Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cisco
Jag har inte lärt mig knyta sjal på ryggen.. Kanhända att jag gav upp efter bara första försöket, men det är en annan historia.. Eller?

Däremot har jag lyckats, med lite hjälp, att ett par gånger få upp min 8-månaderstös på ryggen i manducan. Att bära på ryggen känns SÅ bra, jag ser vart jag sätter fötterna och det är skönare för både rygg och knän.
Manducan är väl okej, bärkomforten funkar. Men när jag bär på rygg skär axelbanden lite in på undersidan av mina armhålor. Själva selen känns lite stel och ser lite... tråkig ut.. Jag gillar nog selen för att det går snabbt och smidigt att få på och det är inga långa ändar som släpar i marken.

Andra selar jag har sett ser lite roliga ut med sina mönster och grejer.. :loving:

Så nu, kära ni, behöver jag lite tips på selar att spana in (på nätet, har ingen butik i närheten)! Jag är 186 cm lång och väger runt 80 kg, så jag antar att selerna som är gjorda för de minsta bärarna inte passar mig!

Vad kan passa mig? Vilken är den ultimata selen för mig..? Gärna då någon som är lite mjuk och mysig, snygg att titta på och lätt att få i bebis och upp på ryggen med. :vågen:

Hilfe?
Av sjaltokan
Beco?
Angelpack?

Smaken är som baken och min man som är lång och bredaxlad gillade manducan bäst, ibland rör det sig bara om att ställa in den perfekt.
Användarens profilbild
Av Cisco
Ahh.. Så nu har man börjat titta på Beco Butterfly II.. Och dreglar, så fina de är! :love: Skulle du säga att de är mjukare än manducan?
Användarens profilbild
Av Ellinor
Cisco skrev:Ahh.. Så nu har man börjat titta på Beco Butterfly II.. Och dreglar, så fina de är! :love: Skulle du säga att de är mjukare än manducan?

Mycket mjukare och smidigare! :love: Älskar min Beco, är lite mindre nöjd med Manducan även om den har fördelen att ha högre rygg för barnet.

Becon har ju dessutom fördelen att man sätter i barnet före man sätter på selen, om man tycker det känns läskigt eller jobbigt att hiva upp barnet i efterhand. Men man kan ju också strunta i den funktionen och hiva upp "som vanligt".
Av sjaltokan
Ja jag upplever den mer följsam men inte som en sjal.
ska du ha sjalens följsamhet och selens fördelar ska du ha en hybrid-MT en mei tai med spänne i midjan o sjalaxelband
Användarens profilbild
Av Scharlott
Cisco skrev:Så nu, kära ni, behöver jag lite tips på selar att spana in (på nätet, har ingen butik i närheten)! Jag är 186 cm lång och väger runt 80 kg, så jag antar att selerna som är gjorda för de minsta bärarna inte passar mig!

Vad kan passa mig? Vilken är den ultimata selen för mig..? Gärna då någon som är lite mjuk och mysig, snygg att titta på och lätt att få i bebis och upp på ryggen med. :vågen:

Hilfe?
På denna sidan finns en tabell med mått för många av de vanligaste bärselarna, så kan du kolla och jämföra: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
På samma sidan även svar på de vanligaste frågorna man kan ha då man ska välja bärsele.

Modeller som jag tror kan passa dig är ERGObaby (speciellt Sport och baby är utvecklade att passa långa/stora personer), Beco, Patapum eller Tuli. Det är en smakfråga vilken av dessa bärselar som just du föredrar 8)
Användarens profilbild
Av Cisco
Scharlott skrev:
Cisco skrev:Så nu, kära ni, behöver jag lite tips på selar att spana in (på nätet, har ingen butik i närheten)! Jag är 186 cm lång och väger runt 80 kg, så jag antar att selerna som är gjorda för de minsta bärarna inte passar mig!

Hilfe?
På denna sidan finns en tabell med mått för många av de vanligaste bärselarna, så kan du kolla och jämföra: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
På samma sidan även svar på de vanligaste frågorna man kan ha då man ska välja bärsele.

