Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Mosan skrev:
MuuM skrev:
glis skrev:För att linsjalar suger, de känns som disktrasor. (Tycker jag som stickat en långsmal som dessutom känns som en hängsnara)
:Hahaa: Visslan har en skitsnygg! Får väl fråga henne. :P
Det låter bra!
De som Glis beskriver ser jag framför mig på en kulturtant runt 60 med lätt grånat kort hår i en "fräsig" frisyr. :lol:
Precis! Min kulturtantssnara är skitsnygg, stickad i "Linnéa", kan det vara från Ullcentrum? Som sagt, fin men oanvändbar. Men den var kul att sticka och hockeysäsongen slutade lyckligt.
Av Britt
Empatikan skrev:
Juliusdotter skrev:
Björklöv skrev:Mitt första par stickade strumpor. Först blev det jättefel, för mönstret var jättekonstigt skrivit, men så hittade jag det här och då fattade jag ju hur det skulle stickas! Så nu håller jag på med ytterligare ett par till storasyster med
Bild
Grattis till dina första sockor. Sen upptäcker man att det finns mer en ett sätt att göra hälar på och sen från tån och upp och även där finns det olika sätt att börja och vips så är sock lådan fyld :D
:iagree: Jättefina sockor! Minns den där känslan av dom första sockorna...den var speciell, eftersom "alla" sagt att hälar ju är så svårt/krångligt. :roll: Det är bara första hälen som är krånglig, så grattis! :wink:
Grattis till att ha förstått dig på hälen! Jag fastnade själv på hälen och arbetet blev liggande i två år, men nu minsann har även jag stickat klart mina första sockor. Bildbevis kommer när jag kommer hem ikväll, hoppas jag!
Användarens profilbild
Av MuuM
Hjälp! Finns det någon som känner till ett ljusblått ullgarn i typ samma tjocklek som Eskimo eller Lovikka? Jag ska sticka ett ipad-fodral till en kollega och vill tova det i tvättmaskinen. Eskimo finns inte i den nyansen. :-(

Jag behöver denna nyans, typ Bild Någon som vet något garn som kan passa?
MuuM skrev:Hjälp! Finns det någon som känner till ett ljusblått ullgarn i typ samma tjocklek som Eskimo eller Lovikka? Jag ska sticka ett ipad-fodral till en kollega och vill tova det i tvättmaskinen. Eskimo finns inte i den nyansen. :-(

Två trådar babyull? De är riktigt ljusblå!
Användarens profilbild
Av MuuM
majo0322 skrev:
MuuM skrev:Hjälp! Finns det någon som känner till ett ljusblått ullgarn i typ samma tjocklek som Eskimo eller Lovikka? Jag ska sticka ett ipad-fodral till en kollega och vill tova det i tvättmaskinen. Eskimo finns inte i den nyansen. :-(

Två trådar babyull? De är riktigt ljusblå!
Ja, jag funderade faktiskt på det. Har lite över hemma, så jag ska nog sätta ihop en provlapp ikväll. Och sticka snabbt som en liten iller så jag både får sjalen och fodralet klart till nästa måndag. :-)
Användarens profilbild
Av melon
Tänk så många gånger jag stått i garnaffären på jakt efter en speciell nyans i en speciell tjocklek. Många gånger har jag letat förgäves och fått gå hem och tänka om... Never again! :mrgreen: :vågen:

Bild
Jag gör en färgcirkel för att få lite koll på vilka färger som ger vad. Det är superskoj!
melon skrev:Tänk så många gånger jag stått i garnaffären på jakt efter en speciell nyans i en speciell tjocklek. Många gånger har jag letat förgäves och fått gå hem och tänka om... Never again! :mrgreen: :vågen:

Bild
Jag gör en färgcirkel för att få lite koll på vilka färger som ger vad. Det är superskoj!
Wohoo!

