Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ZaZi
Jag har åtagit mig att sy en dopklänning till en vänninnas dotter. :shock: :help:
Tänkte i mitt stilla sinne att det kan väl inte vara så knepigt. Och själva klänningen är väl egentligen ingen match. Det ska vara en enkel modell utan krusiduller.

Men så var jag i tygaffären i går och klämde lite på tyger.
Då blev jag osäker. Vad ska jag använda för tyg? :hmm:

Det ska inte vara blankt.
Det ska inte skrynkla FÖR mycket...
Det får inte vara för styvt.

& frågan är om jag ska fodra klänningen för bättre komfort?

Någon annan här som sytt dopklänning? Vad valde ni för tyg?

Jag hittade ett helt fantastiskt sidentyg, men i ärlighetens namn så är ju siden + kräkbäbis ingen höjdare. :roll:
Användarens profilbild
Av hermana
Var det inte någon (Toyya har jag för mej) som hade en dopklänning i linne,
fin var den i allafall. :D
Fast linne skrynklar väl en hel del?
Hittade en tråd här.
Användarens profilbild
Av ZaZi
hermana skrev:Var det inte någon (Toyya har jag för mej) som hade en dopklänning i linne,
fin var den i allafall. :D
Fast linne skrynklar väl en hel del?
Hittade en tråd här.
Tack! :D
Användarens profilbild
Av florin
Jag frågade på ohlssons här i stan vad som är vanligast att folk köper till dopklänningar. De hade ett tyg som va en blandning av bomull och linne som hon sa var väldigt omtyckt. Det var mjukt och inte alls särskillt lätt-skrynkligt...
Användarens profilbild
Av ZaZi
florin skrev:Jag frågade på ohlssons här i stan vad som är vanligast att folk köper till dopklänningar. De hade ett tyg som va en blandning av bomull och linne som hon sa var väldigt omtyckt. Det var mjukt och inte alls särskillt lätt-skrynkligt...
Jag var inne på vårt ohlssons igår och hittade tyvärr inget motsvarande... :? Men en bra blandning av bomull och linne låter ju som ett alternativ. Det vore fint med lite "linne känsla" i materialet. speciellt som jag tänker mig en lite äldre modell på klänningen.

Får ta mig till min gamla vanliga tygbutik och fråga. :)
Användarens profilbild
Av ZaZi
florin skrev:Å vårat ohlssons ligger det en hel del såna tyger bland inredningstygerna. Glöm inte kika där.
Bland inredningstygerna! :notes: Smart... Tack för tips! :tumsup: Nä, jag tror bestämt att jag måste ta mig till Tygverket redan idag. :lol:
Användarens profilbild
Av Innana
Vår dopklänning är i blandning linne/bomull...den blev jättefin. Det finns ju lite mer naurfärgat också som man kan göra detaljer (kantband i halsen?) eller nåt sånt med. Det skulle jag velat ha :)
Användarens profilbild
Av Sockertopp
ZaZi skrev:
florin skrev:Å vårat ohlssons ligger det en hel del såna tyger bland inredningstygerna. Glöm inte kika där.
Bland inredningstygerna! :notes: Smart... Tack för tips! :tumsup: Nä, jag tror bestämt att jag måste ta mig till Tygverket redan idag. :lol:
Hm....alltså....senast jag var där var det bara ett gäng typ fjortisar som inte verkade veta något alls där (frågade bl.a efter passpoalband och de såg ut som frågetecken alla). Hoppas det är vettig personal när du kommer dit. Hade jag inte varit där tidigare hade jag nog efter det besöket valt att aldrig gå dit igen.

Tala om för mig vad du hittar!

Fodra tror jag inte du behöver. Ofta har man väl body + ev. byxor i vitt/neutral färg under iaf.
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag sydde i en matt brudklänningstyg (gissar jag på). Den skimrar lite, men är inte högblank.

Jag ville inte ha linne. Jag såg många som hade det, men jag ville inte alls ha det. Några såg jag var sydda i naturfärgat linne och några i två lager med naturfärgat under och vitt över eller vice versa.

Sedan finns det dedär prinsessbakelserna. Men en sådan ville jag inte ha. Så tidlöst som möjligt och med lite tyngt i tyget. Inte för halkigt.

Bild
Användarens profilbild
Av bani
Engelsk brodyr! Så jättefint. Och nu finns det en del som är väldigt öppen brodyr, som ett virkat tyg nästan. Hur fint som helst.

Vår dopklänning var en gång min första kommunion-klänning, och är av just engelsk brodyr. Den är rätt taskigt sydd, både från början och sedan hjälpligt ändrad med kardborrband til dopklänning när Maxima var nyfödd.... men fint ändå. Har inga bilder tyvärr... Men här kommer bilder på engelsk brodyr...

Bild
Bild
Bild

Den där sista bilden hittade jag på nätet, men vår ser ungefär ut så faktiskt! En alldeles för nuttig modell (det var-82 den syddes...), tyget blir finare om modellen är enklare tycker jag. Men jag gillar den ändå. Och så kan man lattja med underkjolar och så vidare.
Användarens profilbild
Av bani
Åh, en till:
Bild
Användarens profilbild
Av Amiechan
Engelsk brodyr är trevligt! En lucia hade jag vuxit ur mitt lucialinne (Inte på längden utan i längden på armarna, var tonåring då) så mamma plockade fram engelsk brodyr ur gömmorna. Hon tog bort de gamla fula ärmsluten (ni vet gummiband och liten spets) och sydde dit en bred avslutning med engelsk brodyr. Vackrare lucialinne fanns inte :D Ärmarna var lite vidare och föll vackert när jag höll ljuset framför mig.
Användarens profilbild
Av bani
Amiechan skrev:Engelsk brodyr är trevligt! En lucia hade jag vuxit ur mitt lucialinne (Inte på längden utan i längden på armarna, var tonåring då) så mamma plockade fram engelsk brodyr ur gömmorna. Hon tog bort de gamla fula ärmsluten (ni vet gummiband och liten spets) och sydde dit en bred avslutning med engelsk brodyr. Vackrare lucialinne fanns inte :D Ärmarna var lite vidare och föll vackert när jag höll ljuset framför mig.
Ååååååhhhhh! :love:

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?