- tor sep 01, 2011 00:39
Jag får också mest illgloende blickar som ser förskräckta ut men har dragit slutsatsen att det nog är för att jag inte ser svensk ut (och folk då tror att jag är något slags inföding som inte kan ta seden dit jag kommer) samt att jag bor i Malmö/Skåne. Jag upplever också att många inte är villiga att fortsätta med bärande ifall det innebär någon som helst tröskel eller ansträngning, typ att lära sig knyta vävd sjal eller om barnet verkar missnöjt i sjalen när man stressat försöker sig på det de första gångerna. Medan acceptansen för att barn inte trivs i barnvagn är så mycket större.
Hursomhelst, jag hade nog också fräst ifrån ifall någon hade kommenterat min typ av föräldraskap med "så är det väl ändå inte tänkt".
CrazyMagpie skrev:diddeldi skrev:de kände sig nog påhoppade, att du hade kritiserat deras föräldraskap. de flesta föräldrar är ganska känsliga för sånt.
Sen vill jag också föra till handlingarna att det:
1.) finns barn som trivs alldeles förfärligt bra i sin vagn och sover väldigt bra där.
2.) finns barn som inte alls vill ha kroppskontakt när de ska sova
...och så finns det de som älskar att bäras och hatar att inte vara nära, nära - så tja, barn är som folk är mest, rätt olika på många sätt och vis!![]()
Ang. skeptism mot att bära så upplever jag ofta att det är grundat i okunskap, inte elakhet. Både okunskap gällande att det ju faktiskt inte alls behöver vara tungt bara man har rätt bärdon och missförståndet att barn kan bli bortskämda av att bäras/att de aldrig kommer att lära sig gå/för beroende av föräldern.

Jag får också mest illgloende blickar som ser förskräckta ut men har dragit slutsatsen att det nog är för att jag inte ser svensk ut (och folk då tror att jag är något slags inföding som inte kan ta seden dit jag kommer) samt att jag bor i Malmö/Skåne. Jag upplever också att många inte är villiga att fortsätta med bärande ifall det innebär någon som helst tröskel eller ansträngning, typ att lära sig knyta vävd sjal eller om barnet verkar missnöjt i sjalen när man stressat försöker sig på det de första gångerna. Medan acceptansen för att barn inte trivs i barnvagn är så mycket större.
Hursomhelst, jag hade nog också fräst ifrån ifall någon hade kommenterat min typ av föräldraskap med "så är det väl ändå inte tänkt".