Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annbom
lottaarconge skrev:
mimpen skrev:
emmy_ackevik skrev:
lottaarconge skrev:
annbom skrev:
lottaarconge skrev:åh, detta måste jag prova att sy! :vågen: Jag som har fullt med spillbitar kvar från tygblöjor som jag sytt.

vad tror ni, räcker det om man kör PUL, 2 lager bambustretchfrotte från myllymuksut och ev coolmax/flanell mot kroppen (kanske inte behöver ha det? :hmm: )

eller kanske det behövs 3-4 lager bambu? det känns väldigt tunnt med bara 2 lager, det är ju ett så tunnt tyg...
Du kan ju lägga in en bit med microfiber så ska det nog bli bra :)
hmm, ja, jag har nog lite sådana som jag använt till inlägg som jag kan slakta :D men microfiber kan jag inte ha mot huden,eller hur? då måste jag ha något emellan?
Flanell mot huden funkar bra, har inte testat coolmax för jag har ingen, men jag tror inte att man vill ha microfiber mot huden, känns inte som om det skulle vara skönt. Men alvehman har bambuvelour ytterst i sina så bambutyg är kanske inte fel heller (har inte testat).
Inte microfiber mot huden. Flanell och bambu funkar fint. Coolmax funkar också, men det är ett syntetmaterial. Själv föredrar jag naturmaterial till det syftet faktiskt.
tänkte att det kanske inte blev så fläckigt om man hade coolmaxen innerst?
Jag vill ha ett torrskickt eftersom blöder som en gris, men det är en smaksak :)
Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Trulsamin skrev:
Ms Morrison skrev:Hur många lager tyg har ni i vingen? Sitter och syr just nu, himla knöligt blev det :roll:
2! ett lager pul och ett lager ovanskikt!
Det har jag haft förut men har du då nån förstärkning vid knappen? Det har jag i blöjsen och när jag känner efter i muksutbindan har de tre lager i vingen. Därför tänkte jag tre lager :hmm:
Av annbom
Ms Morrison skrev:
Trulsamin skrev:
Ms Morrison skrev:Hur många lager tyg har ni i vingen? Sitter och syr just nu, himla knöligt blev det :roll:
Det har jag haft förut men har du då nån förstärkning vid knappen? Det har jag i blöjsen och när jag känner efter i muksutbindan har de tre lager i vingen. Därför tänkte jag tre lager :hmm:
Jag har också bara 2 och ingen förstärkning. Det behövs ju inte när det är 2 lager. På sugdelen har jag däremot fler lager
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Ms Morrison skrev:
Trulsamin skrev:
Nej, det har jag inte, jag har ingen förstärkning i blöjan när det är ett lager pul och ett lager bambuvelour (i framtabbarna) men ett lager pul som förstärkning i baktabbarna där jag sätter dem direkt i pulen och inte har någon bambuvelour i.
Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Tack för hjälpen! Då kör jag på 2 lager i forts igen. Och 4-5 i mitten då som vanligt.
Jag fick några från muksut gratis och har haft de lite som hjälp eftersom jag inte haft några andra som facit.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
lottaarconge skrev:vad är det förresten för skillnad mellan bambustretchfrotte och bambubomullflecce? är den ena tjockare, suger mer, blötare än den andra? :hmm:
Bambustretchfrotté är stickat med små öglor. Bambubomullsfleece är också stickat med små öglor, men där är öglorna uppklippta och borstade. Eller hur Enid? (Jag är rätt säker på att det är i hennes inlägg jag lärt mig detta, hon kan det där med tyger :wink: )

Tjockheten beror, i båda fallen, på fabrikat. Båda suger lika bra i förhållande till sin vikt, förutsatt att de har samma mängd bambu/bomull, som suger -- bambustretchfrotté brukar även innehålla polyester som inte suger alls men som gör att tyget torkar fortare och håller sig lite snyggare i tvätt. Båda känns lika blöta, tycker jag.

