har inte provat själv, men jag tycker som du att man borde ha tre nålar rent teoretiskt. Gör det något om de sömmarna inte blir så elastiska?

Och ang "trådkapning" så var det precis detta jag hoppades på när jag startade tråden, att vi skulle kunna resonera om problem och lösa dem tillsammans! Mera, mera!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?