Jag som just kom från garnaffären med ett brunt garn som är lite för ljust mot vad jag hade sett framför mig. (Men å andra sidan hittade jag ett senapsgult garn att komplettera med som var snyggare än jag tänkt mig. Så totalt sett är jag rätt nöjd.)
melon skrev:Tänk så många gånger jag stått i garnaffären på jakt efter en speciell nyans i en speciell tjocklek. Många gånger har jag letat förgäves och fått gå hem och tänka om... Never again! :mrgreen: :vågen:

Bild
Det är roligt att färga. Det svåra är att få fram just den nyans man vill ha så det gäller att anteckna och väga noga. Det är jag usel på själv, jag kör på känn och sen är det omöjligt att göra samma sak en gång till.
Är det färgkrafts ullfärg eller vad har du färgat med?
Användarens profilbild
Av melon
linafelicia skrev:

Bild
Det är roligt att färga. Det svåra är att få fram just den nyans man vill ha så det gäller att anteckna och väga noga. Det är jag usel på själv, jag kör på känn och sen är det omöjligt att göra samma sak en gång till.
Ja, det handlar om små milligram hit eller dit ;) Jag har färgat med Zenits reaktivfärg.
melon skrev:
linafelicia skrev:

Bild
Ja, det handlar om små milligram hit eller dit ;) Jag har färgat med Zenits reaktivfärg.
ok, dom har jag också färgat med tidigare men när jag skulle köpa till mig själv köpte jag från färgkraft, någon färg som redan var färdigblandad med kemikalierna. Det blir säkert dyrare i längden men var väldigt smidigt när jag bara skulle färga små härvor till yllebroderi och inte har en våg som väger mindre än 1 gram.
Jag har betämt mig för att äntligen lära mig hur man stickar två strumpor samtidigt på magic loop. Jag undrar vilken längd man bör ha på rundstickan, vilken längd rekommenderas? :D

Sen om någon vet en beskrivning på hur man stickar två strumpor från tån och upp på magic loop så dela gärna med er av den till mig, har inte hittat någon än!
Ketronya skrev:Jag har betämt mig för att äntligen lära mig hur man stickar två strumpor samtidigt på magic loop. Jag undrar vilken längd man bör ha på rundstickan, vilken längd rekommenderas? :D

Sen om någon vet en beskrivning på hur man stickar två strumpor från tån och upp på magic loop så dela gärna med er av den till mig, har inte hittat någon än!
Jag vill säga minst 80 cm fån spets till spets, gärna längre. 150 som jag har på en sticka känns för långt. så mellan 80 och 120 tycker jag. Tänk att den är dubbel när du jobbar med den och vill ha en loop i slutet och mitten på varvet, då blir det ganska långt
telistant skrev:
Ketronya skrev:Jag har betämt mig för att äntligen lära mig hur man stickar två strumpor samtidigt på magic loop. Jag undrar vilken längd man bör ha på rundstickan, vilken längd rekommenderas? :D

Jag vill säga minst 80 cm fån spets till spets, gärna längre. 150 som jag har på en sticka känns för långt. så mellan 80 och 120 tycker jag. Tänk att den är dubbel när du jobbar med den och vill ha en loop i slutet och mitten på varvet, då blir det ganska långt
Tack! Ungefär något sånt har jag tänkt, jag står och väger mellan 100 och 120, svårt beslut :wink:
Ketronya skrev:
telistant skrev:

Tack! Ungefär något sånt har jag tänkt, jag står och väger mellan 100 och 120, svårt beslut :wink:
Jag gör var tå för sig (går ju snabbt) och kör sedan vidare med loopen. Hälen har jag gjort lite olika beroende på vilken häl jag gjort, men kommit fram till att enklast för mig är att göra var häl för sig.
Juliusdotter skrev:
Ketronya skrev:
telistant skrev:

Jag gör var tå för sig (går ju snabbt) och kör sedan vidare med loopen. Hälen har jag gjort lite olika beroende på vilken häl jag gjort, men kommit fram till att enklast för mig är att göra var häl för sig.
Ja, jag har tänkt på det också, gör du tån på strumpstickor då och sen flyttar över till rundstickan? Jag brukar alltid göra kortvarvshäl, det borde väl gå att göra på loopen?
  • 1
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?