Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emilia85
Efter att precis ha köpt min första vävda sjal (av Jennelii här på sjalbarn (stort tack!)) har jag naturligtvis redan börjat sukta efter nästa. Den jag har nu är en tunn Hoppediz och jag har ju inte haft den så länge men jag tror att jag trivs bra med strukturen och tjockleken. När jag nu funderar på nästa grubblar jag över vad jag ska gå på, bortsett från utseendet.

Jag förstår att sjalmärken i hög grad är en fråga om tycke och smak men jag tänkte att det kanske finns objektiva saker som skiljer de olika märkena åt? Tygets struktur och tjocklek kanske framförallt.

Jag är jättesugen på en Girasol-sjal (de är ju helt gudomligt snygga) men har även tittat på Didymos, Ellevill, Easycare och Vatanai.
Vad skiljer dessa sjalar åt rent objektivt? Eller subjektivt också för den delen :D Är alla dessa sjalar tjockare än en tunn Hoppediz? Vad vinner man på att ha en tjockare sjal? Bättre avlastning?
Först och främst har jag bara provat följande sjalmärken så jag kan bara uttala mig om dessa:

tunn hoppe
easy
ellevill zara
gauze
vanlig didymos

Skillnaden ligger som du redan verkar veta i struktur och tjocklek. Den tunna hoppen upplevde jag som väldigt glatt och glidig i tyget. Easyn är nästan lika tunn men lite strävare och avlastar för mig bättre, den är lättare att knyta bra. Vanliga didyn jag har (en lånad vallmo) är lite tjockare än easyn men jag upplever att de avlastar ungefär samma och lika lätt att knyta. Zaran har en struktur som gör att den "låser" sig när man knyter, den är tjock men samtidigt sval. Bästa sjalen jag provat. Gauzen trivdes jag inte med alls för den var för stum på något sätt samtidigt som den var tunn och skar in lite här och där.

Den tunna hoppen är en av de tunnaste sjalarna jag provat men det som jag ffa tycker skiljer den åt från de andra är den glatta känslan. Jag tyckte det var svårt att få till riktigt bra knytningar. Men det var också vår första vävda sjal.

Förlåt för otroligt rörigt inlägg.
Av sjaltokan
Ja de skiljer sig åt, på en del märken kan det skilja mellan sjalarna också :hellu:

Det som kan vara bra att veta är:
De flesta didymos sjalarna är 65 cm breda
Eco wrap 50 cm
De första ellevill zara sjalarna är 60 cm breda (men ganska svåra att få tag i)
BB-slen sjalarna är ofta 80 cm breda, likaså WBS (som är en trikåsjal)

Easycare har raka ändar, likaså kan man få tag i girasoler med raka ändar.
Ellevill (zara, paisely, jade) har väldigt långa avsmalnande ändar.

Easycare är en av de sjalarna som upplevs mest stretchiga.
Ellevill, didymos indio, didymos ellips har ganska mycket struktur i sjalen vilket gör att de inte glider speciellt när man knyter, en del gillar det andra inte.

Hur tjocka sjalarna är kan skilja inom samma märke men över lag brukar de lite äldre hoppediz sjalarna vara bland de tjockaste. Även strävheten kan skilja mycket mellan märken.

Just girasolsjalarna brukar vara lite flanelliga.

Den supertunna hoppen (hoppedizen) är vävd med väldigt tunn varp så jag upplever den som lite lakansaktig.

Sen finns det ju nu massa olika blandmaterial som ger sjalarna olika karaktär så som ull, linne, siden, bambu..
Av sjaltokan
Jag tycker själv en något tjockare sjal avlastar bättre om man bär ett stort barn (över 1 år) och att de riktigt tunna sjalarna typ gauze gärna skär in.

Sen en skillnad till är kanterna, ellevills kanter är stadkant (heter det så?) medan de flesta andra sjalar har vikta kanter i olika bredd.
Användarens profilbild
Av emilia85
HannaGerda skrev:Först och främst har jag bara provat följande sjalmärken så jag kan bara uttala mig om dessa:

tunn hoppe
easy
ellevill zara
gauze
vanlig didymos

Skillnaden ligger som du redan verkar veta i struktur och tjocklek. Den tunna hoppen upplevde jag som väldigt glatt och glidig i tyget. Easyn är nästan lika tunn men lite strävare och avlastar för mig bättre, den är lättare att knyta bra. Vanliga didyn jag har (en lånad vallmo) är lite tjockare än easyn men jag upplever att de avlastar ungefär samma och lika lätt att knyta. Zaran har en struktur som gör att den "låser" sig när man knyter, den är tjock men samtidigt sval. Bästa sjalen jag provat. Gauzen trivdes jag inte med alls för den var för stum på något sätt samtidigt som den var tunn och skar in lite här och där.

Den tunna hoppen är en av de tunnaste sjalarna jag provat men det som jag ffa tycker skiljer den åt från de andra är den glatta känslan. Jag tyckte det var svårt att få till riktigt bra knytningar. Men det var också vår första vävda sjal.

