Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:Hur gör man för att lägga in ett mönster på ravelry? de mönster från drops som jag har hittat verkar inte finnas där och jag vill gärna spara dem i favoriter.
På contributions ska det gå.
hittar inte :hmm:
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:Hur gör man för att lägga in ett mönster på ravelry? de mönster från drops som jag har hittat verkar inte finnas där och jag vill gärna spara dem i favoriter.
Jo, nu :D
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
Jo, nu :D
Men fy, vad jobbigt det var, jag sparar det i evernote istället :roll: :lol:
Nu behöver jag hjälp att tänka:

jag har stickat en kofta till Karin, uppifrån och ner. Rätstickning, och med kanten nertill i mosstickning. Tanken är att även knäppkant och halsringning ska vara i mosstickning.

Ska jag sticka halsringning först separat, och sen två knäppkanter?
Eller kan man plocka upp maskor längs båda kanterna + halsringning och sticka i ett svep? (Hur blir det då i hörnen mellan framkant och halsringning?)

Jag funderar på att sticka knappkanten över sex-sju maskor vertikalt och sticka fast i koftan samtidigt. Är det en dum ide? Gör jag halskanten först iså fall? så det blir likadant som nertill....

:help:
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev: Eller kan man plocka upp maskor längs båda kanterna + halsringning och sticka i ett svep? (Hur blir det då i hörnen mellan framkant och halsringning?)
Så brukar jag göra, och så ökar jag lite för att det ska bli ett hörn.
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev: Eller kan man plocka upp maskor längs båda kanterna + halsringning och sticka i ett svep? (Hur blir det då i hörnen mellan framkant och halsringning?)
Jag med, jag markerar en mittmaska och ökar en maska närmast den i var sida på varje varv.
Juliusdotter skrev:Engelskt mönster: Vad menar de med selvage stitch?

SSK- slip 1 st as if to K, slip 1 st as if to K, K both slipped sts. Kan man inte bara ta dem båda i bakre maskbågen, eller blir det inte det samma?
Puff, Selvage stitch, ingen som har ett bra svar? Försökte kolla runt på youtube, men blev inte allt för klok av det.
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:

SSK- slip 1 st as if to K, slip 1 st as if to K, K both slipped sts. Kan man inte bara ta dem båda i bakre maskbågen, eller blir det inte det samma?
Puff, Selvage stitch, ingen som har ett bra svar? Försökte kolla runt på youtube, men blev inte allt för klok av det.
Enligt Wikipedia betyder selvage stadkant och de skriver på stickning om olika sätt att sticka kantmaskor på. Kan det vara det?

Länk: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Selvage
Användarens profilbild
Av Moson
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

Enligt Wikipedia betyder selvage stadkant och de skriver på stickning om olika sätt att sticka kantmaskor på. Kan det vara det?

Efter att ha läst på länken tänker jag att det kan betyda kantmaska?

Själv traglar jag på med min entrelac. Det blir en babyfilt av det och jag har nästan gjort slut på en zauberball. Hälften kvar med andra ord.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:
Jag med, jag markerar en mittmaska och ökar en maska närmast den i var sida på varje varv.
Jag ökar likadant fast på vartannat varv. Rätstickning.
Jag håller på med en riktigt tråkig stickning. Själva stickningen kanske inte är så tråkig men det vill bara inte bli bra och då är det inte kul.
För tredje gången började jag på en ärm i förra veckan. Första ärmen blev katastrof för det var lite oklart i mönstret hur man skulle göra ökningarna min lösning blev inte snygg. Andra gången jag började på ärmen blev det bättre men när jag gjort klart hela ärmen hade den helt skum form. Den var alldeles för stor längst upp och lite smal längst ner. Nu började jag då alltså på ärmen en tredje gång i förra veckan och har nu kommit fram till att jag nog vill ha lite mer rörelsevidd. Garnet är inte världens mjukaste och om han inte kan ha en långärmad tröja under så tror jag inte att min man kommer använda den. Suck. Nu blir det till att repa upp och lägga till lite fler maskor.
Bild
Moson skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

Det var det jag lutade åt när jag kolla på youtube, men det jag inte riktigt fattar är att i mönstret är det avsatt två maskor till kantmaskan. Hur brukar ni göra kant maskor, jag brukar då inte ha två maskor. Jag skippar nog två maskor och kör som jag brukar.
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:
Moson skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

Det var det jag lutade åt när jag kolla på youtube, men det jag inte riktigt fattar är att i mönstret är det avsatt två maskor till kantmaskan. Hur brukar ni göra kant maskor, jag brukar då inte ha två maskor. Jag skippar nog två maskor och kör som jag brukar.
De kanske kallar det selvage stitch just för att det är två kantmaskor, en stadkant är ju bredare än bara en maska.

Om jag ska sy ihop så stickar jag slätstickade kantmaskor men inte annars.
Jag håller på med mitt livs första större stickprojekt, en kofta till min man, och är i behov av hjälp nu när jag börjar närma mig slutet (ju eller, ärmarna är ju kvar :Hahaa: ).
Hur gör jag när jag ska blocka koftan? Ska jag blocka delarna för sig eller ska jag sy ihop den först? Och vars 17 ska jag blocka den, tipset i stickhäftet var strykbrädan, men en sån äger inte jag..
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?