Modeller som jag tror kan passa dig är ERGObaby (speciellt Sport och baby är utvecklade att passa långa/stora personer), Beco, Patapum eller Tuli. Det är en smakfråga vilken av dessa bärselar som just du föredrar 8)
Tack!
Beco eller Tuli säger ju min smak :D Vad skulle du säga att skillnaderna är mellan dessa rent bärmässigt?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Cisco skrev:Tack!
Beco eller Tuli säger ju min smak :D Vad skulle du säga att skillnaderna är mellan dessa rent bärmässigt?
Ja de är himla fina både Beco och Tuli. Bärmässigt är de flesta ergonomiska bärselar ganska likvärdiga då man ser till avlastning. Många människor kan ha alla bärselarna. Det är en smakfråga vilken man tycker är allra bäst. Då jag har föräldrar som provar bärselar hos mig i butiken och på bärsjalskurserna kan vi många gånger märka hur olika bärselarna upplevs rent komfortmässigt. De avlastar oftast ganska likvärdigt, men just pga de designmässiga skillnaderna upplever man vissa bärselar som mer bekväma än andra. Det finns en del generella råd, samtidigt som det är individuellt vad man trivs allra bäst med.

Man får helt enkelt analysera sina egna behov när man väljer.

Du skriver t.ex. att du upplever att när du bär på rygg i Manduca skär axelbanden in på undersidan av mina armhålor. Med stor sannolikhet finns det någon bärsele som passar din kroppstyp bättre, kanske är det Tuli eller Beco.

Vill man ha en bärsele där man lätt får upp barnet på ryggen kan Beco Butterfly II vara det rätta valet, eftersom det finns ett extra lager tyg mellan dig och barnet som gör det möjligt att sätta i barnet redan innan man tar på sig bärselen. Beco Butterfly II har dessutom fler spännen som man kan justera för att få en så bekväm bärposition som möjligt. En del trivs dock inte med alla dessa spännen utan vill ha en så enkel och avskalad bärsele som möjligt där man bara behöver dra åt höftbälte och axelremmar. Har man ett större barn trivs många också bra med låta barnet vara lite mera behjälpligt när man sätter på sig bärselen. Just eftersom man helt enkelt inte orkar svinga runt det större barnet i bärselen när det ska upp på ryggen. Istället spänner du fast höftbältet, sätter dig själv på huk, låter barnet klättra upp på ryggen och sätter därefter på dig bärselen.

Vidare är Tuli, Beco Butterfly II och Beco Gemini väldig olika i designen alla tre. Tuli är en relativt rejäl bärsele som ger bra avlastning och fungerar mycket bra till större barn. Beco Butterfly II är tunnare och har som sagt mer spännen att justera samt tyget mellan dig och barnet (perfekt vid säker ryggbärning med mindre bebis). Beco Gemini är mer vadderad och är mycket flexibel vad gäller olika bärpositioner, kan t.ex. minskas in så att man även kan bära en liten nyfödd från start.

Alltså, det finns fördelar (och nackdelar) med alla bärselar och beroende på vad du själv har för behov kan en del bärselar vara bättre just för dig.

Hoppas du fått ytterligare lite input och hjälp i valet. Har du fler funderingar svarar jag gärna på dina frågor igen :D
Användarens profilbild
Av Cisco
Scharlott skrev:
Cisco skrev:Tack!
Ja de är himla fina både Beco och Tuli. Bärmässigt är de flesta ergonomiska bärselar ganska likvärdiga då man ser till avlastning. Många människor kan ha alla bärselarna. Det är en smakfråga vilken man tycker är allra bäst. Då jag har föräldrar som provar bärselar hos mig i butiken och på bärsjalskurserna kan vi många gånger märka hur olika bärselarna upplevs rent komfortmässigt. De avlastar oftast ganska likvärdigt, men just pga de designmässiga skillnaderna upplever man vissa bärselar som mer bekväma än andra. Det finns en del generella råd, samtidigt som det är individuellt vad man trivs allra bäst med.

Man får helt enkelt analysera sina egna behov när man väljer.

Du skriver t.ex. att du upplever att när du bär på rygg i Manduca skär axelbanden in på undersidan av mina armhålor. Med stor sannolikhet finns det någon bärsele som passar din kroppstyp bättre, kanske är det Tuli eller Beco.