Inte rörigt alls, jag hänger med! :tumup:

Är den bara Ellevill Zara som har den strukturen du beskriver eller gäller samma för Jade?
Användarens profilbild
Av emilia85
thowida skrev:Ja de skiljer sig åt, på en del märken kan det skilja mellan sjalarna också :hellu:

Eco wrap 50 cm

Ellevill, didymos indio, didymos ellips har ganska mycket struktur i sjalen vilket gör att de inte glider speciellt när man knyter, en del gillar det andra inte.

Hur tjocka sjalarna är kan skilja inom samma märke men över lag brukar de lite äldre hoppediz sjalarna vara bland de tjockaste. Även strävheten kan skilja mycket mellan märken.

Den supertunna hoppen (hoppedizen) är vävd med väldigt tunn varp så jag upplever den som lite lakansaktig.

Sen finns det ju nu massa olika blandmaterial som ger sjalarna olika karaktär så som ull, linne, siden, bambu..
Tack för utförligt svar!

Om Ellevill har långa avsmalnande ändar, betyder det då att man behöver en längre sjal? Den Hoppediz jag har nu är 4.6 m och den kan både jag och min man knyta omslutet kryss med om knuten sitter bak på ryggen. Men det blir ju inte mycket tyg över, skulle då en Ellevill behöva vara längre (5.2 m)?
Användarens profilbild
Av emilia85
thowida skrev:Jag tycker själv en något tjockare sjal avlastar bättre om man bär ett stort barn (över 1 år) och att de riktigt tunna sjalarna typ gauze gärna skär in.

Sen en skillnad till är kanterna, ellevills kanter är stadkant (heter det så?) medan de flesta andra sjalar har vikta kanter i olika bredd.
Vad är detta?
Jag har aldrig kännt på en jade men jag är ganska säker på att de har samma struktur som zarorna bara det att de är vävda i olika mönster.

Du behöver inte en längre sjal om du köper en ellevill. De är 4.6m inklusive ena svansen så totalt blir de längre än angivet mått. Hoppen har väl också lite snedskurna ändar och mäter också sin längd inklusive en ände vill jag minnas så med en ellevill kommer ni snarare få mer tyg över.
emilia85 skrev:
thowida skrev:Jag tycker själv en något tjockare sjal avlastar bättre om man bär ett stort barn (över 1 år) och att de riktigt tunna sjalarna typ gauze gärna skär in.

Vad är detta?
Stadkant är en kant som man väver när man väver tyget för att det inte ska repa upp sig i sidorna. På de flesta sjalar är det en liten nedvikt kant som är sydd men på ellevill har man vävt kanten så att den inte repar upp sig och därför blir det ingen söm och nedvikning i kanterna. Själv upplever jag inte att det är någon skillnad men jag antar att det blir lite mindre knöligt utan en nedvikt och sydd kant.
Av sjaltokan
emilia85 skrev:
thowida skrev:Ja de skiljer sig åt, på en del märken kan det skilja mellan sjalarna också :hellu:

Eco wrap 50 cm

Tack för utförligt svar!

Om Ellevill har långa avsmalnande ändar, betyder det då att man behöver en längre sjal? Den Hoppediz jag har nu är 4.6 m och den kan både jag och min man knyta omslutet kryss med om knuten sitter bak på ryggen. Men det blir ju inte mycket tyg över, skulle då en Ellevill behöva vara längre (5.2 m)?
Beror på om du vill knyta i hela sjalbredden eller inte, kan du tänka dig knyta i ändarna upplevs de flesta som längre än jämnlånga andra sjalar
Av sjaltokan
emilia85 skrev:
HannaGerda skrev:Först och främst har jag bara provat följande sjalmärken så jag kan bara uttala mig om dessa:

tunn hoppe
easy
ellevill zara
gauze
vanlig didymos

Inte rörigt alls, jag hänger med! :tumup:

Är den bara Ellevill Zara som har den strukturen du beskriver eller gäller samma för Jade?
Alla ellevill även paisley har struktur
Användarens profilbild
Av Jennelii
Och jag tycker att gauzen avlastar sjukt bra och jag bar Linus till han var över 3 år i den :D mycket hellre än i hoppen tex :D

Bild
Av Clee
HannaGerda skrev:
emilia85 skrev:

Vad är detta?
Stadkant är en kant som man väver när man väver tyget för att det inte ska repa upp sig i sidorna. På de flesta sjalar är det en liten nedvikt kant som är sydd men på ellevill har man vävt kanten så att den inte repar upp sig och därför blir det ingen söm och nedvikning i kanterna. Själv upplever jag inte att det är någon skillnad men jag antar att det blir lite mindre knöligt utan en nedvikt och sydd kant.
Kan tilläggas att på de allra nyaste Ellevill (med deras nya fabrik) är det fållad kant och inte stadkant.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?