Ja, och Ms M, jag syr också med två lager i vingen. Man får knipa ordentligt för det är lite tunt, men det fungerar.
Användarens profilbild
Av Ms Morrison
Jenny med Emiliten skrev:
lottaarconge skrev:vad är det förresten för skillnad mellan bambustretchfrotte och bambubomullflecce? är den ena tjockare, suger mer, blötare än den andra? :hmm:
Bambustretchfrotté är stickat med små öglor. Bambubomullsfleece är också stickat med små öglor, men där är öglorna uppklippta och borstade. Eller hur Enid? (Jag är rätt säker på att det är i hennes inlägg jag lärt mig detta, hon kan det där med tyger :wink: )

Tjockheten beror, i båda fallen, på fabrikat. Båda suger lika bra i förhållande till sin vikt, förutsatt att de har samma mängd bambu/bomull, som suger -- bambustretchfrotté brukar även innehålla polyester som inte suger alls men som gör att tyget torkar fortare och håller sig lite snyggare i tvätt. Båda känns lika blöta, tycker jag.

Ja, och Ms M, jag syr också med två lager i vingen. Man får knipa ordentligt för det är lite tunt, men det fungerar.
Ja jag vet inte var jag fick 3 lager i från, gravidhjärna kanske :Hahaa:
Jenny, skicka mig ett sms nästa kväll du tänkt sy bindor så kommer jag och kollar, typ en kväll när kidsen sover. Jag har helt tappat snitsen, har fått kassera flera idag med min nya fina Etsyflanell :cry:
Av Enid
Jenny: Helt rätt det där :tumup: .

Jag syr också med ett lager PUL+ett lager innerskikt i vanliga fall, syr jag med något extremt tunt innerskikt tex flanell har jag några gånger haft dubbelt för jag tycker OL-sömmen blir snyggare då :tumup: . När jag syr trosskydd har jag låtit alla lager täcka hela ytan inkl vingarna men då har de ju varit ganska tunna och helt utan PUL så det har inte blivit knöligt.
När jag syr med ull som spärrskikt brukar jag ha två lager tunn tuskaftsvävd 100% dräktull (som är förtvättad och krymt). Världens underbaraste material att jobba med oavsett om det är mensskydd eller representationsdräkt till ett kungligt bröllop man syr!! :love: :loving: :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Enid: Tuskaftvävd dräktull ... rena poesin.

Eloem: Jag har nog bara sytt en binda med separata vingar :hmm: men ja, det var med två lager. Och jag ska sy fler för jag har några fina pul-tyger som bara räcker till mittendelen på bindorna.

Morran: det låter som om du är väldigt trött. Jag planerar dessvärre att sy på stulen tid, om jag hittar någon, för nu klappar jag ihop samtidigt som ungarna på kvällarna och sytid på dagarna kan jag glömma tills trädgårdssäsongen är över. Vårt äppelträd har rasat, ojojoj, jag ska inte orda mer om det för det blir trådkapning, men det är en smärre och ovanligt lokal naturkatastrof för vår del ...
Av mly
Jenny med Emiliten skrev:Enid: Tuskaftvävd dräktull ... rena poesin.

Eloem: Jag har nog bara sytt en binda med separata vingar :hmm: men ja, det var med två lager. Och jag ska sy fler för jag har några fina pul-tyger som bara räcker till mittendelen på bindorna.

Morran: det låter som om du är väldigt trött. Jag planerar dessvärre att sy på stulen tid, om jag hittar någon, för nu klappar jag ihop samtidigt som ungarna på kvällarna och sytid på dagarna kan jag glömma tills trädgårdssäsongen är över. Vårt äppelträd har rasat, ojojoj, jag ska inte orda mer om det för det blir trådkapning, men det är en smärre och ovanligt lokal naturkatastrof för vår del ...
Kan du inte ta en massa bilder och lägga ut när du syr med separata vingar. Tror nog jag fattar hur det fungerar men är ändå nyfiken.
Av mly
Nu ska vi se om jag lyckas få hit en bild, har sytt lite trosskydd det senaste, ett gäng mindre bra som inte har fastnat på bild. Och så dessa, de ska flytta härifrån. Men jag vill ändå visa.Bild
Edit: Fungerade visst inte. Någon som vill berätta hur man gör? Har pixbox.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?