Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ponyo skrev:Jag åkte till landet med en sticning, men utan stickor. :fnissa:
Den var egentligen färdigstickad, men jag ska göra den lite längre i kroppen, därav stickmissen.
Men det är likabra, för jag hade migrän igår och måste vila axlarna.
lite som när jag härom eckan kom ihåg stickning for att jag skulle till kören efter jobbet, men fick inte med mig några noter. .....
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:
Den var egentligen färdigstickad, men jag ska göra den lite längre i kroppen, därav stickmissen.
lite som när jag härom eckan kom ihåg stickning for att jag skulle till kören efter jobbet, men fick inte med mig några noter. .....
Du kom ihåg det viktigaste. :lol:
Ponyo skrev:
Kaffemoster skrev:
Noter fanns ju att låna där! Dock utan mina anteckningar, men det funkade.

Nu i onsdags fick jag med mig noterna, men ingen stickning! Så jag gick till garnaffären i Solna C och köpte en uppsättning strumpstickor och garn :D.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
Kaffemoster skrev:
:iagree: :lol:
Enid skrev:Här är en annan kofta (i väntan på den garnet inte räckte till :wink: ) :

Bild
Jättefin! :love: Vad är det för mönster?
Användarens profilbild
Av MuuM
Sådär, Rock island färdig och blockad. Tyvärr blir den inte alls lika skir och fin som orginalet, men fin ändå. Ska försöka få en bild på den.

De två ändsstickade vantarna fick två nya mönsterrapporter i helgen. Nu är jag ovanför tumhålet! :vågen: De ska vara klara till jul, har jag bestämt.

En tröja till systerdottern är påbörjad, men vi får se om den funkar. Jag kör uppifrån och ner men ökar bara vartannat varv eftersom jag stickar fram och tillbaka och inte riktigt kan öka från avigan. Lika snyggt, i alla fall. Ponyo säger ju att man ska öka på varje varv på barntröjor :this: och mönsterslav som jag är måste jag ju lyssna på henne. Och känner mig lite konstig när jag bara ökar på vartannat varv. :blahblah:
Användarens profilbild
Av MuuM
Och så råkade jag ju köpa 250g av det där underbara karamell-garnet. Tydligen var det inte zauberball utan östergötlands ullspinneris karamell. Inte för att det gjorde något. Nu måste jag lära mig näverstickning och sticka baklänges!
Användarens profilbild
Av ellla
sofin skrev:Ehum.. :oops: vad betyder egentligen blocka?

Behöver väl lära mig det om jag ska bli stickproffs :P
Att man gör så att stickningen får den form man önskar.

Exempelvis kan man blöta plagget och sen låta det torka utspänt med nålar på typ madrassen. (just nu sover vi på 300 nålar och en sjal ) eller på en form.

Om man stickar spets vill man ju ofta att den ska bli skirare och luftigare.

Om man stickar olika delar som ska sys ihop är det ju viktigt att de är lika stora och då kan de behöva spännas ut till rätt storlek.

Man kan ånga lätt med strykjärnet eller ha en fuktig handduk och stryka försiktigt.
Av Enid
melon skrev:
Enid skrev:Här är en annan kofta (i väntan på den garnet inte räckte till :wink: ) :
Bild
Så fin! Vad ska du ha för knappar till?
Jag vet inte, alla knappar jag har hemma (som skulle passa till) är för tunga och liksom hänger ner hela knäppkanten. Den är ganska löst stickad och med ett väldigt lätt garn så det måste vara lätta knappar. Än så länge använder jag den utan knappar :lol: .
Senast redigerad av Enid den sön sep 25, 2011 23:39, redigerad totalt 1 gånger.
Av Enid
Ketronya skrev:

Bild

Jättefin! :love: Vad är det för mönster?
Den är inspirerad av Tantkoftast stickhäfte men v-ringningen testade jag mig fram till och ökningar/minskningar på ärmar och midja fick jag sticka om flera gånger för att få rätt passform.
Av Enid
ellla skrev:

Exempelvis kan man blöta plagget och sen låta det torka utspänt med nålar på typ madrassen. (just nu sover vi på 300 nålar och en sjal ) eller på en form.

Om man stickar olika delar som ska sys ihop är det ju viktigt att de är lika stora och då kan de behöva spännas ut till rätt storlek.

Man kan ånga lätt med strykjärnet eller ha en fuktig handduk och stryka försiktigt.
Bra beskrivet.

Det är väldigt olika hur viktig blockningen är. Vissa stickningar ändrar helt utseende efter blockningen (framför allt spetsstickning!) medan slätstickning ser precis likadan ut innan som efter. Om man stickar lika hårt hela tiden spelar blockningen av rätstickade och slätstickade allster mindre roll men skulle man sticka två delar olika hårt (så att de blir olika stora) så kan man dölja det genom blockning :tumup: .

Jag tycker det är ganska tråkigt att blocka och att montera (=sy ihop) så jag stickar helst sånt som är färdigt direkt.
Användarens profilbild
Av ellla
Enid skrev:
ellla skrev:

Bra beskrivet.

Det är väldigt olika hur viktig blockningen är. Vissa stickningar ändrar helt utseende efter blockningen (framför allt spetsstickning!) medan slätstickning ser precis likadan ut innan som efter. Om man stickar lika hårt hela tiden spelar blockningen av rätstickade och slätstickade allster mindre roll men skulle man sticka två delar olika hårt (så att de blir olika stora) så kan man dölja det genom blockning :tumup: .

Jag tycker det är ganska tråkigt att blocka och att montera (=sy ihop) så jag stickar helst sånt som är färdigt direkt.
Det är mycket roligare att blocka spets än ärmkullar!
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 291

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?