Vill man ha en bärsele där man lätt får upp barnet på ryggen kan Beco Butterfly II vara det rätta valet, eftersom det finns ett extra lager tyg mellan dig och barnet som gör det möjligt att sätta i barnet redan innan man tar på sig bärselen. Beco Butterfly II har dessutom fler spännen som man kan justera för att få en så bekväm bärposition som möjligt. En del trivs dock inte med alla dessa spännen utan vill ha en så enkel och avskalad bärsele som möjligt där man bara behöver dra åt höftbälte och axelremmar. Har man ett större barn trivs många också bra med låta barnet vara lite mera behjälpligt när man sätter på sig bärselen. Just eftersom man helt enkelt inte orkar svinga runt det större barnet i bärselen när det ska upp på ryggen. Istället spänner du fast höftbältet, sätter dig själv på huk, låter barnet klättra upp på ryggen och sätter därefter på dig bärselen.

Vidare är Tuli, Beco Butterfly II och Beco Gemini väldig olika i designen alla tre. Tuli är en relativt rejäl bärsele som ger bra avlastning och fungerar mycket bra till större barn. Beco Butterfly II är tunnare och har som sagt mer spännen att justera samt tyget mellan dig och barnet (perfekt vid säker ryggbärning med mindre bebis). Beco Gemini är mer vadderad och är mycket flexibel vad gäller olika bärpositioner, kan t.ex. minskas in så att man även kan bära en liten nyfödd från start.

Alltså, det finns fördelar (och nackdelar) med alla bärselar och beroende på vad du själv har för behov kan en del bärselar vara bättre just för dig.

Hoppas du fått ytterligare lite input och hjälp i valet. Har du fler funderingar svarar jag gärna på dina frågor igen :D
Åh, jag tackar ödmjukast! :tackar: Som jag önskar jag kunde få känna och klämma lite också, typ på en gång!! :)

Beco Butterfly II är ju den som verkar ha bäst potential för att passa mig. Tänk om bara min plånbok kunde hålla med! :oops:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Cisco skrev:Åh, jag tackar ödmjukast! :tackar: Som jag önskar jag kunde få känna och klämma lite också, typ på en gång!! :)

Beco Butterfly II är ju den som verkar ha bäst potential för att passa mig. Tänk om bara min plånbok kunde hålla med! :oops:
Varsågod! Trevligt att kunna hjälpa :D

Angående att prova... Nu vet jag inte var du bor? Du kanske inte har möjlighet att åka till någon butik som säljer många olika sorters bärselar (oftast brukar det vara värt att åka även om man bort en bit ifrån, eftersom man brukar få möjlighet att prova där och även få professionell hjälp), hur ser det ut med bärsjals/bärselesträffar där du bor?
Användarens profilbild
Av Cisco
Scharlott skrev: Varsågod! Trevligt att kunna hjälpa :D

Angående att prova... Nu vet jag inte var du bor? Du kanske inte har möjlighet att åka till någon butik som säljer många olika sorters bärselar (oftast brukar det vara värt att åka även om man bort en bit ifrån, eftersom man brukar få möjlighet att prova där och även få professionell hjälp), hur ser det ut med bärsjals/bärselesträffar där du bor?
Bor i nordvästra Skåne, så det finns säkert en butik i närheten nånstans.. Typ Lund, Malmö kanske? Har ingen riktig möjlighet att ta mig någonstans för tillfället tyvärr :( Men kanske jag kan få napp ändå. Ibland måste man ju chansa ;)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Cisco skrev:
Scharlott skrev: Varsågod! Trevligt att kunna hjälpa :D

Bor i nordvästra Skåne, så det finns säkert en butik i närheten nånstans.. Typ Lund, Malmö kanske? Har ingen riktig möjlighet att ta mig någonstans för tillfället tyvärr :( Men kanske jag kan få napp ändå. Ibland måste man ju chansa ;)
Du har BabyHeaven i Lund i fall du vill prova på plats.
Sedan kan du alltid kolla under bärsjalsträffar och se om det ordnas någon träff när där du bor och om inte kan du starta en egen ny tråd där du skriver att du gärna vill träffa andra sjalbarnare som har de bärselar du vill prova :tumup:
Eller så chansar du som sagt och beställer en Beco Butterfly II om det är den du tror passar dig bäst 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?