Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kileane
Jag har testknutit lite med min nya vävda sjal (Storchenwiege Anna) och det gick riktigt bra för att vara ett första försök! Eftersom min baby är bara två månader tänkte jag i första hand bära i omslutet kryss, det kändes stabilt och bra. Men - i knytinstruktionerna jag följde sades det att man kan låta ett litet barns fötter vara innanför smokingbältet i stället för att hänga ut, jag skulle gärna ha det så eftersom fötterna då inte blir så kalla när vi går ut. Fast jag förstår inte riktigt hur det ska gå till? :hmm: När man knyter förs ju sjalens ändar under babyns ben för att sen korsas på ryggen, det går ju inte om benen är innanför smokingbältet? Kan någon förklara vad jag missat? :) Finns det någon annan bra knytning där hela babyn är innanför sjalen?
Användarens profilbild
Av tofka
Jag tycker det funkar bra att bara svepa sjaländarna över bebisen och bak på ryggen utan att fötterna sticker ut. Då sätter jag hela bebisen med fötterna som en groda innanför smokingbältet, och sen sjaländarna över. Det blir precis samma som omslutet kryss, bara att fötterna stannar innanför. Det vanligaste är kanske att man gör så med trikåsjal till pyttebebisar (fast med bältet utanpå alltihop), men med U hoppade jag helt över "trikåstadiet" och bar så direkt från födseln i vävd sjal. Men nu när hon är två månader tycker jag det börjar bli för knöligt med benen innanför.
Användarens profilbild
Av imsel
Står det verkligen så i beskrivningen för omslutet kryss? :hmm:
För i omslutet kryss så får man ju inte ett sk. smokingbälte..

På denna bild finns ett smokingbälte, som man drar upp över barnets rygg, och i den kan man ha fötterna.
Bild
Användarens profilbild
Av Kileane
tofka: när du stoppat ner bebisen i smokingbältet, drar du liksom sjaländarna i kors under barnets rumpa och sen över benen då? Det är det enda sätt jag kan se att skulle funka, blir det hållbart? Och går det att dra åt hårt utan att babyns ben kläms där under? Hoppas du förstår hur jag menar, svårt att förklara ju...

imsel: Jag tittade på denna film: http://www.sjalbarn.se/?page_id=399 och där säger hon att man kan ha benen innanför i omslutet kryss...
Med trikåsjalen har jag knutit enligt bilden du visar, men i omslutet kryss med vävd sjal hamnar ju smokingbältet innanför, mot min kropp, och själva krysset utanpå.

Klart det funkar att ha benen ute också, får väl dra på tjocka strumpor då, men det hade varit skönt att få stoppa in dem ett tag till när hon är så liten...det går bra med trikåsjalen men jag vill ju bära i den vävda också! Ni får gärna tipsa om andra knytningar än omslutet kryss.
Användarens profilbild
Av imsel
Aah, nu kollade jag på den första filmen också, kollade bara på den andra där hon sätter i barnet först..
Men när du knytit färdigt, går det då inte att liksom..stoppa i fötterna i smokingbältet, om det är mycket tyg nedanför tänkte jag..
Jag bar ju bara Noa i trikåsjal när han var så liten så jag har ju ingen egen erfarenhet :lol:
Användarens profilbild
Av tofka
Alleria skrev:tofka: när du stoppat ner bebisen i smokingbältet, drar du liksom sjaländarna i kors under barnets rumpa och sen över benen då? Det är det enda sätt jag kan se att skulle funka, blir det hållbart? Och går det att dra åt hårt utan att babyns ben kläms där under? Hoppas du förstår hur jag menar, svårt att förklara ju...
Ja det är ungefär så jag gör, man får ju knyta rätt så tajt...
Av Sofie
När man knyter omslutet med barnet i grodposition så får man ju ben och fötter helt innanför.
Då har ju bebisen knäna nästan i armhålorna och fötterna är ju bara strax nedanför rumpan.
Då korsar man sjaländarna under rumpa och fötter typ. Och breder ut. Det brukar funkar fint med vävd vill jag minnas, för bevisen är ju ganska lätt och vävda sjalar har ju ofta en viss friktion som gör att tygerna vill låsas mot varandra.
Användarens profilbild
Av tofka
Titta, jag hittade bilder! :mrgreen:

Bild
Bild
Senast redigerad av tofka den fre nov 04, 2011 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Kileane
Ååh tack alla för hjälpen! Nu förstår jag mycket bättre, och bilderna gjorde verkligen susen!
Skillnaden var att efter krysset "korvade" jag liksom ihop sjaländarna så de blev smala och drog dem sen under babyns ben, korsade på ryggen och knöt fram. Men jag tänkte att jag måste göra något fel, för de smala ändarna skar in i min mage och sida på ett obekvämt sätt. Nu ska jag sätta babyn i grodposition och bre ut sjaländarna över rumpa och ben innan jag knyter. Återkommer om det lyckades :tumup:
Användarens profilbild
Av thepal
Är det möjligt att få in bilderna igen?
Jag är lite ute efter samma sak, men vet inte hur jag ska få till det.

Tacksam i så fall!
Användarens profilbild
Av tofka
Ska försöka. Jag har bytt webbhotell, det var därför de försvann...
Av litensoetis
bra tråd! funderat på detta också, men tänkte att det är väl bara att göra med den vävda sjalen som med trikåsjalen, fast tvärtom. hm.. hehe, alltså att man har bältet innanför istället för utanför, det spelar ju ingen roll liksom. enda skillnaden är ju om man börjar med att ta ändarna innanför bältet eller inte.
Användarens profilbild
Av Svampp
Sen kan man ju alltid knyta med bältet utanför även med vävd sjal, det gjorde alltid vi, jag kom inte på att man kan ha det innanför förrän häromdagen och Alice är ju 1,5 år nu så bär sällan på mage =)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?